Reklama

Historia

Wielkopolskie zwycięstwo

Wizyta Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu była jak iskra rzucona na prochy. Wielkopolska stanęła w ogniu walk powstańczych.

Niedziela Ogólnopolska 53/2023, str. 62-63

[ TEMATY ]

Poznań

NAC

Przyjazd Ignacego Jana Paderewskiego do Poznania

Przyjazd Ignacego Jana Paderewskiego do Poznania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia 1918 r. tysiące mieszkańców Poznania zgromadziło się na dworcu kolejowym. Z pociągu jadącego z Gdańska wysiadł Ignacy Jan Paderewski. Tłumy wiwatowały na cześć mistrza, towarzysząc mu w drodze do hotelu Bazar. Wszędzie powiewały polskie flagi, a z ust mieszkańców płynęły słowa Roty: „Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz”. Władze niemieckie wpadły w popłoch. Zanim pociąg z Paderewskim dotarł do Poznania, Niemcy próbowali zatrzymać skład wagonów w Rogoźnie i przekierować jego trasę bezpośrednio do Warszawy. Ponieważ to się nie udało, próbowali wręczyć mu nakaz opuszczenia Poznania. Powstrzymała ich polska Straż Ludowa. Nazajutrz oddziały niemieckie otworzyły ogień w kierunku hotelu, w którym zatrzymał się Paderewski. W odpowiedzi Polacy chwycili za broń. Wybuchło powstanie.

Marzenia o Polsce

Kilka miesięcy wcześniej, latem 1918 r., organizacje niepodległościowe działające na terenie zaboru pruskiego wydały manifest. Napisano w nim: „Tylko zjednoczenie wszystkich części narodu osiadłych na ziemiach polskich w jedną całość, wyposażoną w pełnię praw państwowych, stanowić może rękojmię trwałego przymierza narodów”. I dodawano mocno: „W tej chwili rozstrzygającej o naszej przyszłości, naród cały na całym obszarze ziem polskich we wszystkich swych warstwach, wspólną opromieniony myślą, tworzy jeden wielki, zwarty a solidarny obóz narodowy”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozwój wypadków na arenie międzynarodowej sprzyjał sprawie polskiej, także na terenie zaboru pruskiego. Państwa centralne poniosły klęskę w wojnie światowej, a ogień rewolucji rozprzestrzeniał się w Rzeszy Niemieckiej do tego stopnia, że upadła monarchia, a cesarz Wilhelm II Hohenzollern zbiegł do Holandii. Wobec rozkładu państwa zaborczego i ogólnego rewolucyjnego chaosu Polacy nie pozostawali bezczynni. Uaktywniły się organizacje niepodległościowe, a Polacy zaczęli przejmować odpowiedzialność za poszczególne miasta w Prowincji Poznańskiej, jak nazywano Wielkopolskę od czasów Bismarcka.

Reklama

W listopadzie 1918 r. powstała Republika Ostrowiecka, a w Poznaniu zdominowana przez Polaków Straż Ludowa doprowadziła do usunięcia ze stanowiska burmistrza miasta Georga Wilmsa. 12 listopada 1918 r. powstała Naczelna Rada Ludowa jako zalążek polskiej władzy. Na jej czele stanęli ks. Stanisław Adamski, Wojciech Korfanty i Adam Poszwiński. Do szkół zaczął powracać język polski. Polscy spiskowcy pod wodzą Mieczysława Palucha przejęli władzę nad zdominowanym przez Niemców Komitetem Wykonawczym Rady Żołnierzy, co dawało kontrolę nad wojskową komendą miasta. Podobnie uczyniono w Pleszewie, Jarocinie i Gnieźnie. 3 grudnia zebrał się w Poznaniu Sejm Dzielnicowy, w którym zasiadło 1399 delegatów wybranych w Wielkopolsce, na Pomorzu Gdańskim, na Warmii i Mazurach oraz na Śląsku. Podjęto jednogłośnie uchwałę, aby ziemie zaboru pruskiego połączyły się z wyzwolonymi już ziemiami zaboru rosyjskiego i austriackiego. Na taki stan rzeczy, oczywiście, nie godzili się Niemcy. Aby zakończyć„bunt polski” rząd w Berlinie powołał specjalną formację „Heimatschutz Ost”, do której masowo zaczęli wstępować ochotnicy gotowi do krwawej rozprawy z Polakami, pełnymi marzeń o wolności. W samym Poznaniu w ciągu zaledwie kilku dni formacja ta osiągnęła stan ponad 10 tys. doskonale uzbrojonych Niemców. I wtedy pojawił się w Poznaniu Ignacy Jan Paderewski.

Mistrz fortepianu i polityki

Paderewski był w tym czasie chyba najbardziej rozpoznawalnym Polakiem na świecie. Swą charyzmę, talent wirtuoza i kompozytora, a także znakomite zdolności oratorskie i umiejętności dyplomatyczne potrafił wykorzystać w czasie I wojny światowej dla umiejętnego prowadzenia polskich spraw. Szczególną estymą darzył go prezydent USA Thomas Woodrow Wilson. Paderewski miał niczym nieograniczony wstęp do Białego Domu. Przekonywał Wilsona, że powstanie niepodległej Polski jest warunkiem koniecznym dla stworzenia powojennego ładu w Europie. To w dużej mierze dzięki niemu w pokojowym orędziu wygłoszonym 8 stycznia 1918 r. prezydent USA zamieścił punkt dotyczący Polski. „Powinno być utworzone niepodległe państwo polskie, które winno obejmować ziemie zamieszkałe przez ludność bezsprzecznie polską, mieć zapewniony wolny i bezpieczny dostęp do morza, a którego niezawisłość polityczna i gospodarcza oraz całość terytorialna winna być zagwarantowana paktem międzynarodowym” – głosił Wilson. Takie stanowisko przywódcy mocarstwa, które w dużej mierze przyczyniło się do zwycięstwa państw Ententy w I wojnie światowej, powodowało, że nawet stolice nie do końca do tego przekonane traktowały powstanie suwerennej Polski jako warunek konieczny w ustalaniu powojennego porządku. W końcu listopada 1918 r. Paderewski rozmawiał o tym z ministrem spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii. Mistrz podjął się wtedy misji mającej na celu ujednolicenie polskiej reprezentacji politycznej wobec zbliżającej się konferencji pokojowej w Wersalu. Dobrze rozumiał tę trudną dla Polski sytuację także Józef Piłsudski. Dlatego uznał, że w tak trudnym i decydującym momencie dziejowym warto na czele rządu postawić Paderewskiego, który połączy wszystkie siły polityczne kraju. Niezadowolonym z tego swoim dawnym towarzyszom z PPS powiedział krótko: „Z tramwaju o nazwie Socjalizm, wysiadam na przystanku Niepodległość”.

Reklama

Paderewski wyruszył w podróż do stolicy. Plan wyprawy opracowany był z ogromnym rozmysłem. Zamiast prosto z portu gdańskiego wyruszyć do Warszawy postanowił przybyć na kilka dni do Poznania. Chciał swą obecnością wzmocnić morale ludzi, którzy podejmowali rozmaite działania na rzecz przyłączenia ziem zaboru pruskiego do Polski. Nie pomylił się. Jego wizyta była jak iskra rzucona na prochy.

Triumf

W ciągu kilkunastu godzin Poznań znalazł się w polskich rękach, a wieść o tym zelektryzowała grupy konspiracyjne na terenie całej Wielkopolski. „Nie należy dłużej czekać” stało się hasłem Polaków w: Śremie, Środzie, Kłecku, we Wrześni, w Pleszewie, Jarocinie, Kórniku czy Gnieźnie. Usuwano niemiecką administrację, zajmowano komisariaty policji, arsenały amunicji, koszary. Walki były krwawe, a Niemcy do tłumienia zrywu używali nawet zakazanych już wtedy gazów bojowych. A jednak Polacy pod wodzą kpt. Stanisława Taczaka, powołanego na komendanta głównego wojsk powstańczych, odnosili kolejne sukcesy.

Reklama

Aby jeszcze silniej i skuteczniej skoordynować ich działania, do Wielkopolski przybył gen. Józef Dowbór-Muśnicki. Wyznaczony został do tego zadania przez Józefa Piłsudskiego. I choć Naczelnik Państwa nie darzył go sympatią, podobnie zresztą jak wielu innych oficerów wywodzących się z dawnej armii rosyjskiej, cenił jego zdolności organizacyjne i talenty dowódcze.

Armia Wielkopolska zwyciężała, a do księgi chwały polskiego oręża przechodziły bitwy stoczone pod: Chodzieżą, Czarnkowem, Ślesinem, Szamocinem, Zatomiem Nowym, Rynarzewem, Kolnem. Na wyzwalanych ziemiach zaczynała urzędowanie polska administracja, choć formalnie w świetle prawa międzynarodowego ziemie te były nadal częścią Niemiec. Aby jeszcze mocniej podkreślić polskość tych ziem, Piłsudski wydał dekret, na mocy którego w skład Sejmu Ustawodawczego wybranego w pierwszych wolnych wyborach w styczniu 1919 r. zostało włączonych – bez przeprowadzania wyborów – szesnastu delegatów z Wielkopolski. A jeden z nich – Wojciech Trąmpczyński został nawet wybrany na marszałka Sejmu. W lutym 1919 r. podpisano rozejm, a dzięki staraniom marszałka Francji Ferdynanda Focha wojska powstańcze zostały uznane za armię sprzymierzoną z Ententą. Cztery miesiące później na mocy traktatu wersalskiego wyzwolona przez powstańców Wielkopolska stała się integralną częścią Rzeczypospolitej. Kolebka państwa polskiego powróciła do macierzy.

Autor jest historykiem, szefem Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

2023-12-21 12:39

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznań: Seminarium czterech diecezji zainaugurowało rok formacyjny

[ TEMATY ]

seminarium

Poznań

Gniezno

Bydgoszcz

Kalisz

wikipedia/autor:Macpach1234 na licencji Creative Commons

Budynek poznańskiego seminarium

Budynek poznańskiego seminarium

Rozpoczęcie roku formacyjnego i akademickiego łączy w sobie zarówno uroczystą inaugurację we wspólnocie Arcybiskupiego Seminarium Duchownego, jak i obchody 25-lecia powstania Wydziału Teologicznego UAM. Świętujemy razem, bo przecież razem stanowimy tę szczególną wspólnotę formacyjną i akademicką, która nas gromadzi - mówił w Poznaniu prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji roku formacyjnego seminarium czterech diecezji - gnieźnieńskiej, poznańskiej, kaliskiej i bydgoskiej.

W uroczystej inauguracji wzięli udział abp Stanisław Gądecki, bp Damian Bryl i bp Krzysztof Włodarczyk, oraz biskupi pomocniczy Grzegorz Balcerek, Jan Glapiak, Łukasz Buzun i Radosław Orchowicz. Obecni byli prorektorzy poznańskich uczelni - Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza prof. Michał Banaszak, Uniwersytetu Medycznego prof. Edmund Grześkowiak i Uniwersytetu Przyrodniczego prof. Piotr Goliński, oraz prezes Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk prof. Filip Kaczmarek.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję