Reklama

Niedziela Przemyska

Kościół – państwo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 20. rocznicę podpisania Konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską, w auli Instytutu Teologicznego Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu, odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kościół – Państwo”. Mszy św. w kaplicy WSD przewodniczył abp Józef Michalik, zaś homilię opartą na słowach Chrystusa: „Oddajcie więc Cezarowi to, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga” (Mt 22, 21) wygłosił rektor Seminarium ks. dr Dariusz Dziadosz.

Obradom konferencji przewodniczył ks. dr Piotr Steczkowski z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pierwszy wykład, po wprowadzającym słowie ks. prał Józefa Bara, wygłosił ks. prof. Libero Gerosa z Uniwersytetu w Lugano. Jego wystąpienie, zatytułowane „Kościół i Państwo w Szwajcarii: przestrzeń ciągle otwarta”, poświęcone było skomplikowanym relacjom pomiędzy tymi dwiema rzeczywistościami w ojczyźnie Księdza Profesora. Szwajcaria jest konfederacją 26 niezależnych państw (kantonów), z których każde posiada odrębne, często skrajnie różne regulacje dotyczące współpracy z Kościołem. Ponieważ poszczególne diecezje obejmują swoim zasięgiem kilka kantonów, poszukiwanie wspólnych rozwiązań duszpasterskich jest dużym wyzwaniem. Dodatkowym utrudnieniem jest przyzwyczajenie Szwajcarów do rozwiązywania wszelkich kwestii za pomocą referendów, która to metoda rzecz jasna nie jest przyjęta w Kościele. Ks. prof. Gerosa w 2009 r. został mianowany przewodniczącym komisji badawczej powołanej przez Konferencję Episkopatu Szwajcarii, która miała pomóc w przezwyciężeniu powstałych trudności. W tym roku komisja przekazała KES swój raport w formie „Vademecum”, którego celem jest poprawienie współpracy między biskupami i poszczególnymi kantonami. Ksiądz Profesor zaznaczył jednak, że proponowane przez komisję porozumienie „będzie mogło funkcjonować i mieć pozytywne reperkusje pastoralne, tylko jeśli każda ze stron będzie miała świadomość swoich własnych kompetencji”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kolejny wykład „Zasada niezależności i autonomii Państwa i Kościoła katolickiego (art. 1 Konkordatu z 1983 r.) gwarancją harmonijnych relacji wspólnoty politycznej i wspólnoty religijnej”, wygłosił ks. prof. Wojciech Góralski z UKSW. Zwrócił szczególną uwagę na zawarte w Konkordacie gwarancje złożone przez Kościół wobec państwa polskiego, o których istnieniu często zapominają przeciwnicy tej umowy, koncentrując się jedynie na obowiązkach państwa. Strona kościelna zobowiązała się m.in. do tego, że w odpowiednim czasie poprzedzającym ogłoszenie nominacji biskupa diecezjalnego poda jego nazwisko do poufnej wiadomości rządu polskiego, a także, że sprawowanie kultu religijnego w przestrzeni publicznej będzie odbywało się z zachowaniem przepisów prawa polskiego. Kościół zobowiązał się również do podawania do wiadomości władz programu oraz podręczników do nauczania religii w szkołach. Umowa konkordatowa – jak podkreślił Ksiądz Profesor – „jest wymownym wyrazem dążenia obu stron do trwałego i harmonijnego uregulowania wzajemnych stosunków, czego gwarancją jest zasada niezależności i autonomii obu wspólnot”.

Jako ostatni wystąpił ks. prof. Piotr Stanisz z KUL-u, który przedstawił temat: „Konkordatowa reforma systemu finansowania Kościoła we Włoszech”. Istota nowych rozwiązań zastosowanych we Włoszech wiązała się ze zniesieniem systemu beneficjalnego, który funkcjonał tam przez szereg lat i był powodem wielu niedogodności odczuwanych przez obie strony. W zamian za to wynegocjowano umożliwienie obywatelom przekazania na rzecz Kościoła części płaconego przez nich podatku dochodowego.

Słuchaczami konferencji i uczestnikami dyskusji, która wywiązała się po wystąpieniach prelegentów, byli m.in.: abp Józef Michalik, księża biskupi Adam Szal i Stanisław Jamrozek, zaproszeni profesorowie, pracownicy sądów diecezjalnych, przedstawiciele władz państwowych, wojewódzkich i lokalnych, jak również sądownictwa, prokuratury, policji i straży granicznej, a także duchowni oraz alumni Seminarium. Ksiądz Arcybiskup, podsumowując to naukowe spotkanie oraz dziękując jego uczestnikom, powiedział, że pozwoli ono „bardziej oddychać atmosferą odpowiedzialności za Kościół, w którym jesteśmy i bardziej pokochać go naszą pracą, trudem, zaufaniem i wsparciem”.

2013-11-26 16:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepodległość to przyszłość

O niepodległości mamy skłonność mówić w stylu retro, jak o ważnej kwestii historycznej. Polska odzyskała niepodległość po I wojnie światowej. W odniesieniu do powstania państwa, w którym dziś żyjemy, komunistom (i ich sojusznikom) udało się narzucić określenie „transformacja ustrojowa”. W określeniu tym był projekt: nowa Polska nie powinna być ani nowa, ani polska - powinna stać się przekształconym PRL-em. Niestety, duża część opinii nieświadomie podjęła tę sugestię. Tymczasem zasadniczym zadaniem naszego pokolenia, odpowiedzią na daną nam przez Opatrzność wolność, jest budowa państwa - nowego niepodległego państwa, które powinno stać się nie epizodem, ale trwałym faktem w życiu naszego narodu i narodów Europy. Każde Święto Niepodległości to okazja do refleksji nad przeszłością, ale przede wszystkim - nad przyszłością.

Kiedy Alojzy Feliński pisał hymn „Boże, coś Polskę” - sprawę niepodległości uznał „za najświętszą”, zapewniając, że Bóg „tknięty jej upadkiem/ wspierał walczących” o jej odzyskanie. Te słowa, napisane na progu XIX wieku, znakomicie oddają zgodne przeświadczenie Polaków o świętości sprawy niepodległościowej. Była święta w tym sensie, który - mówiąc o powstaniu węgierskim ’56 - wyjaśniał papież Pius XII: „W czasach, gdy religia była żywym dziedzictwem dla naszych przodków, ludzie traktowali jako krucjatę każdą walkę, do której zmuszała ich niesprawiedliwość nieprzyjaciół”. Zresztą znaczenie sprawy polskiej dla całego chrześcijaństwa rozumieli nie tylko Polacy. Dla obu najwybitniejszych prekursorów europejskiego konserwatyzmu - Josepha de Maistre’a i Edmunda Burke’a - było oczywiste, że rozbiory Polski są taką samą zbrodnią, takim samym zamachem na chrześcijański ład społeczny, jak rewolucja francuska. A nasz Julian Klaczko przestrzegał, że niemożliwa jest trwała odbudowa Polski w Europie wrogiej naszym wartościom.
Dziś te dwie sprawy ponownie się zbiegają. U progu XXI wieku jeszcze wyraźniej niż 100 czy 200 lat temu widać znaczenie Polski dla cywilizacji chrześcijańskiej. Dwa lata temu Ojciec Święty Benedykt XVI w kazaniu krakowskim mówił, że wraz z wyborem Jana Pawła II na stolicę Piotrową nasza „ziemia stała się miejscem szczególnego świadectwa wiary w Jezusa Chrystusa”, że zostaliśmy „powołani, by to świadectwo składać wobec całego świata”. Ale jednocześnie Benedykt XVI zapewniał, że to polskie „powołanie jest nadal aktualne, a może nawet jeszcze bardziej od chwili błogosławionej śmierci Sługi Bożego”. I Papież apelował: „Niech nie zabraknie światu waszego świadectwa!”.
Ale zależność jest ciągle dwustronna. Bo Polska stała się na forum europejskim zaczynem ponownej refleksji nad chrześcijańskim powołaniem naszej cywilizacji, ale stała się też obiektem - formalnej i strukturalnej - presji, by wyrzec się chrześcijańskiego charakteru naszej państwowości. Dość tu przypomnieć tylko niedawną rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie „praw reprodukcyjnych”, skierowaną wprost przeciw Kościołowi katolickiemu, a pośrednio przeciw Polsce i Irlandii, za zachowywanie w prawie elementarnej obrony nienarodzonych.

CZYTAJ DALEJ

Zapowiedź - #PodcastUmajony na naszym portalu już od 1 maja!

2024-04-28 07:35

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

#JezusowaKardiologia

Mat.prasowy

Zapraszamy na codzienne refleksje maryjne przygotowane dla naszego portalu na maj 2024 r. przez ks. Tomasza Podlewskiego.

Startujemy 1 maja 2024 roku, zaraz po północy. Do usłyszenia!

CZYTAJ DALEJ

RPA: zastrzelono kolejnego kapłana

2024-04-30 13:10

[ TEMATY ]

morderstwo

RPA

Unsplash/pixabay.com

Biskupi Republiki Południowej Afryki potępili zabójstwo katolickiego księdza w stolicy kraju - Pretorii. Ks. Paul Tatu ze Zgromadzenia Najświętszych Stygmatów, który został zastrzelony, był byłym wieloletnim rzecznikiem prasowym Konferencji Episkopatu RPA. Jego przewodniczący, biskup Sithembele Sipuka, wezwał w poniedziałek rząd kraju do podjęcia "natychmiastowych i skutecznych środków" w celu ochrony ludności.

Kilka tygodni temu inny ksiądz został zastrzelony w kościele w mieście Tzaneen na północy kraju. "Ważne jest, aby podkreślić, że śmierć ks. Paula Tatu nie jest odosobnionym incydentem, ale szokującym przykładem upadku bezpieczeństwa i moralności, którego doświadczamy w RPA" - powiedział bp Sipuka. Morderstwa niewinnych ludzi stały się "pandemią".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję