Reklama

Niedziela Legnicka

Małe spotkanie młodych w Lubinie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Młodzież z parafialnej grupy „PO-Ziomki” z Lubomierza wraz ze swoim duszpasterzem ks. Piotrem Olszówką 25 października wzięła udział w kolejnym Małym Spotkaniu Młodych. Tym razem odbyło się ono w salezjańskiej parafii pw. św. Jana Bosko w Lubinie. Wzięła w nim udział również młodzież: z Bolesławca, Zgorzelca, Jeleniej Góry i Głogowa. Spotkanie rozpoczęło się Mszą św., której przewodniczył ks. Janusz Wilk, diecezjalny duszpasterz młodzieży. Eucharystię koncelebrowali księża: Piotr Olszówka, Sebastian Szczurek, Tomasz Kołodziej, Jakub Sikorski oraz ojcowie redemptoryści i księża salezjanie. Kazanie wygłosił ks. Robert Bielawski z Jeleniej Góry, który starał się pomóc młodzieży w odnalezieniu odpowiedzi na pytanie: „Kim jestem?”.

Gośćmi zaproszonymi na spotkanie, którzy wzbudzili duże zainteresowanie byli: ks. Jakub Bartczak i Piotr Kowalczyk, którzy razem realizują projekt społeczno-ewangelizacyjny Wspólny Mianownik o charakterze profilaktycznym. Ich obecność w Lubinie była związana przede wszystkim ze świadectwem podążania za Chrystusem i zachętą młodzieży do robienia tego w codzienności – tej, w której każdemu przyszło żyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Jakuba z Wrocławia młodzież poznała podczas ubiegłorocznego spotkania w Legnickim Polu. Jego pasją jest muzyka hip-hop. Swoje zainteresowania ks. Jakub wykorzystuje w ewangelizacji. Pisze teksty, nagrywa teledyski, przez które ukierunkowuje młodzież w stronę Boga. Piotr Kowalczyk „Tau” od 2012 r. wraz z Galusem tworzą duet „Egzegeza”. Wydał album „Księga słów” indywidualnie oraz w ramach współpracy z innymi raperami (w tym z ks. Jakubem i Bęsiem) ewangelizuje przez koncertowanie i dawanie świadectwa życia z Panem Bogiem.

Młodzież z zainteresowaniem uczestniczyła w spotkaniu i z zadowoleniem przyjęła przygotowany dla nich program. Służy on nawiązaniu i pogłębieniu relacji z Panem Bogiem, a także z rówieśnikami nie tylko z parafii, ale także z różnych miejsc diecezji. Dzięki zaangażowaniu księdza wikariusza i przychylności proboszcza ks. Erwina Jaworskiego młodzież parafii z Lubomierza ma możliwość kontynuowania formacji przez udział w programie opiekuńczo-wychowawczym grupy „PO-Ziomki” oraz uczestnictwo w różnych wydarzeniach religijnych, kulturalnych i rozrywkowych o charakterze lokalnym i diecezjalnym.

2014-11-06 07:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Farrell: młodzi mają energię by świat uczynić lepszym

[ TEMATY ]

młodzi

ŚDM w Panamie

Eliza Bartkiewicz/BP KEP

Kard. Kevin Farrell

Kard. Kevin Farrell

Młodzi mają energię, pragnienie i chęci, aby ten świat, który wydaje się być zmęczony i niezdolny do odnowy, uczynić lepszym. Mają odwagę i aspirację, aby wychodzić na zewnątrz i podejmować działania – tak kard. Kevin Joseph Farrell, prefekt Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia mówi o młodych w kontekście rozpoczętych Światowych Dni Młodzieży w Panamie.

Kard. Farrell zwrócił także uwagę na miejsce, gdzie odbywa się spotkanie młodych z całego świata. Wskazał, że obecnie niektóre kraje Ameryki Środkowej przeżywają bardzo trudny czas, zarówno pod względem społecznym, jak i ekonomicznym, politycznym, religijnym i kulturowym. Młodzi ludzie nie chcą już dłużej cierpieć z powodu różnego rodzaju prześladowań, ale domagają się bezpieczeństwa, zrozumienia i współodczuwania. Dodał, że mieszkańcy tej części świata są bardzo odważnymi ludźmi, od których możemy uczyć się głębokiego sensu wiary, bo choć często nic nie mają, to wiedzą, że bez Boga byliby nikim.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Zbigniew Nidecki

2024-04-29 12:13

Materiały kurialne

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Odszedł do wieczności ks. kan. Zbigniew Nidecki, kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

W piątek 26 kwietnia 2024 r., w 72. roku życia i 43. roku kapłaństwa, zakończył swoją ziemską pielgrzymkę śp. ks. kan. Zbigniew Nidecki, emerytowany kapłan naszej diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję