Reklama

Kościół

O tym, co w człowieku najcenniejsze

Dignitas infinita to najnowszy dokument Dykasterii Nauki Wiary. Tytuł stanowią dwa słowa, od których dokument się zaczyna. Po polsku znaczą one: nieskończona godność.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Godność tę – choć nieskończoność to przymiot Boga – ma, bez własnych zasług, każdy, bez żadnego wyjątku, człowiek. Dokument powstał, bo niestety, dziś powszechnie się o tym zapomina, a to nie wróży nic dobrego – ba, może być przyczyną czegoś najgorszego.

Z tekstu nie będzie zadowolona żadna strona współczesnego ideowego sporu. Nie będą zadowoleni zarówno ci, którzy skupiają się, dajmy na to, na obronie migrantów czy prześladowanych gdzieniegdzie osób homoseksualnych, zwykle zapominając, że przyrodzoną godność mają także poczęte dziecko i niedołężny staruszek, jak i ci, którzy szczerze walczą o prawo do życia, a umyka im deptanie godności człowieka na innych polach. To pierwsza uwaga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Lista naruszeń godności

Reklama

Po drugie – dokument powstawał długo. Od 2019 r., czyli 5 lat. Wielokrotnie go poprawiano, dopracowywano, skracano i zmieniano akcenty, a na końcu uwzględniono opinię papieża Franciszka, który wezwał „do skupienia większej uwagi na aktualnych poważnych naruszeniach godności ludzkiej w naszych czasach, w odniesieniu do encykliki Fratelli tutti”. Wykaz naruszeń godności we współczesnym świecie znalazł się w ostatniej, najobszerniejszej części dokumentu. Oczywiście, nie jest on kompletny. To tylko niektóre poważne naruszenia – te, które są najbardziej aktualne. Na liście znalazło się trzynaście pozycji; wymienię je w kolejności: dramat ubóstwa, wojna, trud migrantów, handel ludźmi, nadużycia seksualne, przemoc wobec kobiet, aborcja, macierzyństwo zastępcze, eutanazja i samobójstwo wspomagane, odrzucenie osób o różnej sprawności, teoria gender, zmiana płci i przemoc cyfrowa. Na liście znalazło się to, co godzi w samo życie, co narusza całość osoby ludzkiej i co ubliża ludzkiej godności.

Powszechność godności

Oczywiście, centralnym tematem jest ten wyjątkowy i najważniejszy przymiot dany człowiekowi, którym jest godność. Do tego, żeby ją dostrzec i uznać, nie potrzeba światła wiary, prawdy objawienia. Samym rozumem każdy człowiek jest w stanie dojść do tej prawdy, choć objawienie to rozumienie pogłębia. W każdym razie to godność „stanowi podstawę prymatu osoby ludzkiej i ochrony jej praw”. I Kościół „z tej prawdy czerpie powody swojego zaangażowania na rzecz słabszych i posiadających mniejszą władzę, zawsze kładąc nacisk «na prymat osoby ludzkiej i obronę jej godności, niezależnie od wszelkich okoliczności»”.

„Godność jest nieodłączna od osoby, nie jest nadawana a posteriori, istnieje przed jakimkolwiek jej uznaniem i nie może zostać utracona. W konsekwencji wszystkie osoby posiadają tę samą i wewnętrzną godność, niezależnie od tego, czy są w stanie ją odpowiednio wyrazić”.

Godności nie da się zbyć ani jej odebrać

A co z godnością największych zbrodniarzy? Nie może jej zatrzeć nawet najpotworniejsza zbrodnia. Jedynie ją zaciemni, bo godność jest darem, ale i zobowiązaniem. „Każdy człowiek jest powołany do tego, by na poziomie egzystencjalnym i moralnym ukazywać ontologiczny zakres swojej godności w takiej mierze, w jakiej dzięki własnej wolności kieruje się ku prawdziwemu dobru, w odpowiedzi na Bożą miłość”.

Prawo wszystkich praw

Wracając do głównej części dokumentu: czy jest w tych naruszeniach jakaś gradacja? Czy któreś są ważniejsze od innych? Wydaje się, że deklaracja zwraca uwagę przede wszystkim na jedną kwestię – prawa do życia. W tekście znajdziemy taki passus: „Należy zatem stwierdzić z całą mocą i jasnością, nawet w naszych czasach, że «obrona rodzącego się życia jest ściśle związana z obroną jakiegokolwiek prawa człowieka. Zakłada ona przekonanie, że każda ludzka istota jest zawsze święta i nienaruszalna w jakiejkolwiek sytuacji i w każdej fazie swego rozwoju. Jest celem samym w sobie i nigdy nie jest środkiem do rozwiązania innych trudności. Jeśli obalimy to przekonanie, nie ma solidnych i trwałych fundamentów do obrony praw człowieka, które byłyby zawsze uzależnione od korzyści zmieniających się rządów»”. W naszym kraju ten właśnie fundament próbuje się skruszyć. Jeżeli się uda, to zagrożone będą wszystkie inne prawa.

2024-04-16 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dla ważności sakramentów formuły i materia nie mogą być zmieniane

[ TEMATY ]

sakramenty

Dykasteria Nauki Wiary

Fot. Mirek Krajewski / FNS

W obliczu utrzymywania się nadużyć liturgicznych, Dykasteria Nauki Wiary w nocie „Gestis verbisque” potwierdza, że słowa i elementy ustanowione w zasadniczym obrzędzie każdego sakramentu nie mogą być zmieniane, ponieważ wtedy sakrament nie zaistnieje.

Nota Dykasterii Nauki Wiary opublikowana w sobotę 3 lutego nosi tytuł „Gestis verbisque”. Tekst, omówiony przez niedawne zgromadzenie plenarne dykasterii i zatwierdzony przez Papieża Franciszka, podkreśla, że formuły i elementy materialne, ustanowione w zasadniczym obrzędzie sakramentu, nie mogą być dowolnie zmieniane w imię kreatywności. Takie postępowanie sprawia w rzeczywistości, że sam sakrament jest nieważny, a więc nigdy nie zaistniał.
CZYTAJ DALEJ

Azylant zaatakował figurę Matki Bożej. Założył też sobie Jej koronę

2024-11-18 10:36

[ TEMATY ]

Szwajcaria

azylant

Einsiedeln

atak na figurę Matki Bożej

kloster-einsiedeln.ch

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

W minioną sobotę doszło do ataku na słynną figurkę Czarnej Madonny w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln w Szwajcarii.

Według gazety Tagesanzeiger, 17-letni azylant wszedł do kościoła około godziny 15.00 i zdjął szaty Matki Bożej, wymierzył ciosy, a następnie założył koronę na głowę. Według klasztoru, słynna XV-wieczna figura Matki Boskiej została lekko uszkodzona. Wielu odwiedzających było zszokowanych incydentem i płakało. Po kilku minutach policja aresztowała sprawcę, a później ogłosiła, że mężczyzna cierpiał na „zaburzenia psychiczne”.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Zuppi: w Ukrainie potrzebny jest sprawiedliwy i trwały pokój

2024-11-21 18:38

[ TEMATY ]

Ukraina

pokój dla Ukrainy

Kardynał Zuppi

Vatican Media

Msza w 1001. dzień wojny w Ukrainie

Msza w 1001. dzień wojny w Ukrainie

„Dziś usilnie prosimy o zakończenie wojny oraz sprawiedliwy i trwały pokój”. Taką modlitwę wzniósł do Boga kard. Matteo Maria Zuppi, arcybiskup Bolonii i przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch (CEI), podczas Eucharystii odprawionej wczoraj wieczorem, w środę 20 listopada, w bazylice Santa Maria in Trastevere w Rzymie z okazji 1000. dnia wojny Rosji przeciwko Ukrainie. W Mszy św. zorganizowanej przez ambasadę Ukrainy przy Stolicy Apostolskiej, wzięła również udział pierwsza dama Ukrainy, Ołena Zełenska, żona prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, która wczoraj przebywała w Rzymie, gdzie również spotkała się prywatnie z papieżem Franciszkiem.

Eucharystii przewodniczył kard. Zuppi, któremu papież powierzył misję poszukiwania dróg pokoju w Ukrainie, w tym ułatwienie powrotu ukraińskich dzieci z Rosji, a także wymianę jeńców wojennych i ciał ofiar. Oprócz Zełenskiej w ławkach bazyliki Trastevere zasiedli także córka prezydenta Republiki Włoskiej Laura Mattarella oraz ambasador Ukrainy przy Stolicy Apostolskiej Andrij Jurasz. Na zaproszenie Zełenskiej dołączyły również pierwsza dama Litwy Diana Nausedienje, pierwsza dama Serbii Tamara Vučić oraz żona premiera Armenii Anna Hakopyan. Były one również razem wczoraj na audiencji ogólnej papieża na Placu św. Piotra i wspólnie odwiedziły młodych ukraińskich pacjentów szpitala Bambino Gesù. Byli tam również założyciel Wspólnoty Sant'Egidio Andrea Riccardi i przewodniczący Marco Impagliazzo.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję