Reklama

Niedziela Łódzka

Modlitwa, która przyszła z nieba

Nie spotkałem człowieka, który powiedziałby, że nie ma problemów z modlitwą. Jedni mówią, że z braku czasu nie mają chwili, by w zaciszu swojego domu uklęknąć i odmówić pacierz. Inni – że się modlą, ale odczuwają, że ich modlitwa jest nieskuteczna. Jeszcze inni powiadają, że modlą się tak, jak im serce podpowiada, bo nie mają przekonania do tradycyjnych modlitw. Skąd te wszystkie problemy?

Niedziela łódzka 8/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

modlitwa

Ks. Dariusz Burski

Pan Jezus tak ułożył modlitwę „Ojcze nasz”, by budowała ona wspólnotę

Pan Jezus tak ułożył modlitwę „Ojcze nasz”, by budowała ona wspólnotę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielkim niebezpieczeństwem dla życia religijnego jest rutyna, która prowadzi do odmawiania modlitwy bez większego zastanowienia. Mało kto z nas zwraca uwagę, że właściwie nie ma piękniejszej i głębszej w swojej treści modlitwy niż ta, której nauczył nas Jezus Chrystus, czyli Modlitwy Pańskiej. Warto przypomnieć kontekst, w którym ta modlitwa wypływa z ust Jezusa. Apostołowie, którzy towarzyszyli Jezusowi, wielokrotnie widzieli Go całkowicie pochłoniętego na modlitwie. Nie ma wątpliwości, że w ich sercu rodziło się pragnienie bycia takimi jak Mistrz, również w zaangażowaniu na modlitwie, dlatego postanowili poprosić Go, by tak jak Jan Chrzciciel swoich uczniów i On zechciał nauczyć ich modlitwy. Chrystus nie odrzuca ich prośby, która zrodziła się z pragnienia, i uczy ich modlitwy „Ojcze nasz”. Warto zwrócić uwagę na to, że Modlitwa Pańska pochodzi z nieba i pierwszy raz została wypowiedziana przez Bożego Syna. Po drugie, modlitwa ta w swojej treści, jak zauważa Katechizm Kościoła Katolickiego, „jest streszczeniem całej Ewangelii”, zatem prowadzi ona do odkrycia tego, jak piękny i wielki w swojej dobroci jest Bóg.

Dlatego pierwszym i najważniejszym warunkiem płynącym z odmawiania Modlitwy Pańskiej jest świadomość prawdy, że Bóg jest naszym Ojcem. W wielu religiach świata człowiek staje przed Bogiem jako stwórcą, sędzią czy też królem, ale tylko w chrześcijaństwie człowiek staje przed Bogiem jako swoim Ojcem, i to ojcem w pełnym tego słowa znaczeniu. Ciekawe jest to, że Boga w pełni możemy nazywać swoim Ojcem nie w momencie narodzenia, ale dopiero od chwili przyjęcia chrztu świętego. O tym fakcie przypomina nam między innymi formuła mszalna wprowadzająca do Modlitwy Pańskiej, wypowiadana po udzieleniu dzieciom sakramentu chrztu: „Nowo ochrzczone dzieci będą Pana Boga nazywać Ojcem. W ich imieniu módlmy się tak, jak nas nauczył Jezus Chrystus”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny ważny element Modlitwy Pańskiej zawarty jest w zaimku „nasz” – „Ojcze nasz!”. Pan Jezus tak ułożył tę modlitwę, by budowała ona wspólnotę, by przy jej rozważaniu nie skupiać uwagi na sobie, lecz by myśleć o innych… o najbliższych, o rodzinie, o wiernych, o swojej wspólnocie parafialnej. Element wspólnotowości podkreślony został także przez Kościół, kiedy sprawowana jest Msza św., podczas której udzielono sakramentu chrztu świętego, w imieniu ochrzczonego dziecka modlitwę „Ojcze nasz” odmawia celebrująca liturgię wspólnota.

Reklama

Modlitwa Pańska jest modlitwą próśb, którą jako dzieci kierujemy do Boga, naszego Ojca. Próśb tych jest siedem i one wzajemnie się dopełniają. Pierwsza prośba zawarta w słowach: „Ojcze, święć się Imię Twoje” dopełnia się w wołaniu: „Ojcze, zbaw nas od złego”. W zwrocie „święć się Imię Twoje” prosimy, by imię Boga zawsze było święte w Jego stworzeniu, czyli również w nas. Prosimy, byśmy swoim życiem, pracą nad jego doskonałością, zawsze oddawali Jemu chwałę oraz by ci, którzy widzą nasze dobre czyny, chwalili Boga, od którego one pochodzą. Nasza doskonałość, na której tak bardzo zależy Bogu Ojcu, jest nieustannie zagrożona przez złego ducha, dlatego odmawiając ostatnią z próśb Modlitwy Pańskiej: „Ojcze, zbaw nas ode złego”, prosimy, by Bóg ochronił nas od nieustannych pokus szatana. Z tym, że w tej prośbie wyrażamy również pragnienie, by zbawienie dotyczyło nie tylko wymawiającego modlitwę, ale również i innych: „zbaw nas”, tzn. zbaw naszą rodzinę, małżeństwo, wspólnotę parafialną, naszą Ojczyznę, Kościół itd.

Innymi przykładami wzajemnego dopełniania się próśb Modlitwy Pańskiej są: prośba druga – „Ojcze, przyjdź Królestwo Twoje”, dopełniona w słowach szóstej – „Ojcze, nie wódź nas na pokuszenie”; oraz prośba trzecia – „Ojcze, bądź wola Twoja”, dopełniona słowami piątej – „Ojcze, odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”.

Reklama

W samym centrum Modlitwy Pańskiej stoi prośba czwarta: „Ojcze, chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj”, która dotyczy dóbr tego świata – chleba. W tym kontekście rodzi się pytanie, dlaczego Pan Jezus każe nam prosić Boga Ojca o chleb? Odpowiedź znajdujemy w dwóch fragmentach Ewangelii, które mówią o tym, jak Chrystus cudownie rozmnożył chleb. W obu przypadkach po nakarmieniu zgromadzonych ludzi Jezus nakazuje uczniom zebranie pozostałych ułomków. Uczniowie nie tylko zebrali, ale i policzyli kosze, które zawierały pozostałe kawałki chleba. Właściwie cała Ewangelia przeniknięta jest troską Jezusa o chleb. Słyszymy, jak Syn Boży mówi o procesie przygotowania chleba, tj. o ziarnie, o żniwach, o spichlerzu, o żarnach, o cieście. Słyszymy o chlebie, który należy pożyczyć przyjacielowi, kiedy ten o niego poprosi i o chlebie, którego jest pod dostatkiem w domu Ojca. Jezus, przywołując te wszystkie sytuacje, podejmuje proces wychowania apostołów do szacunku do chleba, który jest warunkiem szacunku do Boga. Poprzez ustanowienie sakramentu Eucharystii to właśnie w chlebie Jezus jest obecny pośród nas aż do skończenia świata. Pan Jezus wiedział, że ilekroć będziemy powtarzali prośbę: „chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj”, tylekroć będziemy sobie przypominali, że chleb jest darem Boga i że Jego darem dla nas jest Eucharystia. Prośba o chleb nabiera szczególnego znaczenia, kiedy – po pierwsze – uświadomimy sobie, że dziś wielu z nas nie szanuje tego Bożego daru i wyrzuca go na śmietnik, a po drugie, że wielu ludzi na świecie umiera z głodu.

Skoro nie ma piękniejszej modlitwy niż Modlitwa Pańska, która przyszła do nas z nieba i która w swojej treści zawiera to wszystko, czego potrzebujemy w życiu doczesnym i wiecznym, dlatego z pełną świadomością i prostotą w sercu ją odmawiajmy.

2017-02-15 15:05

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Blachowni modlono się za Ojczyznę

[ TEMATY ]

modlitwa

patriotyzm

Jowita Kostrzewska

„Chcemy dziś na tym stole ofiarnym, tak jak nakazał nam Pan Jezus, złożyć ofiarę w intencji Ojczyzny, o błogosławieństwo na przyszłość i za tych wszystkich, na których przeszłości tę naszą przyszłość budujemy” – powiedział ks. prał. Andrzej Walaszczyk, 11 listopada, na rozpoczęcie dziękczynnej Mszy św. za wolność Ojczyzny, sprawowanej w kościele pw. św. Michała Archanioła w Blachowni.

Uroczystej Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił ks. prał. Andrzej Walaszczyk. Eucharystię koncelebrowali proboszczowie i duszpasterze blachowieńskich parafii: ks. Andrzej Kornacki z parafii p.w. św. Franciszka z Asyżu, ks. Krzysztof Krulik, proboszcz parafii Najświętszego Zbawiciela , oraz ks. Łukasz Latawski, prefekt parafii p.w. św. Michała Archanioła. W uroczystościach uczestniczyły wadze miasta na czele z panią burmistrz Anettą Ujmą, przedstawiciele stowarzyszeń i organizacji, strażacy, harcerze, siostry zakonne, młodzież szkolna, dzieci i mieszkańcy miasta. Obchody Święta Niepodległości w świątyni zapoczątkował koncert organowy w wykonaniu częstochowskiego artysty Jana Mroczka.

-Wspominamy dziś rok wyzwolenia spod zaborów i powód dla którego to święto dzisiaj obchodzimy, ale słowo niepodległość nie może wiązać się tylko z tym jednym konkretnym rokiem. – mówił w homilii ks. Andrzej Walaszczyk. - Obchodząc Święto Niepodległości dziękujemy Panu Bogu nie tylko za niepodległość dwudziestu lat okresu międzywojennego, czy ostatnich dwudziestu pięciu lat, ale przecież i w czasie zaborów byliśmy niepodlegli, bo niepodległość to jest to, co jest w sercu” – mówił Celebrans i dodał że „ kto wtedy czuł się Polakiem, w różnych miejscach na świecie budował Ojczyznę ”. Kaznodzieja nawiązując w homilii do czasów przed ćwierćwieczem zwrócił uwagę że „my potrafimy się zjednoczyć, co pięknie symbolizował obraz Solidarycy, gdzie dwóch idzie razem pod biało – czerwoną flagą”. - Nikt nie przypuszczał wtedy, że tak się podzielimy, że dzisiaj będziemy myśleć tak bardzo różnie – zwrócił uwagę ks. Walaszczyk i przywołując wiersz Juliusza Słowackiego pt: „Szli krzycząc: „Polska! Polska!” pytał „jaka ta Ojczyzna ma dzisiaj być, czym się powinna kierować?”

- Budując naszą Ojczyznę od czasów Mieszka budowaliśmy ją na wierze, na Ewangelii i może warto dziś przypomnieć, że ta Ewangelia i Kościół św. wzywają nas do tego, żebyśmy kultywowali w sobie, najpierw Boskie cnoty – odpowiedział kapłan.

- Człowiek, który wierzy w Pana Boga i wierzy, że stanie przed Boskim sądem, będzie starał się być solidnym i będzie starał się swoje człowieczeństwo ubogacać – mówił kaznodzieja odnosząc się do cnoty wiary, a nawiązując do nadziei i miłości i powiedział, że „taki człowiek ma nadzieję, że każdy czyn wypełniony tu na ziemi ma sens i że ma sens każda dobra relacja z drugim człowiekiem”.

Kapłan i podkreślił także znaczenie cnót kardynalnych. „Sprawiedliwości nie można nakazać drugiemu. To ty musisz chcieć być sprawiedliwy” - mówił o jednej z cnót, a nawiązując do cnoty męstwa zapytał „jakim trzeba być mężnym, żeby umieć przyznać się do swoich słabości?”. - Prawdziwe męstwo to jest właśnie świadomość jakim ja jestem człowiekiem. Jeśli będziemy rozwijać w sobie cnoty boskie i kardynalne, wtedy nasza Ojczyzna będzie piękna. Nie mamy o co się spierać, ale każdy z nas ma stawać się doskonalszym i pierwszym – podsumował ks. Andrzej Walaszczyk.

Na zakończenie Eucharystii odmówiono Modlitwę za Ojczyznę ks. Piotra Skargi i odśpiewano pieśń „Boże coś Polskę”. Następnie uczestnicy uroczystości przemaszerowali pod Pomnik Ofiar Terroru Hitlerowskiego znajdującego się na przeciw Krzyża Saperskiego, postawionego w 1918 r. przez stacjonujących w Blachowni saperów i złożyli tam wieńce i kwiaty. Kontynuacją obchodów Święta Niepodległości w Blachowni była patriotyczna wieczornica w Miejskim Domu Kultury.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: niektórzy rządzący usiłują zafundować narodowi holokaust nienarodzonych

2024-03-29 10:20

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

kalwaria

Kalwaria Zebrzydowska

Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski, zwracając się w Wielki Piątek do pielgrzymów w Kalwarii Zebrzydowskiej, apelował o ochronę życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Mówił, że niektórzy rządzący w imię wolności kobiet usiłują "zafundować narodowi kolejny holokaust nienarodzonych".

Metropolita krakowski, mówiąc do dziesiątków tysięcy wiernych, wskazywał, że nowożytna Europa nie chce mieć niż wspólnego z Chrystusem i Ewangelią, nie chce słyszeć o Bogu, który przejmuje się losem człowieka. W imię czystego rozumu potępia wiarę, ogłaszając ją jako zabobon.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję