Reklama

Koniec świata czy... początek?

Skąd się wzięło to panikarskie widzenie przyszłości świata? Przede wszystkim z niedokładnego odczytania Apokalipsy.

Niedziela Ogólnopolska 48/2023, str. 14-15

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czterdzieści lat temu do mojego studenckiego pokoju we Francji zapukało dwóch świadków Jehowy. Zaczęli rozmowę wyuczonymi słowami, że teraz wszyscy obawiają się zniszczenia świata przez wojnę atomową. Odpowiedź, że wcale się tego nie obawiam, mocno zbiła ich z tropu. Najwyraźniej oczekiwali potwierdzenia tego, co powiedzieli, a potem mieli zamiar postraszyć mnie jeszcze końcem świata i powszechnym potępieniem, a tu nie wyszło.

Ta sytuacja dobrze ilustruje popularne nieporozumienia co do przyszłych losów świata z chrześcijańskiego punktu widzenia. Jedno z nich, i od tego zacznę, to postrzeganie ich pesymistycznie i na sposób doczesny, jako zniszczenie ludzkości w wyniku wojny, uderzenia meteorytu, zmiany klimatu czy epidemii. Do tych ziemskich zagrożeń wielu podchodzi w sposób religijny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wizje katastrofy

Uderzenie komety w Ziemię może położyć kres istnieniu ludzkości, ale nie nastąpi to w dającym się przewidzieć czasie albo w ogóle nigdy. Następnie do ludzkiej wyobraźni nadmiernie przemawia obraz wielkich katastrof, chociaż rozsądek podpowiada, że wcześniej czy później wszyscy umrzemy. Dlatego śmierć większej liczby ludzi w tym samym czasie może wprawdzie budzić grozę, ale należy do naturalnego, choć bolesnego, porządku rzeczy.

Reklama

Wojny są wielkim złem, zniszczyły wiele ludów i krajów, ale żadna z nich nie miała charakteru nadnaturalnego ani zupełnego. Dlatego mówiąc o nadchodzących wojnach, Jezus ostrzegł, że to jeszcze nie koniec (por. Mk 13, 7). Nawet jeśli zapowiedzi Jezusa dotyczące przyszłych wojen i zniszczenia Jerozolimy sąsiadują w Ewangeliach z zapowiedziami czasów ostatecznych (por. Mk 13 i in.).

Wydaje się, że Jezus mówił raz o jednym, a raz o drugim, ale słuchaczom te dwie rzeczywistości czasem się mieszały. Świadomi odbiorcy powinni to jednak rozróżniać. Doczesne klęski i kary są w pewnym stopniu zapowiedzią czy symbolem wkroczenia Boga w świat w celu osądzenia go, ale przecież nie utożsamiają się z czasami ostatecznymi.

To nie film

Jeśli przeczytamy starannie Apokalipsę św. Jana, dostrzeżemy w niej, że o czasach naprawdę ostatecznych mowa tam dopiero w końcowej części księgi. Katastrofy opisane wcześniej dotyczą porządku naturalnego. Czy są to wojny, zaraza, prześladowania przez diaboliczne imperium (czyli Rzym, zwany Babilonem), czy klęski naturalne, takie jak trzęsienie ziemi, powodzie, a nawet katastrofy kosmiczne – chodzi o rzeczy dziejące się w naszym czasie. Autor pokazuje, w jakim świecie żyjemy, posługując się przy tym pewną przesadą, ale nie przenosi nas gdzie indziej.

Źródłem nieporozumień może być obrazowy i symboliczny charakter tych opisów. Zdarza się naiwne odczytywanie Apokalipsy jako kolorowego filmu lub rozkładu jazdy dotyczącego końca świata, ale nie to było zamiarem proroka. Dramatyczne i efektowne obrazy mają zapowiedzieć niezwykłość czasów ostatecznych, nowej epoki, ale skoro nikt ich jeszcze nie widział, mają one walor przenośny, są obrazami tego, co jeszcze nieznane i nienazwane, a tym samym trudne do pojęcia.

Reklama

Wracając do współczes-nych lęków przed przyszłością, to najlepszym ich przykładem jest pseudoreligijny ekologizm. Domniemana katastrofa klimatyczna jest dla wielu rodzajem końca świata. Owszem, ludzie mogą na tej ziemi sporo popsuć i już popsuli, ale typowe tematy ekologicznych alarmów są chybione.

Globalne ocieplenie na sposób naturalny trwa od ponad 20 tys. lat, a oceany podniosły się w tym czasie o jakieś 200 m. Dodatkowe ogrzanie atmosfery na skutek spalania węglowodorów ma tu mniejsze znaczenie i niekoniecznie zagraża ludzkości. Marnowanie tych surowców oraz zanieczyszczanie powietrza przez dymy jest wprawdzie szkodliwe, ale czystsze elektrownie atomowe budzą u ekologistów gwałtowny sprzeciw. Energia odnawialna natomiast okazuje się w naszych warunkach niewystarczająca. Do tego Unia Europejska planuje, że bogaci będą jeździć drogimi elektrykami, a biedniejszym zakaże się korzystania z samochodów spalinowych.

Co z tym końcem świata?

Drugie nieporozumienie w związku z oczekiwaniem czasów ostatecznych polega na widzeniu ich w sposób nazbyt katastroficzny. Już sam utarty termin „koniec świata” jest mylący. Gdy zajrzymy do Ewangelii w oryginale, czyli po grecku, okaże się, że mówią one raczej o „dopełnieniu się wieku”. Chodzi o kres, ale polegający nie na zagładzie, lecz na dojściu do pełni! Utarte tłumaczenia to przesłoniły.

Reklama

Skąd się wzięło to panikarskie widzenie przyszłości świata? Przede wszystkim chyba z niedokładnego odczytania Apokalipsy, w której katastrofy ziemskie są artystycznie wyolbrzymione jako symbole czekających ludzkość plag. Zapominamy zwłaszcza o tym, że te katastrofy spadają tam na część świata i stanowią karę dla nieprawych. Ludzie wierni Bogu są ratowani od nieszczęść. Inaczej mówiąc – świat czeka sąd, a złym grożą klęski i kary, ale Bóg zapowiada ratunek i wybawienie dla mnóstwa sprawiedliwych (por. Ap 7, 9-10).

Dla wierzących jest to orędzie nadziei. Życie przyszłe nie powinno być źródłem strachu – podobnie jak śmierć. Są one groźne tylko dla dogłębnie złych i bezbożnych. Śmiertelność jest skutkiem grzeszności wszystkich ludzi, ale chrześcijanin poza śmiercią widzi życie. Nawet jeśli oczyszczenie się z grzechów i pokuta będą bolesne, to prowadzą one do szczęśliwego przebywania z Bogiem w niebie.

Dostrzegamy takie pozytywne oczekiwania już w zapowiedziach Dnia Pańskiego w Starym Testamencie. Bóg przybędzie, zwycięży i ukarze złych, ale zarazem narody się zbiorą, by Go uczcić. Zbawieni zasiądą do wspaniałej uczty. Jest to obraz pomyślności i szczęścia pod władzą Boga.

W Biblii te przyszłe rządy Boga nazywały się królestwem Bożym. Takie jest nasze zasadnicze oczekiwanie co do przyszłości, oparte na obietnicach Jezusa. Działanie Boga stanie się jawne, co przekształci świat. Życie przyszłe to nade wszystko panowanie Boga w świecie i Jego widoczna obecność.

Przyjrzyjmy się teraz zapowiedziom przyszłości w ostatnich rozdziałach Apokalipsy. Zaczynają się one od zwycięstwa Chrystusa nad złem w świecie. Przybędzie On jako zwycięski Król, a wrogowie Boga i sam szatan zostaną pokonani. Dotkną ich klęski i kary, podczas gdy wierni Chrystusowi wrócą do życia w odnowionym świecie. Świat będzie miał nowy początek.

Powrót do raju

Ten przyszły świat opisany jest w języku obrazów i symboli. Lud Boży ukazuje się jako strojna narzeczona, która spotka Chrystusa Baranka. Więź Boga z ludźmi przypomina tę małżeńską (por. Ef 5, 21-33). Nowe życie cechują przede wszystkim miłość i piękno.

Na zbawionych czeka wspaniałe mieszkanie, Nowa Jerozolima, miasto święte, z drogich kamieni. Miasto prześwietlone jest obecnością Boga, a życie w nim trwa bez końca, bo płynie przez nie rzeka wody życia. Oczekujemy powrotu do raju, a nie zagłady.

2023-11-21 11:21

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek przewodniczył Pasterce i zainaugurował Rok Święty

2024-12-24 21:39

[ TEMATY ]

jubileusz

papież Franciszek

Rok Święty 2025

czas nadziei

Vatican Media

Papież Franciszek otworzył Drzwi Święte

Papież Franciszek otworzył Drzwi Święte

„Jubileusz, to jest czas nadziei! Zaprasza nas on do ponownego odkrycia radości spotkania z Panem, wzywa nas do duchowej odnowy i zobowiązuje nas do przemiany świata, aby ten czas naprawdę stał się czasem jubileuszu: niech stanie się taki dla naszej matki Ziemi, oszpeconej logiką zysku; niech stanie się taki dla krajów najuboższych, obciążonych niesprawiedliwymi długami; niech stanie się taki dla wszystkich, którzy są więźniami starych i nowych niewoli” - zaapelował Franciszek podczas tradycyjnej „Pasterki” w Wigilię uroczystości Narodzenia Pańskiego w Bazylice św. Piotra w Watykanie. Wcześniej otworzył Drzwi Święte i w ten sposób zainaugurował obchody Roku Świętego 2025.

„Pośród zdziwienia ubogich i śpiewu aniołów niebo otwiera się na ziemi: Bóg stał się jednym z nas, abyśmy się stali jak On, zstąpił między nas, aby nas podnieść i przywieść w objęcia Ojca” - powiedział na wstępie homilii Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski podczas Pasterki na Wawelu: od chwili Wcielenia żyjemy w pełni czasu

2024-12-25 08:39

[ TEMATY ]

pasterka

Boże Narodzenie

abp Marek Jędraszewski

katedra na Wawelu

BP Archidiecezji Krakowskiej

2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Boże Narodzenie w Domu Samotnej Matki

2024-12-25 16:24

Archiwum prywatne

S. Goretti, s. Edyta i s. Justyna posługują w Domu Samotnej Matki

S. Goretti, s. Edyta i s. Justyna posługują w Domu Samotnej Matki

Zgromadzenie Sióstr Maryi Niepokalanej prowadzi we Wrocławiu trzy bardzo ważne dzieła: Dom Samotnej Matki, punkt konsultacyno- informacyjny dla osób doświadczających przemocy domowej i streetworking. Zaglądamy do pierwszego, by zobaczyć, jak wyglądają tam święta Bożego Narodzenia.

Dom dla samotnych matek przeznaczony jest na 15 osób, łącznie matek i dzieci. – To nie jest duży dom, a ponieważ są tutaj malutkie dzieci, musiałyśmy stworzyć ciepły klimat, poczucie bezpieczeństwa; zadbać o to, żeby nie było za głośno. Staramy się, żeby to był bardziej dom niż ośrodek; żeby dziewczyny dobrze się tutaj czuły i żeby czuły atmosferę domu jako takiego. Udaje nam się to, bo dziewczyny nie mówią o tym miejscu „ośrodek”, tylko podkreślają, że „wracają do domu” – mówi s. Edyta Kasjan i zaznacza, że każda z mieszkanek ma swój klucz do drzwi, co również jest taką namiastką, że to właśnie jej dom.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję