Reklama

Wiara

Reinkarnacja a wiara w Chrystusa

Niektórzy katolicy uważają, że można pogodzić reinkarnację z wiarą w zmartwychwstanie ciał, a nawet że istnieją biblijne podstawy do wiary w reinkarnację. Czy naprawdę jest to możliwe? Czy w Piśmie Świętym znajdziemy tego potwierdzenie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reinkarnacja – inaczej: powtórne wcielenie, wędrówka dusz, transmigracja, metempsychoza, palingeneza – to wiara, że dusza ludzka po śmierci wiele razy powraca na ziemię i za każdym razem przyjmuje różne ciała, dopóki nie zostanie całkowicie oczyszczona i uwolniona od konieczności ponownych wcieleń. Obecna była (i nadal jest) w wielu kulturach, religiach i kierunkach filozoficznych, m.in. w starożytnej Grecji.

Reinkarnacja nigdy nie była uznawana przez Kościół, który od początku ją odrzucał, czego dowodem są pisma pierwszych apologetów i Ojców Kościoła, takich jak: św. Justyn, św. Ireneusz, św. Hipolit Rzymski, Tertulian, św. Augustyn i inni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Istotne różnice

Współczesna fascynacja reinkarnacją przeniknęła w XIX i XX wieku do Stanów Zjednoczonych i do Europy z hinduizmu, a zwłaszcza z buddyzmu, który w tym okresie stał się bardzo popularny na Zachodzie. Również ruch New Age, odrzuciwszy chrześcijaństwo, jego wizję człowieka i życia wiecznego, uznał reinkarnację za dobre wyjaśnienie tego, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Istnieje jednak duża różnica w rozumieniu reinkarnacji przez wyznawców hinduizmu i buddyzmu i przez jej zwolenników na Zachodzie.

Wędrówka dusz w religiach Azji jest traktowana jako kara i forma oczyszczenia duszy, która musi się uwolnić od konsekwencji swoich złych czynów popełnionych we wcześniejszym wcieleniu przez przyjmowanie różnych ciał. W zależności od uczynków mogą to być ciała ludzkie, ale również zwierzęce czy roślinne. Dlatego reinkarnacja jest uważana nie za coś pozytywnego, ale wręcz przeciwnie – za bolesne oczyszczenie, od którego człowiek chciałby się jak najszybciej uwolnić. Wiara w to, że nasza obecna sytuacja jest wynikiem czynów, dobrych lub złych, dokonanych we wcześniejszym wcieleniu, prowadzi do przekonania, iż nie należy pomagać ludziom cierpiącym biedę, chorym, samotnym, ponieważ mogłoby im to utrudnić odpokutowanie popełnionych win i uwolnienie się od kolejnych narodzin.

Reklama

Idea reinkarnacji została zatem przetworzona na potrzeby ludzi Zachodu w taki sposób, że oznacza teraz coś zupełnie przeciwnego niż w religiach Azji, skąd się wywodzi. Dla wielu Europejczyków oznacza ona możliwość wiecznego życia w kolejnych wcieleniach i korzystania z niego do woli, jak w grze komputerowej. Nie jest już karą ani udręką jak w hinduizmie i buddyzmie, ale oznacza nieustanny rozwój i szczęście. Reinkarnacja bywa traktowana jako odpowiedź na przekonanie, że jedno ludzkie życie jest zbyt krótkie, aby zrealizować wszystkie swoje pragnienia i możliwości, dlatego konieczne jest, aby człowiek mógł żyć wiele razy.

Nie do pogodzenia

Oczywiście, takie rozumienie życia po śmierci jest nie do pogodzenia z chrześcijaństwem. W Liście do Hebrajczyków czytamy: „Postanowione ludziom raz umrzeć, potem zaś sąd”.

Wiara w reinkarnację oznacza odrzucenie możliwości wiecznego potępienia w piekle; mówi ona bowiem, że każdy człowiek osiągnie stan doskonałości duszy, że każdy zostanie zbawiony. Uznanie reinkarnacji oznacza również odrzucenie zmartwychwstania ciała, ponieważ ostatecznym celem rozwoju i oczyszczania się duszy jest stan, w którym osiągnie ona niezależność od materii i ciała. Tymczasem św. Paweł w Pierwszym Liście do Koryntian mówi: „Skoro umarli nie zmartwychwstają, to i Chrystus nie zmartwychwstał. A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara i aż dotąd pozostajecie w swoich grzechach. Tak więc i ci, co pomarli w Chrystusie, poszli na zatracenie. (...) Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli” (por. 15, 12-20).

Nie da się pogodzić ze sobą wiary w reinkarnację i wiary w zmartwychwstanie. Chrystus nigdy nie uczył o powtórnym wcieleniu, ale mówił o zmartwychwstaniu. Reinkarnacja oznacza samozbawienie i odrzucenie odkupienia przez Chrystusa. Człowiek wyłącznie dzięki swoim wysiłkom przechodzi na coraz wyższy stopień rozwoju i wciela się w coraz doskonalsze byty. Niepotrzebny jest zatem Zbawiciel, ponieważ człowiek sam jest w stanie wypracować sobie zbawienie. Tymczasem Pismo Święte wyraźnie uczy, że w Chrystusie „mamy odkupienie przez Jego krew – odpuszczenie występków według bogactwa Jego łaski” (Ef 1, 7). Jeśli odrzucimy konieczność odkupienia, a przyjmiemy reinkarnację, niepotrzebne będą również Kościół, sakramenty i łaska.

Reklama

Wiara w reinkarnację jest także sprzeczna z przykazaniem miłości bliźniego, nie pozwala bowiem pomagać potrzebującym; uczy, że to jest ich karma, pokuta, którą muszą odbyć, by odrodzić się już w lepszym ciele, jako doskonalsi.

Widać tu wyraźną różnicę między antropologią chrześcijańską a antropologią reinkarnacjonistyczną. Chrześcijaństwo mówi, że człowiek jest złożony z duszy i ciała i że każdy z tych dwóch elementów jest dobry i chciany przez Boga. Zwolennicy reinkarnacji uważają natomiast, że jedynie duchowy element w człowieku jest dobry i godzien szacunku, a ciało jest jakby ubraniem, które można zmieniać, albo narzędziem, którym dusza się posługuje. Nie ma tu mowy o zmartwychwstaniu ciała, ponieważ jest ono więzieniem duszy, czymś negatywnym, z czego dusza musi się wyzwolić. Tymczasem istnieje ścisły i niepowtarzalny związek między ciałem a duszą, co oznacza, że reinkarnacji nie można pogodzić z wiarą w zmartwychwstanie ciał, bo jeśli dusza może wcielać się wiele razy, to które ciało należałoby ostatecznie do mnie?

Nośniki świadomości

Współcześnie na Zachodzie coraz bardziej popularny jest ruch zwany transhumanizmem, który również proponuje pewien rodzaj reinkarnacji i odrzucenie ciała. Transhumaniści twierdzą, że człowiek może osiągnąć nieśmiertelność przez przeniesienie naszej świadomości na nośnik cyfrowy (brain-computer interface – „interfejs mózg – komputer”; mind uploading – „transfer umysłu”), dzięki czemu człowiek – a właściwie jego świadomość – będzie mógł żyć wiecznie w świecie informatycznym, niezależnie od ciała. Ciało ludzkie w transhumanizmie jest zatem traktowane wyłącznie jako „pojemnik na świadomość”, którego będziemy się mogli pozbyć w przyszłości, przenosząc naszą świadomość na inne nośniki.

Wiara w reinkarnację oznacza więc przyjęcie poglądu, zgodnie z którym ciało jest tylko ubraniem, które człowiek może zmieniać; odrzucenie zbawienia od naszych grzechów dokonane przez Chrystusa; wykluczenie zmartwychwstania ciał na końcu czasów; jednorazowość ludzkiego życia na ziemi, a tym samym wielką odpowiedzialność za nie. Reinkarnacja uczy egoizmu, jako że zgodnie z jej założeniami drugi człowiek, który cierpi, zasłużył sobie na to swoim poprzednim życiem i musi to odpokutować. To wszystko sprawia, że nie można pogodzić ze sobą wiary w reinkarnację i wiary w Jezusa Chrystusa.

Ks. prof. dr hab. Janusz Bujak - dogmatyk i ekumenista, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego

2022-04-05 13:22

Ocena: +9 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty

2024-04-24 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

konkurs plastyczny

konkurs literacki

konkurs fotograficzny

Szymon Ratajczyk/ mat. prasowy

XV Jubileuszowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka rozstrzygnięty. Laura Królak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu z nagrodą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy.

Do historii przeszedł już XV Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Artystyczny im. Włodzimierza Pietrzaka pt. Całej ziemi jednym objąć nie można uściskiem. Liczba uczestników pokazuje, że konkurs wciąż się cieszy dużym zainteresowaniem. Przez XV lat w konkursie wzięło udział 15 tysięcy 739 uczestników z Polski, Australii, Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Kazachstanu, Libanu, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, RPA, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Honorowy Patronat nad konkursem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda. Organizowany przez Fundację Pro Arte Christiana konkurs skierowany jest do dzieci i młodzieży od 3 do 20 lat i podzielony na trzy edycje artystyczne: plastyka, fotografia i recytacja wierszy Włodzimierza Pietrzaka. Konkurs w tym roku zgromadził 673 uczestników z Polski, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo

2024-04-24 20:12

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo i ze szczególnym szacunkiem odnosiło się do najwyższych jego postaci, czyli do bohaterstwa, heroizmu i męczeństwa za wiarę” - mówił abp Stanisław Gądecki podczas Mszy św. w kościele pw. św. Jerzego z okazji 25. rocznicy konsekracji poznańskiej świątyni.

W Eucharystii uczestniczyli m.in. gen. w stanie spoczynku Piotr Mąka, dowódca Oddziału Prewencji Policji insp. Jarosław Echaust, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Kinga Fechner-Wojciechowska i wicenaczelnik Paweł Mikołajczak oraz kompania honorowa Policji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję