Reklama

Kalonka

Parafia na wzniesieniach

Miejski autobus linii 88 dowozi podróżnych do stacji końcowej w Kalonce. To tylko nieco ponad 4 km od ul. Brzezińskiej, a przenosimy się w krajobraz tak bardzo różny od zazwyczaj płaskich terenów okalających Łódź. Ze zdumieniem i zachwytem patrzymy na zalesione wzgórza i rozległe doliny Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. Aż nieprawdopodobne wydaje się, że okolica ta na początku lat 90. była bardzo słabo zurbanizowana. Wówczas dopiero zaczynali budować tu swoje piękne domy ludzie biznesu, którym przemiany gospodarcze pozwoliły zgromadzić kapitał. Nie jest to jednak zabudowa zwarta; domy (a właściwie hacjendy) są znacznie oddalone od siebie i malowniczo komponują się z otoczeniem. Kalonka, położona na szczycie jednego ze wzniesień, składa się z niewielu gospodarstw. Obok ostatniego przystanku autobusowego zwraca uwagę niewielki budynek zwieńczony krzyżem - dawna remiza pełni dziś funkcję tymczasowej kaplicy parafii św. Ojca Pio.

Niedziela łódzka 46/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z proboszczem parafii, ks. Pawłem Stołowskim, rozmawia Elżbieta Adamczyk

Elżbieta Adamczyk: - Księże Proboszczu, jaka jest ta parafia? Ni miejska, ni wiejska, ale tak pięknie umiejscowiona?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Paweł Stołowski: - Rzeczywiście jest to specyficzna parafia podmiejska, stosunkowo młoda i nieliczna: 290 rodzin, co przekłada się na ok. 900 osób. Ale tylko niespełna 30% tej liczby to rdzenni mieszkańcy tego terenu. Większość przybyła tu najdalej kilkanaście lat temu. To zbyt krótko, aby poczuli się związani z tą okolicą i utożsamili się z nią. Zwłaszcza, że społeczność Kalonki w większości pracuje poza miejscem zamieszkania - w Łodzi, a nawet w Warszawie. Do swych domów wracają późnym wieczorem lub tylko na niedzielę.

- Czy więc, poza niedzielną Mszą św., możliwe jest tutaj jakieś życie liturgiczne i działanie duszpasterskie?

- Latem jest trochę inaczej, bo mamy działkowiczów, którzy przychodzą na Eucharystię i nabożeństwa. W ciągu roku na codziennej Mszy św. jest zaledwie kilka osób. Rekolekcje są możliwe do przeprowadzenia tylko w piątki, soboty i niedziele. Trudno także zgromadzić młodzież lub dzieci na spotkaniach, tym bardziej, że nie mamy jeszcze plebanii, ani domu parafialnego. Na doroczną kolędę mogę wyjść dopiero po godz. 18.00 czy 19.00, wcześniej nie zastanę nikogo w domach. To jest rzeczywiście bardzo ładne miejsce, ale bliskość miasta sprawia, że przyjeżdża się tutaj jak do hotelu.

Reklama

- Trochę to przypomina pracę na misjach...

- Tak, w pewnym sensie jest to parafia misyjna. I podobnie jak na misjach, borykamy się tu z wieloma trudnościami. Pierwszą sprawą jest budowa kościoła. Udało mi się otrzymać lokalizację przyszłej świątyni, ale trzeba jeszcze wykupić ziemię, która jest dosyć droga. Myślę, że za parę lat, gdy nowi mieszkańcy wykończą już swoje domy i zagospodarują ogrody, będą mogli pomyśleć o ośrodku duszpasterskim. Obecnie kaplica mieści się w budynku po remizie strażackiej, w której odbywały się także spotkania Koła Gospodyń Wiejskich oraz zabawy. Miejsce jest bardzo skromne, ale przytulne i ma swój urok. Brakuje jednak zaplecza do spotkań pozaliturgicznych, sprawy kancelaryjne załatwiam w prowizorycznej zakrystii. Od początku podejmuję jednak działania integrujące wspólnotę parafialną. Jest to praca trudna, ponieważ rdzenni mieszkańcy i nowi przybysze to dwa różne środowiska. Jednak ludzie powoli otwierają się na siebie i życzliwie odnoszą się do inicjatyw mających im w tym pomóc. Integracyjny charakter miały parafiada, dożynki oraz zorganizowany już po raz drugi - rajd rowerowy „Tour de Kalonka”.

- Czy osoba Patrona parafii pobudza w jakiś sposób wyobraźnię religijną tutejszych mieszkańców?

- Postać św. Ojca Pio jest na pewno nietuzinkowa i bliska ludziom współczesnym. 23. dnia każdego miesiąca specjalna Msza św. i Nowenna modlitewna za Jego wstawiennictwem gromadzą sporą liczbę wiernych. Chciałbym, aby z tych spotkań wyłoniła się w Grupa Modlitwy Ojca Pio.

- Wiem, że Ksiądz Proboszcz jest zaangażowany duszpastersko również poza parafią, np. w harcerstwie...

- Jako archidiecezjalny duszpasterz tego środowiska, od 2 lat staram się związać harcerzy z moją parafią. Na początek dostałem od nich kamień węgielny pod budowę świątyni, a w przyszłości - mam taką nadzieję - parafia być może stanie się centrum duszpasterstwa harcerskiego. Dodatkowym atutem jest doskonałe położenie parafii. Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich to wymarzone miejsce do harcerskich biwaków i rajdów. Inauguracja i zakończenie roku harcerskiego od 2 lat odbywają się w Kalonce i połączone są ze złazem i ogniskiem. Mszę św. dla harcerzy sprawuję natomiast w każdą trzecią niedzielę miesiąca w DA „5”, przy ul. Ks. Skorupki 5. Oprócz tego co tydzień mamy spotkania formacyjne w Komendzie Chorągwi ZHR, przy ul. Lipowej. Duszpasterstwo obejmuje wszystkich harcerzy, również zrzeszonych w ZHP.

- A jak układa się współpraca Księdza Proboszcza z miejscowymi instytucjami państwowymi i samorządowymi?

- Bardzo dobrze. Parafia współpracuje z gminą, ze świetlicą środowiskową, z dyrekcją Parku Krajobrazowego i Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Gminy Nowosolna. Jednym z owoców tego współdziałania jest zbliżenie ludzi do Kościoła. Od kilku miesięcy mamy parafialny klub sportowy „Bula”, gdzie chcemy promować grę w bule, która pochodzi z południa Europy. Jeden z naszych parafian - Mateusz Markiewicz, zdobył w tej grze I miejsce w rozgrywkach o mistrzostwo Polski.

- Czy dałby się Ksiądz namówić na krótką wycieczkę w krainę przyszłości? Jak będzie wyglądała parafia św. Ojca Pio za 10 lat?

- Jeżeli Bóg da, to może za 10 lat w Kalonce, obok kościoła, który chcielibyśmy uczynić małym sanktuarium Ojca Pio, powstanie centrum duchowo-sportowo-rekreacyjne. Skupiałoby się ono wokół domu rekolekcyjnego. Znalazłaby się w nim także: baza turystyczna dla rowerzystów, pieszych i narciarzy biegowych w zimie. Moim marzeniem jest stworzenie tutaj Domu Ulgi w Cierpieniu - może nie tak wspaniałego jak w San Giovanni Rotondo, ale przynajmniej jakiegoś hospicjum lub domu opieki dla ludzi starszych. Pragnąłbym, aby parafia integrowała wszystkie środowiska i była miejscem rozwoju człowieka pod względem duchowym, intelektualnym, sportowym, kulturalnym, a nawet artystycznym.

- Życzę z całego serca, aby te piękne i ambitne marzenia się spełniły. Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Na prośbę Księdza Proboszcza podajemy konto parafii, na które można wpłacać dary pieniężne na budowę ośrodka duszpasterskiego pw. Ojca Pio w Kalonce.
Bank Spółdzielczy w Andrespolu. Konto nr 87810006-300650-27006-1/0 z dopiskiem dar na cele kultu religijnego.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: ogłoszono program papieskiej wizyty w Weronie

2024-04-29 11:54

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

Werona

PAP/EPA/ANDREA MEROLA

Nazajutrz po wizycie duszpasterskiej w Wenecji, Stolica Apostolska ogłosiła oficjalny program wizyty papieża w Weronie w dniu 18 maja.

Franciszek wyruszy helikopterem z Watykanu o godz. 6.30, by wylądować w Weronie o godz. 8.00.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję