Reklama

W drodze

W drodze

Władza o mediach publicznych: niech sczezną!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak podała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, blisko 3 mln ludzi nie płaci abonamentu rtv, a zaległości z tego tytułu przekroczyły już 2,2 mld zł. Abonamentu nie płaci też 95 proc. firm. A do tego dodajmy miliony ludzi, którzy w ogóle nie zarejestrowali odbiorników radiowych czy telewizyjnych. O nich statystyki milczą. W tym roku opłata za radio wynosi miesięcznie 5,65 zł, a za telewizor i radio - 18,65 zł. Od 1992 r., gdy powstały spółki TVP i radiowe, żaden rząd nie zadbał o to, żeby abonament radiowo-telewizyjny był opłatą powszechną i respektowaną.

Premier Tusk, gdy objął władzę w 2007 r. - tak, tak, to już trwa ponad 5 lat! - ogłosił, że abonament jest złym podatkiem i nie powinno się go płacić. Pan premier od lat mówił wprost, że media publiczne to przeżytek i powinny zostać zlikwidowane. Wielu Polaków posłuchało pana premiera, przestało płacić, a w konsekwencji media publiczne - zwłaszcza telewizja - popadły w kryzys finansowy. A przypomnę, że telewizja i radio są największymi w Polsce instytucjami kultury, mają najbogatsze archiwa, są animatorami, mecenasami, propagatorami przedsięwzięć w filmie, muzyce, literaturze i w wielu innych dziedzinach życia narodowego. Tak oto cenne dobro publiczne zaczęło być niszczone przez rząd. Mam nadzieję, że za ten „wyczyn” premier Tusk stanie kiedyś przed Trybunałem Stanu, bo rzeczywiście jest za co. Notabene, szef rządu, który namawia do niepłacenia podatku i do łamania prawa, to jednak ewenement w cywilizowanych państwach!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wprawdzie dziś rząd nie wzywa już do niepłacenia abonamentu, ale w sprawie jego ściągalności wypowiada się enigmatycznie. Jak poinformował minister Boni, warto by coś zrobić… od roku 2015! Minister Zdrojewski zasugerował, że można by wówczas wprowadzić powszechną opłatę audiowizualną. Płaciliby wszyscy Polacy, nieważne, czy zarejestrowali radio i telewizor, czy nie. Na razie warto szykowane rozwiązania konsultować. Zawsze warto. To jasne. A cała kwestia jest bezpiecznie oddalona w czasie, więc rząd ma w tej sprawie spokój. To taktyka stosowana przez Tuska w każdej sprawie. Zresztą nic nie wskazuje na to, żeby pan premier zmienił swoje zdanie: media publiczne mają zaniknąć, najlepiej całkowicie, a jak się nie uda, to niech staną się marginesem rynku medialnego.

Reklama

Uważam to przekonanie Tuska za szkodliwe dla interesu Polski, ale jedno muszę przyznać panu premierowi: Od lat ma to samo zdanie i nie zmienia go ani na jotę. Mam tylko nadzieję, że tak jak nie wyszły mu wszelkie zapowiedzi, ile to dobra spotka Polskę pod jego rządami, tak samo - zapowiedź szkodzenia mediom publicznym też okaże się tylko pustym gadaniem.

* * *

Krzysztof Czabański
Publicysta, przewodniczący Kongresu Mediów Niezależnych, autor kilku książek; był prezesem PAP (za rządu Jana Olszewskiego), przewodniczącym Komisji Likwidacyjnej RSW (za rządu Jerzego Buzka) i prezesem Polskiego Radia SA (za rządu Jarosława Kaczyńskiego);
www.krzysztofczabanski.pl

2013-02-04 12:37

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rusza inicjatywa #UczciweMedia!

Gdy w 2005 roku wybraliśmy Lecha Kaczyńskiego okazało się, że musiał się on zmierzyć z potężnym aparatem przemocy medialnej, który miał za zadanie uderzyć – jak mówił jeden z przywódców przemysłu pogardy – „w godnościowe podstawy tej prezydentury”.

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Konkurs biblijny dla szkół podstawowych [Zaproszenie]

2024-04-19 17:46

Karol Porwich/Niedziela

Szkoła Podstawowa nr 158 im Jana Kilińskiego w Warszawie zaprasza do udziału w VII Międzyszkolnym Konkursie Biblijnym pod tytułem „Z Biblią na co dzień”. Konkurs ma zasięg ogólnopolski i dotyczy treści związanych z czterema Ewangeliami. W ubiegłym roku wzięło w nim udział ok 150 uczestników z 27 szkół.

Tegoroczna edycja Konkursu obejmuje przypowieści Pana Jezusa zawarte w Ewangelii św. Mateusza i nosi tytuł: “Opowiesz mi historię życia Pana Jezusa?”. Zadaniem konkursowym jest przedstawienie w formie plastycznej jeden z cudów Pana Jezusa, zaś multimedialnej i literackiej wybranego przez ucznia klas 4-8 szkoły podstawowej rozdziału Ewangelii św. Mateusza - wskazują organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję