Reklama

Aspekty

Zapraszam pasjonatów historii

O digitalizacji ksiąg metrykalnych i bieżącym funkcjonowaniu Archiwum Diecezjalnego opowiada jego dyrektor ks. dr hab. Robert Kufel w rozmowie z ks. Adrianem Putem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Adrian Put: Od kilku miesięcy zmagamy się z pandemią koronawirusa. Jak w tym czasie wygląda praca Archiwum Diecezjalnego?

Ks. Robert Kufel: Po ogłoszeniu przez władze państwowe w marcu stanu zagrożenia epidemiologicznego, po czym pandemii wirusa Covid-19, powzięliśmy wszelkie możliwe środki ostrożności. Początkowo przyjmowaliśmy kwerendzistów w pracowni naukowej. Jednak wraz z kolejnymi obostrzeniami państwowej służby sanitarnej byliśmy zmuszeni zamknąć archiwum. Pracowaliśmy zdalnie od 9 do 14. Czynny był także telefon, który obsługiwała jedna z pracownic. Ponieważ mieszkam w budynku archiwum, mogłem zdalnie realizować zamówienia petentów. Od września powróciliśmy do pracy tak, jak funkcjonowaliśmy przed pandemią, zachowując przy tym dostępne środki ostrożności (dezynfekcja rąk, maseczki).

Przed jakimi wyzwaniami stoi obecnie nasze archiwum? Czego możemy się spodziewać w organizacji i pracy placówki?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Priorytetem jest digitalizacja ksiąg metrykalnych (XVII-XIX wiek), którą od 2019 r. wykonują pracownicy Archiwum Akt Dawnych Diecezji Toruńskiej. Pandemia opóźniła zakończenie akcji, którą planowaliśmy w tym roku. Dzięki życzliwej współpracy zeskanowaliśmy dotąd ponad połowę naszych metrykaliów. Obecnie kwerendziści składając zamówienie, otrzymają jedynie wersję cyfrową zapisu metrykalnego, podczas gdy same księgi w stanie nienaruszonym pozostaną w magazynie. Spodziewamy się w archiwum większej liczby petentów i gości, na co też jesteśmy przygotowani.

Archiwum to nie tylko gromadzenie i udostępnianie dokumentów. To także badania i publikacje. Nad jakimi wydawnictwami pracuje Ksiądz obecnie?

W październiku ukaże się kolejny, 13 tom, Cmentarzy wyznaniowych do 1945 roku w granicach województwa lubuskiego. Powiat żarski. Gminy Lubsko i Tuplice. W grudniu powinien zostać wydrukowany tom 14, obejmujący dawne cmentarze Żar, a na przełomie października i listopada – tom 7 „Adhibendy”, rocznika naszego archiwum, w którym znajdą się ciekawe publikacje z historii regionu i archiwistyki. Korzystając z okazji tego wywiadu, zapraszam wszystkich regionalistów i pasjonatów naszej historii do współpracy i publikowania swojego dorobku na łamach „Adhibendy”. Jestem otwarty na każdą propozycję. W tym miejscu dziękuję księdzu redaktorowi za dotychczasową współpracę z redakcją naszego rocznika, która owocnie się rozwija. Wyrażam nadzieję, że nasze wspólne działania przyczynią się do promocji regionu i jego ciekawej historii oraz zachęcą innych do działania.

Reklama

Sierpień spędził Ksiądz w archiwum Polskiej Misji Katolickiej we Francji. Możemy się więcej dowiedzieć o charakterze tego wyjazdu?

Polska Misja Katolicka we Francji powstała 17 lutego 1836 r. Jej celem było w tym czasie wsparcie duchowe i materialne Polaków, którzy znaleźli się w Paryżu w czasie tzw. Wielkiej Emigracji. Z Misją współpracuję od kilku lat. W tym roku zostałem zaproszony przez ks. dr. Roberta Czarnowskiego, sekretarza generalnego oraz dyrektora Biblioteki i Archiwum Misji, do udziału w projekcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie pn. „Ratowanie archiwów, bibliotek i muzeów poza krajem”. Praca w ramach tego projektu ma na celu trwałe zachowanie świadectw przeszłości Polskiej Misji Katolickiej oraz stowarzyszeń polonijnych działających we Francji.

Prace, które wykonał Ksiądz w Paryżu, musiały być znaczne, gdyż, jak wiem, otrzymał Ksiądz Złoty Medal Polskiej Misji Katolickiej.

Jest to dla mnie wielkie wyróżnienie, połączone z satysfakcją dobrze wykonanej pracy.

Gratuluję wyróżnienia i życzę dalszych sukcesów!

Ks. dr hab. Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze

2020-09-23 09:47

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Jerzy żyje wśród nas

Od kilku dni zdigitalizowane zasoby archiwum Ośrodka Dokumentacji Życia i Kultu Księdza Jerzego Popiełuszki, mieszczącego się w dawnym mieszkaniu kapelana „Solidarności”, zawierające kilkadziesiąt tysięcy dokumentów, gromadzonych głównie w związku z jego procesem beatyfikacyjnym, są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W zbiorach znajdziemy bezcenne rękopisy autorstwa ks. Jerzego, jego zdjęcia, nagrywane w latach 80-tych filmy, kasety, na których zarejestrowano wszystkie Msze za Ojczyznę z udziałem Męczennika.

Ponad 80 tys. stron dokumentów, w tym zdjęcia, filmy i nagrania dźwiękowe zostało zdigitalizowanych i profesjonalnie opisanych. Stworzono wirtualne muzeum, poświęcone bł. ks. Jerzemu. – Wartość historyczna tego archiwum jest ogromna. Zgromadzone tu dokumenty w bardzo szerokim rozumieniu – zarówno akta pisane, materiały dźwiękowe, filmy - dotyczą nie tylko bezpośrednio Męczennika, ale stanowią także zapis dużego fragmentu historii Polski lat 1980-1990 i dużego fragmentu życia Kościoła, zwłaszcza warszawskiego. Dzięki tym materiałom mamy wiedzę o tym, jak żyła Polska i Kościół przez te 35 lat – powiedział prof. Paweł Skibiński z UW, który był głównym konsultantem projektu digitalizacji Ośrodka Dokumentacji. W jego ocenie żoliborskie archiwum, dzięki niezwykle starannej dokumentacji wszystkiego, co działo się przy grobie ks. Jerzego, jest ewenementem nie tylko w skali Polski, ale także Europy.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

2024-05-01 12:21

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

Bożena Sztajner/Niedziela

Ojciec Święty mianował księdza prałata Krzysztofa Józefa Nykiela, Regensa Penitencjarii Apostolskiej, biskupem tytularnym Velia - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ks. biskup-nominat Krzysztof Józef Nykiel urodził się w Osjakowie 28 lutego 1965 r. W 1984 r. wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. W 1990 r. przyjął święcenia kapłańskie i należy do duchowieństwa archidiecezji łódzkiej. W roku 2001 uzyskał doktorat z prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W latach 1995-2002 pracował w Papieskiej Radzie ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia. 1 lipca 2002 podjął pracę w Kongregacji Nauki Wiary. Od 18 grudnia 2009 był zastępcą sekretarza Międzynarodowej Komisji Badającej sprawę autentyczności objawień w Medjugorie. 26 czerwca 2012 roku papież Benedykt XVI mianował go regensem Penitencjarii Apostolskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję