Reklama

Rodzina

Rodzice uczą się wychowywać dzieci

[ TEMATY ]

wychowanie

rodzice

Agata Szymkowiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wychowanie dziecka nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w dzisiejszych czasach. Dlatego wśród rodziców, zwłaszcza młodych, rośnie świadomość, że nie wystarczy sama intuicja by proces wychowania przebiegał w miarę gładko, a dziecko chciało dzielić się z najbliższymi swoimi radościami i problemami. Co więcej, codzienne życie często stawia dzieci (i w związku z tym również rodziców) w sytuacjach, z jakimi nie mieliśmy styczności jeszcze 10, czy 20 lat temu. Autorytety wychowawcze, jakimi od zawsze byli dziadkowie czy teściowie stają się bezradne wobec wyzwań współczesności i często nie są w stanie wspomóc młodych rodziców w problemach wychowawczych.

W tej sytuacji wielu rodziców dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy na temat rozwoju dziecka oraz zwiększania umiejętności wychowawczych. Potwierdzeniem tego faktu jest stale rosnąca liczba uczestników warsztatów dla rodziców, przeprowadzanych już po raz drugi w Specjalistycznych Poradniach Rodzinnych w Legnicy oraz w Lubinie, współfinansowanych przez diecezję legnicką i lokalne samorządy (w Legnicy - Starostwo Powiatowe, w Lubinie - Urząd Miasta).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O wielkim zapotrzebowaniu na tego typu szkolenia niech zaświadczy fakt, że mimo szczerych chęci organizatorów nie wszyscy chętni mogli wziąć udział w tej edycji warsztatów, ze względu na ograniczoną ilość miejsc.

Prowadząca warsztaty Aneta Rams, żona, mama i nauczycielka oraz absolwentka Akademii Liderów Szkół Wychowania i Komunikacji w Rodzinie, uważa, że dużą przeszkodą w budowaniu właściwych relacji między dzieckiem a rodzicami jest prozaiczny brak czasu. - Brak wspólnie spędzonego czasu powoduje, że rodzice w krótkim czasie chcą nadrobić braki w relacjach, niemożliwe do uzupełnienia w pięć minut. Rodzice obecnie żyją w świecie pełnym stresu i pośpiechu i nakładają to na świat dziecka, stawiając mu wymagania podobne do tych, jakie są stawiane im. Żądają od dziecka bardzo szybkiego reagowania tu i teraz, zarówno w odniesieniu do zachowania, nauki, jak i relacji z rodzeństwem - mówi prowadząca.

Reklama

Uczestników, prócz tematyki zajęć, przyciąga ich warsztatowa forma. Niewiele tu suchej teorii czy wykładu, większość czasu rodzice poświęcają na praktyczne ćwiczenia odnoszące się do konkretnych sytuacji wziętych z życia. Podczas spotkań tej serii warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, jak zachęcić dziecko do rozmowy i jak słuchać, by chciało do nich mówić oraz poznali techniki utrwalania pozytywnych zachowań i motywowania dziecka. Przed nimi jeszcze spotkania dotyczące budowania relacji między rodzeństwem oraz sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych, a także spotkanie dotyczące rodzajów inteligencji i ćwiczeń wzmacniających dany jej typ.

Na każdych zajęciach znaczącą część czasu uczestnicy przeznaczają również na ćwiczenia na podstawie scenek sytuacyjnych. W warsztatach w Legnicy i Lubinie udział bierze w sumie blisko 50 osób. Cały cykl warsztatów to 6 spotkań, co dwa tygodnie, z których każde trwa około 3 godziny. Rodzicom z pewnością nie jest łatwo znaleźć w ciągu tygodnia pracy tyle czasu, jednak podejmują wysiłek i kontynuują naukę. Ich poświęcenie i determinację zauważa prowadząca. - Bardzo pozytywną rzeczą jest fakt, że rodzicom zależy na kształtowaniu dobrych relacji z dziećmi, przyznają, że nie wiedzą wszystkiego, chcą się uczyć właściwej komunikacji. Należy się im za to ogromny szacunek - podkreśliła Aneta Rams.

Z pewnością udział w tego typu warsztatach, oprócz niezbędnej wiedzy merytorycznej, da rodzicom konkretne narzędzia do bardziej skutecznego porozumiewania się z własnymi dziećmi i wychowywania ich w jasnym, i przejrzystym systemie wartości. Miejmy nadzieję, że także zachęci ich do częstszego wspólnego spędzania czasu. Na owoce warsztatów nie trzeba będzie wówczas długo czekać.

2015-09-28 17:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Misyjne posłannictwo archidiecezji

Niedziela szczecińsko-kamieńska 10/2020, str. V

[ TEMATY ]

misje

wychowanie

Archiwum Wydziału Wychowania Katolickiego

Odwiedziny misyjne w Kenii

Odwiedziny misyjne w Kenii

Wśród wielu ważnych aspektów posługi katechetyczno-ewangelizacyjnej, takich jak głoszenie Dobrej Nowiny, wychowanie liturgiczne, formacja moralna, nauczanie modlitwy, wychowanie do życia wspólnotowego jest również w szóstym punkcie wprowadzenie do misji. W sposób niezwykle dynamiczny dzieło to prowadzi Wydział Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej, na którego czele stoi ks. kan. dr Paweł Płaczek.

Na przestrzeni minionych kilku lat podjęta praca misyjna budzi ogromny podziw i dotyczy to szczególnie zaangażowania w Kenii, gdzie pracują siostry felicjanki, jak i również na Madagaskarze, gdzie wraz z ojcami oblatami budowane są kościół i szkoła. Przypomnijmy najpierw, że realizowany jest program „Adopcja dziecka na odległość” w szkołach archidiecezji. Finalnie ma on sprawić, by archidiecezja szczecińsko-kamieńska adoptowała całą szkołę w jednej z kenijskich miejscowości i docelowo mowa jest o adopcji 300-400 dzieci. Inicjatywa misyjna nosi tytuł „Z dziećmi i młodymi Pomorza Zachodniego dla dzieci i młodych w Kenii”. Obecnie kilkadziesiąt szkół „kształci” dzieci w Kenii, natomiast 12 szkół oraz 6 katechetów indywidualnie oczekuje na informację o dziecku „do adopcji”. Wśród szkół, które biorą udział w projekcie adopcji, są szkoły ze Szczecina, Gryfina, Wolina, Warnic, Kołbacza, Międzyzdrojów, Stargardu, Małkocina, Krzęcina, Zielina, Dargobądzia, Dziwnowa, Chojny, Myśliborza, Brzeska i Marianowa. To nie jest jedyna pomoc okazywana misji w Kenii. Uczestnicy wyjazdów do Kenii zarówno kapłani, jak i katecheci zabierali ze sobą podczas czterech już wizyt m.in. artykuły medyczne i szkolne, różnego rodzaju przybory pomagające w codziennym życiu, a także zebraną gotówkę na wyposażenie chociażby placówki misyjnej dla dzieci w Kipsing i hospicjum dla chorych na AIDS w Nanyuki.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję