Podczas ośmiotygodniowych warsztatów kilkanaście osób pod czujnym okiem p. Grażyny zgłębiało technikę i zasady tworzenia Ikon, a przez to pogłębiało swoje życie duchowe, bo przecież sztuka pisana Ikon to swego rodzaju kontemplacja Boga.
Ze względu na pandemię, spotkania prowadzone były w większości podczas kilkugodzinnych indywidualnych spotkań, które odbywały się raz w tygodniu. Ikony, które powstały w ramach kursu, w większości przedstawiają wizerunek Chrystusa, a tworzone były w klasycznej technice temperowej.
– Praca nad Ikoną to szczególny czas. Niepotrzebny jest tutaj wybitny talent artystyczny, czy też ukończenie szkoły artystycznej. W pisaniu potrzebna jest przede wszystkim wiara, cierpliwość, modlitwa i pokora. Dla mnie to wyjątkowy rodzaj modlitwy – mówi jedna z uczestniczek.
– Dla mnie praca przy Ikonie to kontemplacja oblicza Chrystusa, dzięki której w ciszy odkryłem sens Modlitwy Jezusowej – mówi uczestnik warsztatów o. Tomasz Skibiński, proboszcz parafii.
– Tworzymy ikonę Mandylionu. Jest to ikona acheiropoietyczna – tzn. nie ludzką ręką uczyniona. Mandylion oznacza z greckiego: chustę, ręcznik. Z powstaniem kanonu związana jest opowieść o królu Abgarze V, władcy Edessy, który zachorował na trąd. Wg jednej z wersji legendy władca wysłał posłańca do Jezusa, ale Ten nie mógł przybyć i posłał Abgarowi chustę, którą przetarł swoją twarz. Na chuście był odbity wizerunek Zbawiciela. Abgar został uzdrowiony z trądu, kiedy przyłożył relikwię do swojego ciała. Stąd Mandylion uważany jest za szczególny wizerunek, poprzez który Chrystus czyni wiele znaków i cudów – tłumaczy Danuta Jęczmyk.
Współpraca pełna zaufania między duchownymi i świeckimi jest naszym zadaniem numer jeden - zaznaczył bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady KEP ds. Apostolstwa Świeckich, która spotkała się 20 stycznia w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski. Głównym tematem spotkania była synodalność.
Podczas spotkania prof. Aleksander Bańka, który reprezentował Kościół w Polsce na zgromadzeniu ogólnym Synodu w Rzymie, przedstawił najistotniejsze elementy dokumentu końcowego Synodu, uwypuklając te części, które dotyczą zaangażowania osób świeckich w życie Kościoła. „Odkryliśmy, że jedną z najbardziej palących potrzeb, wynikających z przyjęcia tego dokumentu, jest budowanie w Kościele w Polsce kultury relacji i zaufania pomiędzy osobami duchownymi i świeckimi. To jest pierwszy wektor, ukazujący również przyszłe zadania, które stawiamy przed Radą” - zaznaczył bp Suchodolski.
Przedstawicielki stowarzyszenia zaginionych żołnierzy z Papieżem Franciszkiem
Przedstawicielki stowarzyszenia rodzin zaginionych żołnierzy i jeńców wojennych, obecne przed tygodniem na audiencji środowej u papieża Franciszka, opowiadają o podejmowanych przez nie działaniach, które pomagają im iść do przodu i nie tracić nadziei. „Wciąż szukamy naszych bliskich, pukamy do każdych drzwi, pomagamy wszystkim i czekamy” – wyznają Radiu Watykańskiemu.
Dwa skrzydła, jedno żółte a drugie niebieskie, znajdują się na logo ukraińskiego Stowarzyszenia Rodzin Zaginionych, Wziętych do Niewoli lub Zabitych Żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej w pełnoskalowej wojnie, która trwa od prawie trzech lat. „Te skrzydła są symbolem naszej wiary. Wiara motywuje nas do działania” - wyjaśnia Maryna Bohusz, która jest szefową stowarzyszenia. 15 stycznia, pięć z nich wzięło udział w audiencji środowej z papieżem. Po jej zakończeniu Franciszek pozdrowił Ukrainki i zamienił z nimi kilka słów. W wywiadzie, który po audiencji odbył się w studiu papieskiej rozgłośni, przedstawicielki stowarzyszenia opisały swoją działalność, podkreśliły znaczenie wzajemnego wsparcia i podzieliły się wrażeniami ze spotkania z Ojcem Świętym.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.