Publikowane poniżej sprostowanie Instytutu Badań Edukacyjnych dotyczy tekstu „Grochem o ścianę”, który ukazał w „Niedzieli” nr 28, z datą 14 lipca 2013 r. Pod treścią sprostowania drukujemy komentarz autorki tekstu Iwony Galińskiej.
Sprostowanie IBE
Nie jest prawdziwym stwierdzenie zawarte w artykule „Grochem o ścianę” sugerujące, że badanie prowadzone przez IBE ma sprawdzić, czy „sześciolatki nadają się, aby rozpocząć edukację w tym wieku”. Celem badania Test Umiejętności na Starcie Szkolnym jest sprawdzenie, jak rozwijają się 6- i 7-letnie dzieci w zależności od różnych ścieżek edukacyjnych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Nie jest też prawdziwym stwierdzenie, że nie badano dzieci z problemami zdrowotnymi, by nie pogarszać wyników TUNSS. W badaniu wzięło udział 76 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, które były w stanie wykonać test. Jedynie 18 na 3100 badanych dzieci nie było w stanie uczestniczyć w badaniu. Nie wpływa to na jego wynik.
Instytut Badań Edukacyjnych
Od autorki tekstu
W swoim sprostowaniu IBE stosuje typową sofistykę. Badania były przeprowadzane, ale pod innym hasłem. Sformułowanie: „Start Szkolny” oznacza chyba badanie o przystosowaniu dzieci do rozpoczęcia nauki w szkołach, czyli sześciolatków. Dzieci niepełnosprawne były badane, ale pewna grupa nie była badana.
Ważne, że autorzy sprostowania zgadzają się z innymi argumentami. IBE jest instytucją podległą MEN, a przecież w myśl porzekadła: nikt nie jest sędzią we własnej sprawie... Reforma była zatwierdzona cztery lata temu, a badania przeprowadzono dopiero kilka miesięcy temu, nagradzając uczestników bonami i losowaniem samochodu terenowego. Wnioski niech Czytelnicy wyciągną sami.
Iwona Galińska