Reklama

Niedziela Wrocławska

Via Dolorosa po wrocławsku

Idąc Drogą Krzyżową w Jerozolimie, popadamy w zakłopotanie. Jak to możliwe, że historia zbawienia świata odbywała się wśród kurzu i straganów? Podobne doświadczenie możemy przeżyć we Wrocławiu. Bez zapachu przypraw i olejków, ale nadal wśród zgiełku miasta. O Adoracyjnej Miejskiej Drodze Krzyżowej z Dominikiem Golemą rozmawia Grzegorz Kryszczuk.

Niedziela wrocławska 10/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Wrocław

Archiwum prywatne autora

Droga Krzyżowa w Jerozolimie wiedzie wąskimi uliczkami wśród straganów i głośnych sprzedawców

Droga Krzyżowa w Jerozolimie wiedzie wąskimi uliczkami wśród straganów i głośnych sprzedawców

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grzegorz Kryszczuk: Jest pan inicjatorem tego projektu. Często na początku rozmowy pada pytanie – jak to się zaczęło?

Dominik Golema: Pomysł zrodził się, kiedy do Pierwszej Komunii św. przystępował nasz syn. Ustaliliśmy wtedy, że rezygnujemy z dużych prezentów i całą rodziną pojechaliśmy na pielgrzymkę do Ziemi Świętej. Kiedy szliśmy w Jerozolimie Drogą Krzyżową, mieliśmy ciekawe spotkanie.

Zapewne lokalni sprzedawcy ze straganów nagabywali do zakupu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W pierwszej chwili myśleliśmy, że tak. Pewien franciszkanin, u którego nocowaliśmy, ostrzegał, że w mieście, które jest nie tylko pielgrzymkowe, ale też turystyczne, jest bardzo dużo samozwańczych przewodników, którzy za drobną opłatą podpowiedzą, gdzie iść.

Kim okazała się ta osoba?

Spotkaliśmy kobietę, która zapytała, czy idziemy w stronę Bazyliki Grobu Pańskiego. Uprzedzeni ostrzeżeniem znajomego zakonnika, grzecznie odpowiedzieliśmy, że nie potrzebujemy pomocy. Jednak kobieta nalegała i w końcu przyznaliśmy się, że podążamy właśnie w tym kierunku. Ku naszemu zdziwieniu poprosiła, abyśmy w takim razie pomogli jej nieść zakupy.

Reklama

To był jakiś impuls?

I wtedy zrozumieliśmy, że Droga Krzyżowa nie jest jedynie nabożeństwem odprawianym w bocznych nawach kościoła, ale jest to wędrowanie przez miasto, bo tam właśnie spotykamy Jezusa, który prosi nas o pomoc i wsparcie. To jest wędrowanie przez miasto, bo tam mamy dawać świadectwo, wśród trąbienia samochodów i przejeżdżających tramwajów.

Czy była jakaś inna inspiracja do przygotowania Adoracyjnej Miejskiej Drogi Krzyżowej?

Opieraliśmy się też na Ekstremalnej Drodze Krzyżowej, która jest już dosyć długą i piękną praktyką. Kiedyś przeczytałem świadectwo jednego z uczestników EDK, który dzielił się radością, że jednego roku przemierzył trasę w określonym czasie, a rok później udało mu się pójść o godzinę krócej. I wtedy pomyślałem, czy rzeczywiście chodzi tylko o czas? Nie krytykuję absolutnie tej formy nabożeństwa, tylko podkreślam, że był to początek moich przemyśleń.

Które zrealizowały się dokładnie 4 lata temu.

Chcieliśmy, żeby ta droga była adoracyjna, aby przemierzać ją w swoim tempie. Niech ona nie trwa pół godziny, tylko wypełni cały Wielki Post. Może ktoś nawiedzi kościół raz na trzy dni, może codziennie. Oddajmy ten czas na dłuższą adorację. Wtedy w tym wielkim i hałaśliwym mieście spotkam żywego i prawdziwego Pana Jezusa. Dzięki rozważaniom przygotowanym przez ks. Aleksandra Radeckiego, możemy doświadczać i odkrywać to nabożeństwo w sposób niezwykły, czyniąc Wrocław jedną, wielką kaplicą adoracji.

Ks. Radecki nie potrzebuje chyba żadnych rekomendacji?

Tak. Rozważania są wyjątkowe i przygotowane w formie przewodnika. Możemy dzięki tej książeczce, którą otrzymamy w zakrystii katedralnej, mieć konkretną pomoc w modlitwie oraz dowiedzieć się trochę więcej o historii kościoła, w którym będziemy adorować Pana Jezusa. Z relacji wielu osób, które przemierzyły w poprzednich latach AMDK, dowiedzieliśmy się, że bardzo pomocna w tym przewodniku jest podpowiedź, w jaki sposób dojechać do konkretnej lokalizacji.

Idea AMDK polega na odwiedzaniu 14 kościołów, czyli tylu, ile jest stacji drogi krzyżowej.

Jest jedna zasada, która polega na tym, że Adoracyjną Miejską Drogę Krzyżową rozpoczynamy zawsze w katedrze. Kolejne stacje zmieniają się każdego roku i próbujemy je organizować w pewnym geograficznym porządku, aczkolwiek nie zawsze się to udaje. Jeżeli zobaczymy listę kościołów w tym roku, to rozpiętość jest od Złotnik, aż po Księże Małe. Myślę, że duże odległości są dobre ze względu na ogarnięcie całego miasta modlitwą.

Oprócz przewodnika, o którym rozmawialiśmy przed chwilą, przygotowana została aplikacja na telefon.

Aplikacja pomaga nam odczytać specjalne kody QR, które są umieszczone na tych kościołach stacyjnych. Dzięki temu treści, które zawarte są w papierowym wydaniu przewodnika, wyświetlą nam się na ekranie smartfona. Jeżeli jesteśmy powołani do życia w XXI wieku, to mamy wszystkie narzędzia, które nam są dane, aby je wykorzystywać na chwałę Bożą. I nasza propozycja na Wielki Post jest jedną z takich okazji.

Czy jako organizatorzy posiadacie świadectwa osób, które już Adoracyjną Miejską Drogę Krzyżową zrealizowały?

Pojawiały się bardzo często i dawały przysłowiowy wiatr w żagle. Zachęcały one do tego, aby w tym dziele trwać nadal, przygotowywać następne stacje i planować kolejne lata. Mieliśmy dużo głosów, żeby odkrywać kolejne miejsca we Wrocławiu i wypełniać je adoracją. Czasem były to podpowiedzi techniczne, gdzie np. umieścić tabliczkę ze stempelkiem. Trafiały się czasem świadectwa w dość nieoczekiwanym momencie.

Na przykład?

Pojechałem na adorację do kościoła, który był w zupełnie innym miejscu niż miejsce mojego zamieszkania. Była to parafia św. Franciszka z Asyżu. Panujący półmrok pozwolił mi dostrzec starsze małżeństwo. Mąż żonie świecił małą latarką na kartki naszego przewodnika stacyjnego, a ona szeptem czytała mu rozważania. Ten widok bardzo mnie poruszył, ponieważ było to świadectwo wyrażone postawą, a nie słowami. Spotkanie się z kimś, kto trzyma te same modlitwy, co ja, tworzy pewną duchową wspólnotę. I to jest bardzo mocne doświadczenie jedności.

Czyli warto wziąć udział...

Zachęcamy do podjęcia wysiłku przemierzania Adoracyjnej Miejskiej Drogi Krzyżowej, nawet w pandemii koronawirusa. Jak się okazuje, szczególnie w tym roku taka forma nabożeństwa jest dopasowana do realiów, w których żyjemy. AMDK kilka lat temu przewidziała w swojej formule wszelkie reżimy sanitarne, które są od nas dzisiaj wymagane.

2021-03-02 14:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co nas czeka w nowym roku?

Niedziela wrocławska 1/2014, str. 1

[ TEMATY ]

biskup

Wrocław

Żanna Korba

Na to pytanie można odpowiedzieć na dwa sposoby. Pierwsza odpowiedź to jedno krótkie słowo: kerygmat. Jest to także temat roku duszpasterskiego, który już się rozpoczął. Można też na to pytanie odpowiedzieć z drugiej strony, używając wyrażenia: kanonizacja Jana Pawła II. Myślę, że oba te sposoby podejścia oznaczają to samo. Dlaczego? Do kanonizacji Jana Pawła II przygotowujemy się duchowo w naszej diecezji właśnie po to, by uczyć się przyjmować Pana Jezusa tak, jak czynią to wielcy święci, tak, jak czynił to Jan Paweł II. A kerygmat to przecież nic innego jak ogłaszanie Słowa Bożego w największym skrócie, w najbardziej zwartym streszczeniu, jakby w pigułce. A więc znowu takie ogłoszenie Bożego Słowa, Bożego orędzia, które pozwala otworzyć serce na przyjęcie Jezusa Chrystusa.
W minionym roku słyszeliśmy dużo o nowej ewangelizacji, ale słyszeliśmy także dużo nowej ewangelizacji. Nie tylko o niej mówiliśmy, ale staraliśmy się także wprowadzać ją w życie. Czy mamy się spodziewać kontynuacji tego nurtu? Tak! Cały program na najbliższe cztery lata, przyjęty przez Konferencję Episkopatu Polski ma wymiar ściśle i wybitnie ewangelizacyjny. Ten rok najbliższy chcemy przeżywać pod hasłem kerygmatu. Ważne jest, żeby to słowo zagościło w naszych myślach, w naszym języku chrześcijańskim, a przede wszystkim, żeby treść tego słowa opanowała nasze serca. Ewangelię trzeba głosić nie tylko w jej konsekwencjach społecznych, politycznych i kulturowych. Ale trzeba to robić tak, jak to robili apostołowie: po raz pierwszy zwiastować Pana Jezusa. Tym chcemy zajmować się bardziej i mocniej w rozpoczętym już roku liturgicznym i w całym roku 2014. Ktoś może zapytać: po co głosić Jezusa po raz pierwszy tym, którzy już go znają? Ponieważ znamy go wszyscy za słabo, ponieważ wszyscy za mało przejmujemy się ewangelią, to potrzebne nam jest głoszenie pierwotne, zaczynające jakby od zera, a więc głoszenie kerygmatyczne. I na pewno takie głoszenie zagości i w rekolekcjach wielkopostnych, w Kongresie Ewangelizacyjnym, który w maju odbędzie się w naszej archidiecezji i we wszystkich innych możliwych wydarzeniach.
Życzenia, które sobie składamy, bywają dwojakiego rodzaju. Jeden rodzaj życzeń to ogólne wyobrażenie sobie, co dobrego mogłoby spotkać drugą osobę i wypowiedzenie tego. Ale są też głębsze życzenia, które łączymy z modlitwą, aby Pan Bóg te życzenia błogosławił, albo, co jeszcze ważniejsze, abyśmy odgadywali Boży plan, Bożą myśl i naszymi życzeniami oraz modlitwą w ten plan się włączali. W tym sensie życzyłbym wszystkim Czytelnikom Bożego błogosławieństwa w stylu biblijnym: żeby Pan Bóg błogosławił Wam w odwracaniu się od Waszych grzechów. To życzenie, które kierujemy do siebie i do wszystkich innych, żeby Pan Bóg błogosławił w nowym, kerygmatycznym przyjmowaniu Dobrej Nowiny i w tym świetle pozwolił nam zobaczyć, jak wielkim darem był i dalej jest Jan Paweł II. Takiego odkrycia nieustannego, ciągłego w tym roku życzę wszystkim.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do księży: Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą

2024-04-20 08:50

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą, a nieprzekonani nikogo nie przekonają! ‒ pisze do księży abp Adrian Galbas. Metropolita katowicki wystosował List do Księży z okazji Światowego Dnia Modlitwy o Powołania. Ten przypada w najbliższą niedzielę (21 kwietnia).

W liście hierarcha zwraca uwagę na orędzie papieża Franciszka. Przypomniał, że „bycie pielgrzymami nadziei i budowniczymi pokoju oznacza budowanie swojego życia na skale zmartwychwstania Chrystusa”, a naszym ostatecznym celem jest „spotkanie z Chrystusem i radość życia w braterstwie ze sobą na wieczność.” ‒ To ostateczne powołanie musimy antycypować każdego dnia: relacja miłości z Bogiem i z naszymi braćmi oraz siostrami zaczyna się już teraz, aby urzeczywistnić marzenie Boga, marzenie o jedności, pokoju i braterstwie ‒ wskazuje. Zachęca, za Ojcem Świętym, by nikt nie czuł się wykluczony z tego powołania!

CZYTAJ DALEJ

Maryja, ekspert od szczęścia. Diecezjalny dzień skupienia dla kobiet, cz. 1

2024-04-20 13:09

Marzena Cyfert

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

W kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku trwa diecezjalny dzień skupienia dla kobiet. Wpisuje się on w przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Na spotkanie przybyły kobiety z całej archidiecezji.

Otwarcia spotkania dokonali bp Jacek Kiciński, bp Maciej Małyga i ks. Krystian Charchut, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny na Piasku. S. Maria Czepiel, elżbietanka i Adriana Kwiatkowska podzieliły się z zebranymi słowem Bożym, które przez kilka dni medytowały. Był to fragment Ewangelii mówiący o nawiedzeniu św. Elżbiety przez Maryję (Łk 1, 39-56).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję