Reklama

Kościół

Prawnik wyjaśnia

Pierwsza Komunia św. poza parafią

Niedziela Ogólnopolska 21/2021, str. 59

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

AdobeStock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chciałabym zapytać o uroczystość Pierwszej Komunii św. poza parafią. Czy proboszcz ma prawo się nie zgodzić, by dziecko poszło do Komunii św. np. w szkole katolickiej?

Odpowiedź eksperta

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Maj tradycyjnie kojarzy nam się nie tylko z nabożeństwami ku czci Matki Bożej, ale również z uroczystościami Pierwszej Komunii św. W związku z tym rodzą się czasami wątpliwości, które sprowadzają się do pytania: gdzie dziecko ma przystępować do Pierwszej Komunii św. – czy razem z klasą czy może w swojej parafii zamieszkania? Sytuacje takie mogą mieć miejsce w parafiach, które nie mają szkoły na swoim terenie (trudno sobie jednak wyobrazić, że proboszcz takiej parafii zupełnie zrezygnuje z przygotowania dzieci do przyjęcia Eucharystii i parafia będzie pozbawiona tej uroczystości), a także w większych miejscowościach, gdzie w granicach terytorium parafii znajduje się jedna szkoła lub więcej. Zdajemy sobie sprawę, że w takich przypadkach nie można postawić znaku równości między przynależnością klasową a zamieszkaniem w danej parafii. Dzieci, które uczęszczają do konkretnej szkoły, mogą przecież pochodzić z różnych parafii. Co zrobić w sytuacji, kiedy dziecko chce przystąpić do uroczystości razem ze swoją klasą? Rozumiem, oczywiście, pragnienia dzieci i oczekiwania rodziców, którzy chcieliby, aby dziecko szło do Pierwszej Komunii św. ze swoją klasą, ale należy traktować to raczej w kategorii pewnego wyjątku niż przyjętej normy.

Zasady dotyczące przygotowania i przeżywania uroczystości Pierwszej Komunii św. określa biskup diecezjalny. W polskich warunkach mamy również do dyspozycji wskazania Konferencji Episkopatu Polski w tym zakresie. Dokument ten podkreśla, że uprzywilejowanym środowiskiem przygotowania bezpośredniego do sakramentu Eucharystii jest parafia zamieszkania dziecka, a nie parafia, na której terenie znajduje się szkoła. To, oczywiście, nie wyklucza, aby dziecko szło do Pierwszej Komunii św. poza własną parafią, ale powinno to mieć miejsce w uzasadnionych przypadkach i na podstawie stosownego zaświadczenia o odbyciu przygotowania. Widzimy więc, że nie mamy do czynienia z kategorycznym zakazem przeżywania uroczystości Pierwszej Komunii św. poza własną parafią, a wskazania mówią jedynie o uprzywilejowanym miejscu, którym jest parafia zamieszkania. Wydaje się, że duszpasterze nie odmawiają takiej prośbie rodziców bez poważnych powodów. Bardzo ważne jest jednak, aby swoją wolę przyjęcia Pierwszej Komunii św. określić już na początku przygotowania oraz współpracować z duszpasterzami i katechetami. W mojej ocenie, ważniejsze od miejsca przeżywania uroczystości są jakość przygotowania i odpowiedzialność ze strony wszystkich zaangażowanych w formację religijną dzieci przystępujących do stołu Eucharystii.

2021-05-18 10:56

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwszokomunijny prezent od Wiktorii

Dzieci pierwszokomunijne bardzo przeżywają swoje pierwsze spotkanie z Jezusem. Niecierpliwie też oczekują prezentów, jakie z tej okazji otrzymują.

CZYTAJ DALEJ

Ikona Nawiedzenia zawitała do parafii w Białej

17 kwietnia był kolejnym dniem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Tym razem Ikona Nawiedzenia trafiła do Białej koło Wielunia, gdzie została przywitana przez bp. Andrzeja Przybylskiego, bp. Jana Wątrobę oraz całą wspólnotę parafialną i zaproszonych gości.

Karol Porwich / Niedziela

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję