Reklama

Zmieńmy „modę na palenie”

Koniec sierpnia – miesiąca abstynencji, i początek nowego roku szkolnego skłania nas do refleksji nad przyczynami uzależnień. Tym bardziej, że to właśnie młodzież coraz częściej wpada w szpony nałogu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sytuacja nie napawa optymizmem – jej diagnozy dokonał bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych: – Niestety, także w naszej ojczyźnie z wielkim niepokojem zauważamy, że dla milionów ludzi najważniejszym „pokarmem” stają się śmiercionośne substancje toksyczne lub nałogowe czynności, których powtarzanie prowadzi do śmierci – stwierdził hierarcha. Co jest jednym z najbardziej śmiercionośnych „pokarmów”? Jak skutecznie przeciwdziałać szerzeniu się nałogu?

Asfalt w płucach

Co piąta Polka i co trzeci Polak nałogowo sięgają po papierosy. W wypuszczanym przez nich dymie znajduje się 7 tys. chemikaliów, które wraz z każdym oddechem trafiają do naszych płuc. Są wśród nich związki, których żaden świadomie używający rozumu człowiek nie zaaplikowałby sobie do organizmu: aceton – składnik zmywaczy do paznokci, arsen – trutek na szczury, kadm – kwasu akumulatorowego, kwas octowy – farb do włosów, ołów – baterii, tlenek węgla – spalin samochodowych, naftalen – kulek na mole, a nawet substancje smoliste, które znajdziemy np. w nawierzchni drogowej. Wszystkie te substancje powstają w wyniku spalania się tytoniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jak dowodzą badania, to nie owiana złą sławą nikotyna, lecz toksyczny i rakotwórczy dym papierosowy odpowiada za choroby i zgony palaczy. Ta trucizna co roku powoduje śmierć nawet 81 tys. naszych rodaków – to tak, jakby z mapy Polski każdego roku znikało miasto wielkości Jeleniej Góry czy Nowego Sącza…

Niewinne ofiary

Aż 8 mln Polaków pali papierosy, a drugie tyle, choć nie wpadło w sidła nałogu, wdycha toksyczny dym, przebywając w otoczeniu palaczy. Oznacza to, że ponad 1/3 polskiego społeczeństwa skazana jest na bierne palenie tytoniu. W tej grupie nie brakuje kobiet i dzieci. Są one niewinnymi ofiarami koncernów tytoniowych, które propagują modę na palenie – szczególnie wśród młodego pokolenia, bo to młodzież jest najbardziej podatna na manipulację.

Żerowanie na młodości

Młodość sprzyja ryzykownym zachowaniom. Koncerny tytoniowe na tym żerują – kreują w świadomości nastolatków postrzeganie papierosów jako symbolu buntu, a nawet wolności. Tym samym palenie przedstawiane jest jako kulturowy wymóg manifestowania własnej niezależności – co jest zwykłym kłamstwem stworzonym przez firmy zarabiające na palaczach.

Kolejnym powodem, dla którego papierosy stanowią jedną z najpopularniejszych używek, jest ich cenowa dostępność – tę fikcyjną „wolność” można kupić już za 12,99 zł – tyle kosztuje paczka najtańszych papierosów. Czym to skutkuje? Już co drugi uczeń szkoły średniej uległ pokusie zapalenia pierwszego papierosa.

Bardzo łatwo jest wpaść w nałóg, ale wyrwanie się z jego szponów okazuje się znacznie trudniejsze. Nazbyt często zapominamy, że nikotynizm jest chorobą, z powodu której cierpi nie tylko palacz, ale także cała jego rodzina. Dlatego tak ważne jest otoczenie chorego empatią i zrozumieniem oraz profilaktyka.

Jak Dawid z Goliatem

Walka z papierosową epidemią tkwi dzisiaj w martwym punkcie. Odpowiedzialni za ten stan są lobbyści koncernów tytoniowych. Skutecznie zabetonowali wszelkie próby podwyżki cen papierosów, które są furtką do nałogu nieletnich. Tanie papierosy dominują na rynku – stanowią 63% jego udziału. Gdyby nie one, problem nikotynizmu nie byłby tak powszechny. Koncerny tytoniowe są potężne niczym biblijny Goliat; w porównaniu z nimi środowiska medyczne, apelujące o podwyższenie akcyzy na papierosy, a tym samym zwiększenie ich ceny, jawią się niczym drobny Dawid. Miejmy nadzieję, że wynik tego starcia, w którym stawką jest zdrowie Polaków, będzie podobny jak kiedyś los Goliata – padnie na ziemię i zostanie pokonany.

2021-08-24 12:39

Ocena: +16 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Bronakowski: Nie wolno godzić się na rozpijanie młodego pokolenia

[ TEMATY ]

alkohol

abstynencja

stock.adobe.com

W Polsce powinien zostać wprowadzony bezwzględny zakaz reklamy alkoholu – przekonuje w rozmowie z KAI bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu Episkopatu ds. Trzeźwości i Osób Uzależnionych. Zwraca też uwagę, że w naszym kraju jeden punkt sprzedaży przypada na 275 mieszkańców, co wielokrotnie przekracza normy wskazane przez WHO. Za taki stan rzeczy odpowiedzialność ponoszą samorządy – zwraca uwagę bp Bronakowski.

Tomasz Królak (KAI): Episkopat Polski od 1984 roku zachęca do tego, aby - z motywów patriotycznych i religijnych - sierpień przeżywać jako miesiąc dobrowolnej rezygnacji z alkoholu. Tymczasem w 2021 roku Polacy wydali na alkohol 45 mld złotych, co jest rekordem wszechczasów. Ksiądz Biskup nazwał ten fakt tragicznym i kompromitującym dla społeczeństwa. Czy widać jakieś światło w tunelu?
CZYTAJ DALEJ

Projektant zabawek erotycznych dla dorosłych prezentuje szopkę na wystawie watykańskiej

2024-12-26 11:08

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.

Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
CZYTAJ DALEJ

Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj!

2024-12-25 23:13

Biuro Prasowe AK

    – Doświadczenie Jezusowej kenozy, tego Jego wyniszczenia się z miłości dla nas, daje nam siłę nadziei, aby każdego roku, w tę cichą, świętą noc, ale także przez całe Święta Bożego Narodzenia z coraz większą ufnością Go błagać: Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj! – mówił abp Marek Jędraszewski w poranek Święta Bożego Narodzenia w czasie Mszy św. sprawowanej w kaplicy klasztornej Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach transmitowanej przez TVP.

W homilii abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że Ewangelia poranka Święta Bożego Narodzenia ukazuje drugą odsłonę historii betlejemskich pasterzy. Pierwsza odsłona – odczytana podczas Pasterki – zawierała anielskie przesłanie do pasterzy o narodzeniu Zbawiciela w Betlejem. Na treść drugiej odsłony składała się najpierw decyzja pasterzy, aby udać się do Betlejem a potem ich reakcja na widok Maryi, Józefa i Niemowlęcia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję