Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Wojna wyryta w pamięci

W Tomaszowie Lubelskim uczczono 82. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 37/2021, str. I

[ TEMATY ]

wojna

Ewa Monastyrska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku minęły 82 lata od tej tragicznej chwili, jednak w Polakach pamięć o przelanej krwi ich przodków jest wciąż żywa. Straty, jakie poniósł naród w tym czasie to około 6 mln zabitych obywateli, zaprzepaszczone nadzieje, upadek kultury i nauki, zniszczone doszczętnie miasta i wsie oraz rana w polskim sercu, która nie potrafi się zabliźnić. Ten czas odcisnął znaczące piętno nie tylko na historii Polski, ale i na przyszłości, która zawsze żyje w cieniu tych tragicznych doświadczeń. Bolesne wspomnienia z tego okresu mają także mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego, którzy byli świadkami ogromu przelewanej krwi.

– Dla mieszkańców Tomaszowa 1 września ma szczególnie znaczenie. Wrzesień 1939 r. zaznaczył się na ziemi tomaszowskiej w szczególny sposób. To właśnie tutaj rozegrała się druga pod względem uczestników bitwa kampanii wrześniowej. To była największa bitwa pancerna w czasie kampanii. Tomaszów pamięta o tych wydarzeniach. Tradycją jest to, że od kilkunastu lat o godz. 4.45 spotykamy się przed pomnikiem Żołnierzy Września. Strzelcy z Drużyny Strzeleckiej 2019 o tym pamiętają. Chcemy tę pamięć przekazać następnym pokoleniom, dlatego cieszy nas obecność harcerzy oraz uczniów rozpoczynających rok szkolny – zaznaczył burmistrz Tomaszowa Lubelskiego Wojciech Żukowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mieszkańcy Tomaszowa wzięli udział w uroczystej Eucharystii w kościele Najświętszego Serca Jezusa w intencji ojczyzny.

Przed pomnikiem Żołnierzy Września złożono kwiaty i zapalono znicze. Niekiedy pojawiają się wątpliwości wśród nowej myśli politycznej, czy też ideologicznej, czy warto pamiętać o smutnych rocznicach i czy nie lepiej skupić się na sukcesach zamiast rozdrapywać bolesną przeszłość. Pamięć o bohaterach, smutnych kartach historii pozwala nam zapobiec jeszcze bardziej krwawej przyszłości i ochronić Polskę, jej granice i dzieci.

2021-09-07 11:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Agresja za progiem?

Niedziela Ogólnopolska 5/2024, str. 6-9

[ TEMATY ]

wojna

Adobe Stock, montaż: Anna Wiśnicka

Media bombardują nas informacjami o rosnącym zagrożeniu ze strony Rosji; że boi się widma wojny już niemal cała Europa. Na ile jest to realne zagrożenie, a na ile medialne „dolewanie oliwy do ognia”? O opinię poprosiliśmy Marka Budzisza, specjalistę ds. Rosji i postsowieckiego Wschodu.

Wojciech Dudkiewicz: Od 2 do 8 lat – tyle czasu, według różnych opinii, mamy na przygotowanie się do rosyjskiej agresji. Jak realne jest to zagrożenie? Marek Budzisz: Wydaje się, że jakaś forma agresji rosyjskiej nas czeka, nie musi to jednak oznaczać wielkiej wojny. Rosja woli osiągać swoje cele polityczne na drodze wymuszeń, zastraszania, bez bezpośredniego uciekania się do wojny. Deklaracje rosyjskich polityków, nastroje, sposób myślenia i zaawansowanie rosyjskich przygotowań wskazują na to, że w jakiejś perspektywie państwo Putina podejmie próbę tego, co Siergiej Riabkow, wiceminister spraw zagranicznych, nazwał odepchnięciem NATO od swoich granic. Efektem tego ma być zbudowanie strefy buforowej państw, które będą objęte inną formułą bezpieczeństwa niż daje NATO. Prezydent Putin mówił o tym jeszcze przed agresją na Ukrainę. Rosjanie z tych celów nie rezygnują.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Toruniu

2025-01-06 16:39

Renata Czerwińska

- Na głębokie pytania, zawarte w sercu człowieka, odpowiada jedynie wiara – mówił biskup senior Andrzej Suski w toruńskiej katedrze podczas uroczystości Objawienia Pańskiego.

W homilii hierarcha zwrócił uwagę na to, że Jezus Chrystus jest jedynym zbawicielem świata, a każdy z nas ma szczególne powołanie misyjne.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję