Reklama

Niedziela Legnicka

Aby skutecznie porozumiewać się z uczniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrypty psychologiczne dorosłych według koncepcji E. Berna i ich wpływ na zachowanie dziecka w szkole to jeden z głównych tematów warsztatów pedagogiczno-psychologicznych, które odbyły się 7 października w Jeleniej Górze. Prowadziła je Dorota Rzepczyńska – pedagog specjalny, trener treningu kontroli złości H. M. Kellner „Pod kontrolą”, terapeuta i doradca rodzinny, trener Treningu Zastępowania Agresji TZA A. Goldsteina, edukator dla dorosłych w obszarze komunikacji interpersonalnej.

Celem szkolenia było zdobycie przez katechetów wiedzy na temat wpływu skryptów psychologicznych nauczycieli i uczniów na styl funkcjonowania zespołu klasowego. Bardzo dokładnie omówiła cztery tego typu relacje. Skrypt, który nazywany jest także scenariuszem życiowym, przeważnie funkcjonuje i działa na jednostkę na poziomie podświadomym. Jest to struktura, która wykształca się we wczesnym dzieciństwie na podstawie kontaktów, komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) oraz relacji z osobami bliskimi w rodzinie. Dziecko asymiluje te treści, koduje nieświadomie w trwałe przekonania na temat swój i świata. Tworzy to trwałą postawę, która rzutuje na dalsze życie człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prowadząca podkreśliła, że w zawodzie katechety niezbędne jest posiadanie wysokiego poziomu kompetencji w zakresie dwóch podstawowych umiejętności. Pierwsze to umiejętności fachowe, czyli wiedza teoretyczna i merytoryczna, potrzebne, by przekazywać treści programowe. A po drugie, to kompetencje interpersonalne, które bazują na wiedzy psychologicznej, empatii, zdolności nawiązywania i analizowania relacji międzyludzkich. Od poziomu tych właśnie zdolności w dużej mierze zależy funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole oraz powodzenie oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Reklama

Prelegentka przekazała również podstawową wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań uczniów w różnych sytuacjach, a także próbowała nauczyć, jak interpretować reakcje uczniów i skutecznie reagować wychowawczo. Jednocześnie podkreśliła, iż wielu z nas nieraz nieświadomie może popełniać błędy wychowawcze i wyjaśniła, jak tego unikać. Omówiła także destrukcyjne i konstruktywne strategie przyciągania uwagi stosowane przez uczniów w trakcie zajęć lekcyjnych i pokazała, jakie są sposoby reagowania nauczyciela w klasie. A źródła zachowań uczniów przeszkadzających w lekcji są złożone, specyficzne dla każdego z osobna i zależą od jego indywidualnych doświadczeń. Pomocne w określeniu przyczyn są właśnie wcześniej omówione skrypty.

W zajęciach wzięło udział ponad 30 katechetów. Obecny był również dyrektor Wydziału Katechetycznego – ks. dr Jarosław Kowalczyk.

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warsztaty teatralne u salezjanów i w „Heweliuszu”

Niedziela legnicka 27/2018, str. VI

[ TEMATY ]

warsztaty

warsztaty

Marek Perzyński

Uczestnicy warsztatów w V LO im. Heweliusza w Legnicy

Uczestnicy warsztatów w V LO
im. Heweliusza w Legnicy

Warsztaty w liceum salezjańskim w Lubinie i w V Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Heweliusza w Legnicy pokazały, że teatr może być antidotum na strach i początkiem życiowej przygody. Warsztaty poprowadzili mistrzowie słowa z Teatru Polskiego we Wrocławiu

Jestem zachwycony kreatywnością młodzieży – powtarzał aktor Krzysztof Franieczek, po zakończeniu warsztatów w legnickim „Heweliuszu”.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Panie! Bądź dla nas codziennym zmartwychpowstawaniem!

2024-03-28 23:44

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Chrystus zmartwychwstał, lecz każdy z wierzących musi szukać zrozumienia wielkości tej prawdy w swoim życiu i sił, których ona udziela.

Ewangelia (J 20,1 -9)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję