Reklama

Niedziela Kielecka

Jerozolima – świadek Zmartwychwstania

Z ks. dr. Dariuszem Jarosem, przez siedem lat posługującym we Franciszkańskiej Kustodii w Ziemi Świętej rozmawia Katarzyna Dobrowolska.

Niedziela kielecka 14/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wywiad

Ziemia Święta

Jerozolima

JANUSZ ROSIKOŃ/ROSIKON PRESS

Płyta nagrobna w Kaplicy Grobu Pańskiego. Nad nią ikona Chrystusa Zmartwychwstałego

Płyta nagrobna w Kaplicy Grobu Pańskiego. Nad nią ikona Chrystusa Zmartwychwstałego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Dobrowolska: Uczestniczył Ksiądz w celebracji Triduum Paschalnego w najświętszych miejscach życia, męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Jak te doświadczenia wpływają na przeżywanie największych tajemnic wiary chrześcijańskiej?

Ks. dr Dariusz Jaros: Opatrzność Boża pozwoliła mi mieszkać i posługiwać przede wszystkim w trzech głównych miastach pielgrzymkowych w Ziemi Świętej: w Jerozolimie, w Nazarecie i w Betlejem. Przez ponad rok codziennie celebrowałem Liturgię w Bazylice Grobu Pańskiego, nazywanej też Bazyliką Zmartwychwstania Pańskiego. Wielokrotnie sprawowałem Mszę św. przy skale Golgoty obok miejsca ukrzyżowania Chrystusa oraz we wnętrzu Bożego Grobu, gdzie Ciało Pana Jezusa zostało złożone po śmierci i trzeciego dnia zmartwychwstało. Widok tych świętych miejsc głęboko utrwalił się w mojej pamięci. To sprawia, że gdy czytana jest Ewangelia przypominam je sobie i z łatwością w wyobraźni przenoszę się w święte miejsca. Wielu pielgrzymów potwierdza to doświadczenie. Dzięki poznaniu Ziemi Świętej wydarzenia biblijne stają się bliższe sercu.

Gdzie odbywają się główne celebracje Wielkiego Tygodnia od Niedzieli Palmowej po Wielkanoc? Czy jest w nich coś, co ma szczególny wyjątkowy rys, jakaś tradycja, obrzędy ukształtowane i obecne tylko tutaj?

Archiwum

Ks. dr Dariusz Jaros podczas Liturgii Niedzieli Palmowej w Jerozolimie

Ks. dr Dariusz Jaros podczas Liturgii Niedzieli Palmowej w Jerozolimie

Reklama


Wyjątkowość Liturgii Wielkiego Tygodnia w Jerozolimie polega na tym, że są one sprawowane w miejscach, gdzie dokonały się poszczególne wydarzenia ewangeliczne. Wierni w tym czasie dosłownie podążają śladami Chrystusa. W Niedzielę Palmową, w godzinach popołudniowych, chrześcijanie gromadzą się w miejscowości Betfage na wschodnim zboczu Góry Oliwnej. Tutaj według tradycji (por. Mt 21, 1) Chrystus wsiadł na osiołka. Stąd też, od sanktuarium w Betfage rozpoczyna się bardzo uroczysta i radosna procesja z palmami. Tysiące chrześcijan pośród śpiewów przechodzi przez szczyt Góry Oliwnej. Po czym procesja schodzi do doliny Cedronu, przekracza ją, aby wstąpić przez Bramę św. Szczepana do Starej Jerozolimy.
W Wielki Czwartek franciszkanie celebrują nieszpory w Wieczerniku dla uczczenia ustanowienia sakramentów Eucharystii i kapłaństwa. Następnie, późnym wieczorem katolicy czuwają w Ogrodzie Oliwnym Getsemani, gdzie Chrystus modlił się, przeżywał trwogę konania, pocąc się wylewał gęste krople krwi. Tutaj Chrystus został pojmany, a następnie zaprowadzony do Kajfasza. Dlatego stąd po czuwaniu niektórzy wierni wyruszają w nocnej procesji z lampionami do kościoła św. Piotra „in Gallicantu”, w którym upamiętnia się uwięzienie i postawienie Chrystusa przed Wysoką Radą w domu arcykapłana Kajfasza (por. Mt 26, 57).
W Wielki Piątek katolicy rozważają Drogę Krzyżową, idąc ulicami Jerozolimy od stacji, gdzie został wydany wyrok, na Kalwarię i do Grobu Pańskiego. Tutaj, w Bazylice Grobu Pańskiego sprawowana jest Liturgia Męki Pańskiej oraz bardzo emocjonujący obrzęd zdjęcia Pana Jezusa z krzyża i Jego pogrzeb.

Ostatnia wieczerza, modlitwa Jezusa w Getsemani, Golgota – wszystkie te wstrząsające wydarzenia prowadzą nas jednak do poranka Zmartwychwstania. Pielgrzymi przybywający do Jerozolimy, tak jak uczniowie dwa tysiące lat temu, biegną na miejsce i tak jak oni przekonują się – „nie ma Go tu”.

Tak, obchody Triduum Paschalnego koncentrują się właśnie w Bazylice Zmartwychwstania Pańskiego, która obejmuje dwa miejsca, gdzie dokonało się nasze odkupienie: skałę Golgoty i Grób Pański. To są najważniejsze cele pielgrzymkowe dla nas chrześcijan. Bieg św. Piotra i św. Jana w niedzielę zmartwychwstania zapoczątkował pielgrzymki milionów wiernych do pustego Grobu Pańskiego, który jest świadkiem zmartwychwstania Chrystusa. Przybywają tu oczywiście nie tylko chrześcijanie, ale także liczni inni ludzie z całego świata. Wypełnia się w ten sposób proroctwo z Księgi Izajasza: „sławne będzie miejsce jego spoczynku” (Iz 11, 10).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-03-30 10:54

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jordania ostrzega Izrael przed zmianami na Wzgórzu Świątynnym

[ TEMATY ]

Jerozolima

Izrael

Jordania

Wikipedia/autor: Berthold Werner; własność publiczna

Model Świątyni Jerozolimskiej z czasów Jezusa Chrystusa.

Model Świątyni Jerozolimskiej z czasów Jezusa Chrystusa.

Jordania ostrzegła Izrael przed zmianami na Wzgórzu Świątynnym (po arabsku Haram al-Szarif) w Jerozolimie. „Każda próba zmiany status quo na Wzgórzu Świątynnym spowoduje definitywne szkody w stosunkach między Jordanią i Izraelem”, poinformowały media izraelskie powołując się na źródła jordańskie.

Ostrzeżenie z Ammanu nastąpiło po zwycięstwie wyborczym prawicowej koalicji, popierającej byłego premiera Benjamina Netanjahu. Jego prawdopodobny partner koalicyjny, skupiony wokół radykalnie prawicowego polityka Itamara Ben-Gvira narodowo-religijny sojusz Religijny Syjonizm, od dawna naciskał na to, by Izrael zaznaczył swoją suwerenność nad świętym miejscem. Sojusz domaga się przede wszystkim praw do modlitwy dla Żydów na Wzgórzu Świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Pasterka na Wawelu

2024-12-25 22:49

Biuro Prasowe AK

    - 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

    W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję