Reklama

Królowa Polski o wielu obliczach

Niedziela Ogólnopolska 50/2013, str. 16

kl. Bartosz Kasprzak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wśród radosnych tajemnic Różańca niejednokrotnie rozważamy „Ukoronowanie Matki Bożej”… Jednak nie wszyscy wiedzą, że przełom listopada i grudnia 2013 r. stwarza nam okazję do nieco innego przeżycia tej tajemnicy, na razie w Częstochowie, ale wkrótce również w innych miejscach. A to dzięki wyjątkowej wystawie wizerunków Maryjnych. Najpierw jednak musimy się nieco cofnąć w czasie, by docenić tego, który „Tajemnicę Ukoronowania” niezwykle konkretnie przybliżał nam, Polakom, wiele razy…

Koronacje i rekoronacje przez kard. Wyszyńskiego dokonane

Mowa, oczywiście, o słudze Bożym Stefanie Kardynale Wyszyńskim. W księdze jego kilkudziesięcioletniej służby prymasowskiej znajduje się wiele kart opisujących koronacje i rekoronacje polskich wizerunków Matki Bożej. Prymas Tysiąclecia dokonał 41 koronacji Maryi w Jej wizerunkach, a 6 razy nakładał Jej korony ponownie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nie dziwi więc fakt, że Instytut Prymasa Wyszyńskiego postawił sobie za cel stworzenie wystawy malarskiej przedstawiającej wszystkie koronowane przez Prymasa Tysiąclecia wizerunki Maryjne. O przygotowanie tak niezwykłej serii malarskiej poproszono Bożenę Janinę Aleksy – znaną polską artystkę, która tworzyła zarówno w Ojczyźnie, jak i poza jej granicami (Pompeje, Castel Gandolfo, Trevignano, Rzym, Bruksela). I tak w ciągu kilku ostatnich lat powstała wspaniała kolekcja kilkudziesięciu wizerunków „Polskich Madonn”, którą od 19 listopada do 20 grudnia br. można podziwiać w budynku Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej.

Twarzą w twarz z Maryją

Jak zaznaczył podczas uroczystego otwarcia wystawy abp Wacław Depo: „Wielką radością jest to, że miejscem spotkania z Matką w tylu Jej obliczach jest seminarium. Niech ta wystawa – tu, w domu Matki, i w cieniu Jasnej Góry – rozbudza w nas pragnienie kroczenia maryjnymi ścieżkami razem z Prymasem Tysiąclecia” – dodał.

Otwarcie wystawy, poza alumnami, przełożonymi i profesorami seminarium, zgromadziło wielu gości z Bożeną J. Aleksy na czele. Świadkami tego wydarzenia były licznie przybyłe członkinie Instytutu Prymasowskiego. Uroczystość rozpoczęła Msza św. w intencji rychłej beatyfikacji sługi Bożego Stefana Kardynała Wyszyńskiego, sprawowana w seminaryjnym kościele pod przewodnictwem abp. Wacława Depo. Jak stwierdził w późniejszym przemówieniu rektor WSD ks. Andrzej Przybylski: – Zarówno Eucharystia, jak i otwarcie wystawy przygotowują nas do 60. rocznicy aktu osobistego oddania się Maryi w niewolę miłości przez Prymasa Tysiąclecia.

Na maryjnych polskich drogach

Reklama

Zwiedzając wystawę, wybieramy się w niezwykłą podróż. Wraz z Księdzem Prymasem przemierzamy całą Polskę, odwiedzając Częstochowę, Kraków, Ludźmierz, Leśniów, Warszawę, Piekary Śląskie i wiele innych miejsc, które dla Polaków są szczególne. Sam kard. Wyszyński każde sanktuarium maryjne uważał za „małą Jasną Górę” dla danego obszaru. „Koronowane Madonny Polskie” przenoszą nas do tych wszystkich miejsc, które, zgodnie ze słowami Księdza Prymasa, stanowią „krynice łaski Chrystusowej rozlewające się przez Maryję na cały kraj”. „Każde sanktuarium, nawet to małe, ubożuchne, to jakby dłoń niepokalana Maryi, Królowej Polski, wyciągająca się ku wspomożeniu i ku obronie narodu” – mówił. Dotykamy więc tajemnicy tego szczególnego rysu polskiej pobożności – maryjności, którą podziwia świat i która nie pozwala nam przejść obojętnie obok żadnego wizerunku naszej Matki.

W przemówieniu podczas otwarcia wystawy autorka ze wzruszeniem przyznała, że tę serię uznaje za swoje najważniejsze dzieło. I choć w Polsce sanktuariów maryjnych jest ponad 600, to wystarczy spojrzeć na zaledwie kilka z wizerunków Matki, aby uświadomić sobie, jak wielkim szczęściem jest być Jej polskim dzieckiem.

Z Częstochowy dalej – w Polskę

Do 20 grudnia br. wystawę (wstęp jest darmowy) można oglądać w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Częstochowskiej (ul. św. Barbary 41, Częstochowa). Następnie wystawa wyruszy dalej – w Polskę, aby zachwycić kolejne miejsca, które już czekają na przybycie Maryi w Jej przepięknych koronowanych wizerunkach.

2013-12-10 13:35

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tragiczny wypadek na Lubelszczyźnie; nie żyje proboszcz parafii

2025-01-06 16:19

[ TEMATY ]

śmierć

wypadek

proboszcz

archidiecezja lubelska

Adobe Stock

W poniedziałek przed południem na jednej z dróg w gminie Łukowa doszło do tragicznego w skutkach wypadku drogowego. 52-letni kierowca volkswagena stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z drogi i uderzył w skarpę. Mimo podjętej reanimacji, mężczyzny nie udało się uratować.

Na miejscu śmierć poniósł 52-letni ks. Marek Tworek, proboszcz parafii w Chmielku w diecezji zamojsko-lubaczowskiej — informują lokalne media. Informację o śmierci duchownego potwierdziły władze kościelne w Zamościu.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Toruniu

2025-01-06 16:39

Renata Czerwińska

- Na głębokie pytania, zawarte w sercu człowieka, odpowiada jedynie wiara – mówił biskup senior Andrzej Suski w toruńskiej katedrze podczas uroczystości Objawienia Pańskiego.

W homilii hierarcha zwrócił uwagę na to, że Jezus Chrystus jest jedynym zbawicielem świata, a każdy z nas ma szczególne powołanie misyjne.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję