Reklama

Wiadomości

Ten tajemniczy dźwięk

Żyjemy w świecie dźwięków i efektów akustycznych. Ale czy wiemy, skąd bierze się dźwięk oraz jakie stanowi wyzwanie dla projektantów samolotów i budowniczych świątyń czy sal koncertowych?

2024-10-29 13:49

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 58-59

[ TEMATY ]

samolot

bariery

dźwięk

Adobe Stock

Samolot przekraczający barierę dźwięku

Samolot przekraczający barierę dźwięku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Popatrzmy na drgający przedmiot. Mogą to być struna gitary, membrana bębna lub kamerton. Ich drgania przenoszą się na otaczające je cząstki powietrza, co generuje w nich falę mechaniczną. Tworzą ją obszary mniej lub bardziej zagęszczonego powietrza. W chwili kiedy dotrze ona do błony bębenkowej naszego ucha, słyszymy dźwięk. Warto zauważyć, że fala mechaniczna potrzebuje ośrodka, który będzie przenosił drgania. Fale elektromagnetyczne, takie jak światło czy fale radiowe, rozchodzą się nawet w kosmicznej próżni. Powietrze przenosi dźwięk z prędkością ok. 334 m/s. To znaczy, że odległość kilometra jest pokonywana w ciągu 3 s.

Bariera dźwięku

Początkiem fali dźwiękowej jest drgający przedmiot; otaczające go cząstki powietrza ruchy te naśladują i przekazują następnym. Przynosi to ten skutek, że fala rozchodzi się wzdłuż kierunku ich drgań. Taką falę nazywamy podłużną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Istnieje także fala poprzeczna, tworzą ją elementy drgające prostopadle do kierunku jej propagacji. Jej najbardziej obrazowym przykładem jest „fala stadionowa” – kibice wstają i siadają, a ona biegnie dalej. Falą poprzeczną jest także światło, chociaż ma ono bardziej złożoną naturę.

Reklama

Jak wiemy, dźwięk może być głośny lub cichy. Skąd to się bierze? Odpowiada za to amplituda fali dźwiękowej – mała, gdy szepczemy, i duża podczas krzyku. Dźwięk może być też wysoki lub niski. Wysokość dźwięku jest zależna od jego częstotliwości. Ludzkie ucho rejestruje dźwięki w zakresie częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz (drgań na sekundę). Jest to ogólny zakres, który różni się w zależności od osoby.

Grubsza struna drga wolniej i tworzy dźwięk o mniejszej częstotliwości, co daje efekt niskiego tonu. Cieńsza struna drga szybciej i generuje wyższe dźwięki. Z efektem zmiany częstotliwości dźwięku spotykamy się niekiedy w nieoczekiwanych sytuacjach. Gdy karetka pogotowia się zbliża, jej dźwięk jest wysoki. Kiedy nas minie i zacznie się oddalać, słyszymy tony niższe. Jest to zjawisko łatwe do obserwacji nawet dla osób nieposiadających słuchu muzycznego. W porównaniu z częstotliwością emitowaną częstotliwość odbierana jest wyższa podczas zbliżania się, identyczna w chwili mijania i niższa, gdy pojazd zacznie się oddalać.

Reklama

Z najciekawszym zjawiskiem zetkniemy się jednak, gdy źródło dźwięku dogoni już generowaną przez siebie falę. Osiągnie wówczas tzw. barierę dźwięku – dzieje się to przy prędkości ok. 1220 km/h. Prędkości takie są dostępne dla pocisków i samolotów wojskowych. W momencie gdy obiekt dogania własną falę dźwiękową i przebija się przez nią, następuje duże nagromadzenie energii, co generuje bardzo silny dźwięk. Podobny odgłos słyszymy podczas burzy przy wyładowaniach atmosferycznych. Dlatego został on nazwany gromem dźwiękowym. Nie tylko występuje w momencie przekroczenia bariery dźwięku przez obiekt, lecz także jest efektem ciągłym, który przesuwa się wraz z przedmiotem poruszającym się z prędkością naddźwiękową. Tak naprawdę jest to efekt ciśnieniowy. Gdy obserwuje się samolot przekraczający barierę dźwięku z bliskiej odległości, np. z innego samolotu, można zauważyć otaczający go stożek pary. Jest to powietrze, które zostaje sprężone przez fale dźwiękowe, a skondensowaną w nim parę widzimy w postaci białej mgły.

Bell X-1

Tak nazywał się eksperymentalny amerykański samolot, który jako pierwszy w sposób udokumentowany przekroczył barierę dźwięku. Miało to miejsce w bazie lotniczej Edwards (wówczas Muroc) 14 października 1947 r. Samoloty serii X były konstrukcjami tajnymi, przeznaczonymi do testowania nowych rozwiązań technicznych.

Za sterami samolotu napędzanego silnikiem rakietowym siedział pilot Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Charles Yeager, as myśliwski z czasów II wojny światowej. Samolot został wyniesiony na wysokość początkową testu przez bombowiec B-29 Superfortress. Osiągnięta prędkość w locie poziomym wyniosła 1126 km/h i odbywała się na wysokości ponad 13 km n.p.m.

Według sposobu podawania prędkości używanego w lotnictwie i technice rakietowej, powiemy, że jego prędkość wyniosła Mach 1,06, co znaczy, że osiągnęła wartość 1,06 prędkości dźwięku.

Jest też kilka wcześniej zgłoszonych, lecz nieudowodnionych przypadków przekroczenia bariery dźwięku w locie nurkowym przez pilotów z nazistowskich Niemiec czy ZSRR. W latach 40. ubiegłego wieku wydarzyło się wiele katastrof lotniczych, które miały miejsce, kiedy samolot osiągał prędkość więcej niż 1 M. Nieprzygotowana do tego maszyna spotykała się z wielką energią fal akustycznych. Ulegały odkształceniu jej skrzydła, a to powodowało katastrofę. Stąd pochodzi nazwa „bariera dźwięku”, gdyż była ona trudna do przekroczenia.

Reklama

W USA podczas zimnej wojny powstał nawet projekt budowy samolotu naddźwiękowego, który lecąc nad torami kolejowymi na małej wysokości nad terytorium wroga, będzie je niszczył falą uderzeniową.

Z przekraczaniem bariery dźwięku człowiek spotykał się od zawsze. Grzmot, który słyszymy, gdy piorun uderza blisko nas, jest również gromem dźwiękowym spowodowanym przez zjonizowane powietrze poruszające się szybciej niż prędkość dźwięku. Jest też inny efekt, znany wielu osobom, szczególnie starszym i wychowanym na wsi. To trzaskanie z bata. Wprawny woźnica posiadający odpowiedni bat potrafi nadać jego końcówce wielką prędkość, co pozwala uzyskać grom dźwiękowy w mikroskali.

Akustyka

Powróćmy teraz do trochę spokojniejszych tonów. Naukę zajmującą się dźwiękiem, jego własnościami i przenoszeniem nazywamy akustyką.

Kiedy architekt projektuje salę koncertową lub kościół, musi bardzo starannie sprawdzić, czy głos mowy i muzyki będzie dochodził do każdego miejsca bez zniekształceń. Powinien wiedzieć, jakiej jakości dźwięku będą oczekiwać w jego konstrukcji przyszli słuchacze, czy nie pojawią się odbicia od ścian i sufitu. Ten miły efekt dźwiękowy, jakim jest leśne echo, w budynku kościoła często przechodzi w wolno zanikający głos zwany pogłosem. Jeszcze groźniejsze jest dudnienie. To efekt nałożenia się fal dźwiękowych o zbliżonych częstotliwościach.

A może dźwięk ze sceny zostanie zbyt mocno pochłonięty przez miękkie materiały, takie jak zasłony czy kotary, co spowoduje jego stłumienie? Fale dźwiękowe rozchodzą się po liniach prostych i są odbijane lub pochłaniane przez powierzchnie, w które uderzają.

Nagłośnienie, czyli elektroakustyka, stwarza dodatkowe wyzwania. Prawidłowe zaprojektowanie rozmieszczenia głośników i ich wyregulowanie nie jest proste. Specjalistów z zakresu akustyki i elektroakustyki kształcą niektóre politechniki i akademie muzyczne. Ich pomoc powinna zapewnić dobrą jakość dźwięku w kościołach i salach koncertowych. Mimo że grom dźwiękowy w nich nie wystąpi, to dudnienie, pogłos lub echo mogą bardzo utrudnić słuchanie słowa Bożego albo koncertu.

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Amerykanie przekazali Ukrainie "ważne dane" ws. katastrofy samolotu w Teheranie

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski i szef MSZ Wadym Prystajko otrzymali od strony amerykańskiej informacje na temat katastrofy samolotu pasażerskiego ukraińskich linii UIA, który rozbił się w środę w Teheranie - poinformował w piątek na Twitterze szef ukraińskiej dyplomacji.

Nie uściślił przy tym, jakiego rodzaju wiadomości przekazali przedstawiciele USA.
CZYTAJ DALEJ

W 2025 roku wystarczą dwa dni urlopu, żeby nie pracować tydzień

2024-11-28 09:32

[ TEMATY ]

urlop

długi weekend

wolna Wigilia

Adobe Stock

Długie weekendy w 2025 r.

Długie weekendy w 2025 r.

W przyszłym roku poza niedzielami będzie 14 dni ustawowo wolnych od pracy. Dzięki wolnej Wigilii wystarczą dwa dni urlopu, by w grudniu przez tydzień nie pracować.

W środę wieczorem Sejm uchwalił nowelizację ustawy o dniach wolnych od pracy, zakładającą, że dniem wolnym od pracy będzie także Wigilia. Nowymi przepisami zajmie się teraz Senat; jeśli wejdą w życie, w 2025 roku pracownicy będą mieli ustawowo wolnych 14 dni, w czasie których wypadają święta państwowe lub religijne.
CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Jeż: wina leży tylko i wyłącznie po stronie sprawcy a nie Osoby skrzywdzonej!

2024-11-28 20:57

[ TEMATY ]

komunikat

bp. Andrzej Jeż

diecezja tarnowska

Diecezja Tarnów

"Pragnę w sposób jednoznaczny i stanowczy oświadczyć, że stoimy na stanowisku, iż absolutnie nie można w żadnym stopniu obarczać winą Osób skrzywdzonych za przestępcze działania księdza Mariana W. i za jego zaburzenia preferencji seksualnych. Wina leży tylko i wyłącznie po stronie sprawcy a nie Osoby skrzywdzonej!" - napisał w komunikacie przesłanym KAI bp Andrzej Jeż, odnosząc się do ostatnich publikacji medialnych.

Pełna treść komunikatu:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję