Reklama

Niedziela Rzeszowska

Uchwycić głębię świata

Kanonizacja bł. Jana Pawła II była okazją do wielu ciekawych inicjatyw także w dziedzinie kultury. W Muzeum Diecezjalnym w Rzeszowie 24 kwietnia br. bp Jan Wątroba dokonał otwarcia wystawy prac Leszka Kuchniaka, znanego rzeszowskiego malarza i rzeźbiarza oraz pedagoga

Niedziela rzeszowska 21/2014, str. 7

[ TEMATY ]

sztuka

Ks. Janusz Sądel

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa, zaprezentowana w Muzeum Diecezjalnym, przyciąga nasze zmysły różnokolorowymi barwami, radosnym i pełnym ufności spojrzeniem na otaczający świat, pośrodku którego znajdziemy Frasobliwego Chrystusa. Twórczość bowiem Leszka Kuchniaka sięga do najpiękniejszych tradycji polskiej Kultury Ludowej. Napisałem z dużej litery, by nie łączyć tej sztuki z jakimś folklorem czy cepelią. Artyście bowiem udało włączyć się w wielowiekowy nurt polskiej twórczości jakże głęboko opisującej otaczający nas świat, który został stworzony przez Boga i nam dany na mieszkanie. Chrystus Frasobliwy, który w tych dziełach się pojawia, jest pełen nadziei i jednocześnie wiary w człowieka, dla którego oddał swoje życie. Świat widziany oczami tego artysty jest głęboko chrystocentryczny, gdzie Zbawiciel jest punktem odniesienia dla człowieka i stworzonego świata. Na obrazach możemy też spotkać Matkę Najświętszą, Apostołów, świętych, aniołów, ale także i zwykłych ludzi, którzy tu na ziemi próbują naśladować świętych dla zjednoczenia z Chrystusem. Wszystkie te postaci są ukazane na tle krajobrazu pełnego kwiatów, kolorów, po swojemu zinterpretowanych przez artystę, a jakże przypominających krajobrazy Lubeni, gdzie żyła babcia artysty, który podkreśla jej głęboką wiarę. Wizja artysty jest pełna nadziei i wiary w orędzie zbawcze, ale i w człowieka. A dziś trudno w polskich galeriach spotkać sztukę z takim pozytywnym, budującym przesłaniem.

Dzieła Leszka Kuchniaka wyróżniają się ciekawą formą. Są bowiem połączeniem obrazu i rzeźby przez co nabierają trójwymiarowości. Wszystkie rzeźby są polichromowane, co nawiązuje do najlepszych wzorów rzeźby gotyckiej. Obrazy oprawione są w skromną drewnianą ramę, polichromowaną, która niejako wtopiona jest w całość dzieła, kieruje naszą uwagę przede wszystkim na temat i jego przesłanie. Na wystawie oprócz dzieł Leszka Kuchniaka, znalazły się także dwie duże rzeźby autorstwa prof. J. Bandury, mistrza i nauczyciela naszego artysty. Rzeźby pochodzą z kościoła farnego w Jaśle i przedstawiają św. Józefa i Matkę Bożą Królową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Słowo wstępne wygłosił Jacek Kawałek – historyk sztuki. Wystawę uświetnił koncert w wykonaniu zespołu „White Wind”, który zaprezentował kilka kompozycji autorstwa lidera zespołu Zenobiusza Kajda. Z zespołem wystąpił słynny rzeszowski saksofonista Stanisław Domarski. Bajkę o twórczości artysty zaprezentował Aleksander Bielenda, aktor Teatru Jaruga.

Leszek Kuchniak urodził się w 1951 r. w Żarach. Absolwent PLSP w Jarosławiu. Studiował na Wydziale Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni prof. J. Bandury. Następnie Studium Scenografii na tej samej uczelni u prof. Majewskiego. Uprawia rzeźbę, malarstwo i rysunek. Zajmuje się pracą pedagogiczną, jest nauczycielem w PLSP w Rzeszowie. To już druga wystawa Leszka Kuchniaka w Muzeum Diecezjalnym.

2014-05-22 10:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Galeria sztuki średniowiecznej

Niedziela Ogólnopolska 8/2014, str. 24-25

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Galeria sztuki Średniowiecznej MNW/B.Bajerski

11 grudnia 2013 r. została ponownie otwarta dla publiczności stała Galeria Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Prezentowane są w niej głównie zabytki późnego średniowiecza (XIV-XVI wiek), powstałe na terenie Europy Północnej

Historia tej galerii nieodłącznie związana jest z burzliwymi dziejami stołecznego Muzeum Narodowego. Zostało ono powołane do istnienia w 1862 r. pod nazwą Muzeum Sztuk Pięknych (zmienioną w 1916 r. na Muzeum Narodowe). W swoich pierwotnych założeniach miało prezentować dzieje sztuki europejskiej, a jego kolekcja służyć jako zbiór znakomitych wzorów dla przyszłych polskich artystów. Muzeum początkowo mieściło się w pawilonie na terenie dzisiejszego Uniwersytetu Warszawskiego, w którym obecnie znajduje się Instytut Historyczny. Potem wielokrotnie zmieniało siedzibę. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ogłoszono konkurs na nowy gmach muzeum. Wygrał projekt Tadeusza Tołwińskiego i w 1927 r. położono kamień węgielny na działce przy alei 3 Maja (dziś Aleje Jerozolimskie 3). W roku 1936 na stanowisko dyrektora muzeum został powołany Stanisław Lorentz, a w 1938 r. ostatecznie zakończono budowę. Stanisław Lorentz chciał, aby muzeum było nie tylko placówką prezentującą sztukę szerokiej publiczności, ale również znaczącą instytucją naukową. Dlatego też zatrudnił wybitnych specjalistów, m.in. Michała Walickiego. Tego ostatniego uznać można za pierwszego twórcę warszawskiej Galerii Sztuki Średniowiecznej. Stworzył on bowiem jej zalążek, kolekcję Polskiej Sztuki Cechowej – niewielki, lecz niezwykle cenny zbiór, powstały dzięki zakupom muzeum i darom prywatnych kolekcjonerów. Z tej pierwotnej kolekcji pochodzi m.in. prezentowana i dzisiaj „Pieta z Tubądzina” (ok. 1450), zakupiona w 1932 r.

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Świętość w codzienności

2024-04-25 11:28

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Przy relikwiach Męczenników z Markowej modlili się wierni z dekanatów: staszowskiego, świętokrzyskiego i połanieckiego.

– Witamy Józefa, Wiktorię i ich dzieci: Stasia, Basię, Władzia, Franciszka, Antosia, Marysię i dzieciątko, które w chwili egzekucji przyszło na świat. Jako rodzice daliście życie siedmiorga dzieciom i jednocześnie chroniliście życie innych ludzi. Nikt nie musiał was przekonywać, że życie każdego człowieka jest wartościowe i zasługuje na szacunek bez względu na pochodzenie czy wyznanie. My małżeństwa chcemy się od was uczyć i stawać w obronie tego, co słuszne nawet za cenę życia i pamiętać, że miłość jest silniejsza od nienawiści – mówili małżonkowie, witając relikwie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję