Reklama

Głos z Torunia

Świętojański Festiwal Organowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach od 2 czerwca do 7 lipca pod patronatem bp. Andrzeja Suskiego, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego oraz marszałka województwa Piotra Całbeckiego odbył się 28. Świętojański Festiwal Organowy. W tym roku muzyka organowa rozbrzmiewała w czterech świątyniach Torunia: bazylice katedralnej Świętych Janów, kościele pw. Bożego Miłosierdzia i św. Faustyny, kościele pw. Świętego Ducha oraz kościele pw. św. Michała Archanioła. Nowym dyrektorem tego przedsięwzięcia został ks. Czesław Grajkowski. Festiwal rozpoczął się tradycyjnie koncertem w wykonaniu prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy. Łącznie odbyło się 9 koncertów festiwalowych.

Prof. Chorosiński rozpoczął swój recital w kościele pw. Świętego Ducha „Chromatyczną fantazją i fugą” J.S. Bacha, a następnie zaprezentował kilka transkrypcji na organy znanych i lubianych dzieł muzyki klasycznej, w tym muzyki operowej w opracowaniu własnym oraz R. Sulimy i E. Lemara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

9 czerwca odbyły się dwa koncerty. Pierwszy w kościele pw. Świętego Ducha, a jego wykonawcą był Henryk Gwardak z Finlandii. W programie znalazły się utwory J.S. Bacha, F. Medelssohna-Bartholdy’ego i utwór współczesnego szwedzkiego kompozytora T. Aberga „Fantasy A-minor”. Drugi natomiast w kościele pw. św. Michała Archanioła, gdzie Józef Kotowicz z Białegostoku zaprezentował „Bogurodzicę” F. Rączkowskiego i utwory kompozytorów niemieckiego baroku. Recital zakończył utwór współczesnego niemieckiego kompozytora H.A. Stamma „Rondo alla Latina”.

Na późnobarokowych organach Mateusza Brandtnera w bazylice katedralnej Świętych Janów kolejny koncert zagrał Jan Vladimir Michałko z Bratysławy. W programie znalazły się utwory niemieckich i słowackich kompozytorów epoki baroku i klasycyzmu.

Dużym powodzeniem cieszył się 23 czerwca koncert w kościele pw. Świętego Ducha. W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Chóru Akademickiego UMK w Toruniu pod dyrekcją A. Kaczyńskiego publiczność miała okazję wysłuchać „Magnificat” współczesnego angielskiego kompozytora J. Ruttera. Partie solowe zaśpiewała sopranistka E. Stengert, a partię harfy na organach zagrał M. Czaposki.

Reklama

Tego dnia w kościele św. Michała Archanioła odbył się również recital organowy M. Terleckiej z Białegostoku. Artystka włączyła do swojego recitalu muzykę polską dawną i współczesną, utwory J.S. Bacha oraz kompozycje francuskich twórców C. Francka i M. Dupre.

Wykonawczynią siódmego recitalu festiwalowego była A. Radwan-Stefańska z Krakowa. W kościele ojców Jezuitów artystka zaprezentowała utwory angielskich i amerykańskich kompozytorów. Z dużym polotem wykonała także dwa utwory polskiego współczesnego kompozytora M. Sawy „Cztery pieśni maryjne” oraz „Taneczne obrazki”. Recital zakończyła efektowna „Toccata G” T. Duboisa. Również tego dnia w kościele pw. Miłosierdzia Bożego wystąpił A. Klarecki z Włocławka. W programie koncertu znalazły się kompozycje przedstawicieli północnoniemieckiej szkoły organowej, niemieckiego romantyzmu oraz przepiękne „Improwizacje op. 38” na temat „Święty Boże” polskiego kompozytora M. Surzyńskiego.

Ostatni recital festiwalu odbył się 7 lipca w kościele ojców Jezuitów, a jego wykonawcą był K. Gadomski z Lipna. Można było usłyszeć kompozycje mistrzów niemieckiego i włoskiego baroku. Na szczególną uwagę i uznanie zasługuje brawurowe wykonanie wybranych fragmentów „Symfonii organowej g-moll op. 42 nr 2” neoromantycznego kompozytora francuskiego Ch. M. Widora.

Festiwal po roku przerwy zgromadził ponownie sporą grupę słuchaczy, która wiernie towarzyszyła kolejnym koncertom. Dziękujemy ks. Cz. Grajkowskiemu, który podjął się niełatwego zadania kierowania festiwalem, a także księżom gospodarzom świątyń, w których odbywały się koncerty, oraz tym wszystkim, dzięki którym 28. edycja mogła się odbyć. Zapraszamy za rok na kolejny Świętojański Festiwal Organowy.

2013-08-01 16:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Sokół” i „Polanie” w Kraczkowej

Niedziela przemyska 33/2014, str. 3

[ TEMATY ]

festiwal

Mateusz Pałys

Uczestnicy XVI Światowego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w czas pobytu w Polsce przeznaczają przede wszystkim na występy i doskonalenie techniki tańców narodowych i ludowych. Organizatorzy dbają także, aby uczestnicy Festiwalu poznali ziemię swoich ojców. 26 lipca br., we wspomnienie świętych Joachima i Anny, do św. Jana Pawła II w Kraczkowej przyjechały dwa zespoły: „Sokół” z Toronto w Kanadzie i „Polanie” z Detroit w USA.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na własne oczy rozdarło mi serce

2024-03-26 21:00

[ TEMATY ]

#NiezbędnikWielkopostny2024

Archidiecezja Krakowska

Film "Unplanned – Nieplanowane" był prawdziwym ciosem dla Planned Parenthood - największej sieci klinik aborcyjnych w USA.

W każdą środę Wielkiego Postu chcemy zachęcać Was do wielkiej modlitwy za dzieci zagrożone aborcją oraz ich matki, a także za nienarodzonych i ofiary aborcji.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję