Tytuł nawiązuje do listu św. Pawła do Filipian, jest to początek hymnu o kenozie, czyli o uniżeniu i wywyższeniu Jezusa. – To doskonałe odniesienie do koncertu, jaki został zaprezentowany Legniczanom. Niedziela Palmowa rozpoczyna najważniejsze dni roku liturgicznego, których kulminacją jest Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wigilia Paschalna. To czas męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, który nas odkupił ofiarując za nas własne życie. Zatem to doskonała okazja do zatrzymania się i wejścia w głębię tych tajemnic za pośrednictwem muzyki i śpiewu – powiedział prowadzący koncert Adrian Sielicki.
Współpraca
Wystąpiły połączone chóry: Cantus Mirabilis, działający przy katedrze oraz Animabile z Krakowa. Towarzyszyła im kameralna orkiestra smyczkowa, w skład której wchodzą młodzi muzycy z legnickiej szkoły muzycznej. Ponadto swoimi głosami zachwyciły solistki: Aleksandra Lisowska-Gołek, Emilia Tomaszczyk, Natalia Bernatska oraz Dorota Regmunt Sobieszczańska. Nad wszystkim czuwał i dyrygował Paweł Bębenek z Krakowa, znakomity muzyk, kompozytor, znany dobrze mieszkańcom diecezji z licznych projektów muzycznych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Słuchacze mogli usłyszeć utwory m.in. Jana Sebastiana Bacha, Cristobala de Moralesa, Antonio Lottiego, Pergolesiego czy Wacława z Szamotuł. Były to utwory poświęcone męce Pana Jezusa oraz cierpieniu Matki Bożej.
Reklama
Pomysłodawcą wydarzenia był Daniel Dziuda, kompozytor, organista katedralny, który wraz z Pawłem Bębenkiem zatroszczyli się o jakość wykonania repertuaru.
Wykonawcy
– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy się spotkać w takim składzie: muzycy, 2 chóry, soliści i dzięki tej pięknej muzyce przygotować się na święta wielkanocne – powiedziała solistka, sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu Aleksandra Lisowska-Gołek. W jej wykonaniu wysłuchaliśmy m.in. utworu J.S. Bacha Erbarme dich. W tym utworze solistce towarzyszyła młoda skrzypaczka Natalia Dragan, zdobywczyni głównych nagród na ponad 50 konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w wielu krajach Europy i świata. Natalia od dłuższego czasu współpracuje z chórem Cantus Mirabilis i w ramach działalności tego zespołu podejmuje się różnych muzycznych wyzwań.
Wyjątkowo wybrzmiał także utwór Stabat Mater Pergolesiego, który Aleksandra Lisowska-Gołek zaśpiewała wraz z Dorotą Regmunt-Sobieszczańską, Emilią Tomaszczyk, Natalią Bernatską, absolwentką Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej.
Słowo dyrygenta
– Ten dzień jest jednym z piękniejszych w roku liturgicznym, rozpoczyna czas Triduum Paschalnego. Dzięki tej muzyce powracamy do dobrych tradycji muzycznych, jakie w diecezji istniały, a związane były z początkiem Wielkiego Tygodnia. Sięgnęliśmy zatem po piękne utwory ze skarbca muzyki sakralnej, aby powiązać je z tekstami Pisma Świętego, które w tym czasie słyszymy i w ten sposób wejść głębiej w tajemnice zbawcze Chrystusa – powiedział Paweł Bębenek.