Reklama

Sport

Ruch to zdrowie

Brak ruchu w czasie kwarantanny nie sprzyja naszemu zdrowiu. Dlatego warto wygospodarować trochę czasu na codzienną, nawet umiarkowaną aktywność fizyczną.

Półgodzinny spacer (nie wcześniej niż 30 min po posiłku) wystarczy, aby pobudzić do pracy układ trawienny. Nie tylko jazda na rowerze, pływanie, jogging, aerobik, skakanie na skakance, ale też umiarkowana 15-minutowa codzienna gimnastyka, składająca się z prostych ćwiczeń, pomagają w pozbyciu się np. zaparć, nie powodując gwałtownej reakcji układu trawiennego jak niektóre środki na przeczyszczenie.

Ćwiczenia gimnastyczne rozluźniające mięśnie brzucha i pobudzające jelita do pracy.

Ćwiczenie 1. Położyć się na wznak, unieść zgiętą w kolanie prawą nogę i przyciągnąć ją rękami do brzucha. Przytrzymać przez kilka sekund. Następnie wyprostować nogę i położyć. Potem zgiąć lewą nogę, przyciągnąć i przytrzymać. Na koniec, leżąc w tej samej pozycji, przyciągnąć do brzucha obie nogi. Zestaw powtórzyć kilka razy.

Ćwiczenie 2. Położyć się na wznak, unieść zgiętą w kolanie prawą nogę i kolanem wykonywać ruchy okrężne – najpierw w prawo, potem w lewo. Wyprostować nogę i położyć. Następnie ćwiczenie to wykonać lewą nogą.

Bardzo dobrze pobudza jelita do pracy „rowerek” wykonany w pozycji leżącej, z rękami ułożonymi wzdłuż tułowia.

Ćwiczenie 3. Leżąc na plecach, dłonie położyć na biodrach, wciągnąć powoli powietrze, jednocześnie wypychając brzuch. Następnie powoli wypuszczać powietrze i wciągać brzuch. Rozluźnić mięśnie brzucha, spokojnie oddychać. Powtórzyć ćwiczenie kilkakrotnie, ale powoli zwiększać tempo. 

Ćwiczenie 4. Położyć się na brzuchu, wyciągnąć ręce przed siebie, unieść lekko górną część tułowia i wyprostowane ręce, przytrzymać przez kilka sekund, po czym wrócić do pozycji wyjściowej i odprężyć się. Ćwiczenie powtórzyć 10-15 razy.

Ćwiczenie 5. Usiąść, zgiąć nogi w kolanach, stopy oprzeć na podłożu. Kolana objąć ramionami i przyciągnąć powoli do klatki piersiowej. Przytrzymać przez kilka sekund. Następnie rozluźnić mięśnie i wyprostować nogi. Ćwiczenie powtórzyć kilkakrotnie.

Reklama

Ćwiczenie 6. Uklęknąć, oprzeć się na rękach (pozycja jak do „kociego grzbietu”). Wypuścić powietrze, szybko wciągnąć brzuch i szybko go wypchnąć. Powtórzyć 4 razy.

Ćwiczenie 7. W pozycji klęczącej ścisnąć pośladki i wytrzymać tak 6 s, rozluźnić. Powtórzyć 5 razy – w ten sposób ćwiczy się mięśnie podbrzusza i wzmacnia mięśnie odbytu.

Niektóre proste ćwiczenia rozluźniające mięśnie brzucha i pobudzające perystaltykę jelit można wykonywać w wolnej chwili w ciągu dnia, np.: podskakiwanie na jednej nodze, stawanie na przemian na palcach i na piętach, kręcenie biodrami, ćwiczenia oddechowe.

2020-05-12 12:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Seniorze, Twoje zdrowie w Twoich rękach!

Aby zachować jak najdłuższą kondycję zdrowotną bardzo ważne jest odżywianie. Jesteś tym co jesz! To rzeczywistość. Kluczem do zachowania zdrowia jest regularna aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie.

CZYTAJ DALEJ

Dziewczyna z nieba

Niedziela Ogólnopolska 3/2020, str. 46-47

[ TEMATY ]

wywiad

pasja

Krzysztof Tadej

Skromna, życzliwa i odważna. W 2019 r. zdobyła mistrzostwo świata w akrobacji szybowcowej. Pokonała zawodników z 13 państw. Jest pierwszą kobietą w historii, która zdobyła ten tytuł.

Krzysztof Tadej: Szybowce kojarzą się ze spokojnymi, cichymi i wolnymi lotami. Czy tak jest również, gdy wykonujesz akrobacje szybowcowe?

CZYTAJ DALEJ

Żyć Słowem Bożym

2022-11-27 17:25

Ks. Wojciech Kania

Zakończył się jesienny XXVIII Tydzień Biblijny w Diecezji Sandomierskiej.

Ostatnie dni kończącego się roku liturgicznego już od 28 lat przebiegają w naszej diecezji w kontekście modlitwy Słowem Bożym. Tydzień biblijny, który zakończyliśmy był okazją do zwrócenia jeszcze bardziej uwagi na rolę jaką Pismo Święte – Słowo samego Boga powinno odgrywać w naszym życiu. Czas ten był więc okazją do wyjaśniania tajników Biblii tak młodym jak i starszym. Bibliści prowadzący na co dzień zajęcia wykładowe dla seminarzystów spotkali się z tymi, którzy w swoim życiu starają się żyć Słowem Bożym. Ks. Paweł Lasek, wicerektor w seminarium duchownym zaprosił w jego mury uczestników sandomierskiej Szkoły Biblijnej. Spotkanie odbyło się w serdecznej atmosferze czytania Bożego Słowa. Ks. Michał Powęska, prefekt naszych alumnów wygłosił konferencje biblijne dla katechetów, którzy odbywali swoje skupienie w ośrodku rekolekcyjnym w Radomyślu nad Sanem. Ponadto ks. prefekt przeprowadził w Liceum Ogólnokształcącym im. Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli szereg katechez biblijnych, przekazując tym samym młodym ludziom kilka prostych kroków niezbędnych podczas lektury Pisma Świętego. W kilka dniu później już w spotkaniu on-line, zatytułowanym „Samarytanin i to jeszcze miłosierny” ks. Michał zwrócił uwagę uczestników na zagadnienie miłosierdzia obecne na kartach Ewangelii św. Łukasza. W seminarium odbyły się także rekolekcje dla młodzieży męskiej, podczas których rekolektanci uczyli się jak obronić wiarę mając za wzór św. Jana Chrzciciela oraz bł. Antoniego Rewerę. Czas skupienia rozpoczął się w piątek w kościele seminaryjnym medytacją biblijną przygotowaną przez naszych alumnów. Materiały duszpasterskie, będące pomocą dla przeprowadzenia katechez biblijnych w parafiach opracował jak co roku ks. Roman Sieroń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję