Reklama

Dziesięć lat Sądu Biskupiego w Drohiczynie

6 grudnia 2003 r. w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Drohiczynie odbyła się jubileuszowa sesja w 10. rocznicę powołania Sądu Biskupiego w Drohiczynie.

Niedziela podlaska 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku ks. Mirosław Łaziuk, oficjał Sądu powitał uczestników i oficjalnie otworzył sesję, po czym głos zabrał bp Antoni Dydycz. Następnie ks. M. Łaziuk złożył sprawozdanie z dziesięcioletniej pracy Sądu Biskupiego w Drohiczynie oraz przedstawił szczegółową historię sądownictwa kościelnego obejmującego dzisiejszy teren diecezji drohiczyńskiej. Mówił on m.in., że każdy człowiek, który żyje w jakiejś społeczności mającej swój system prawny, staje się podmiotem praw i obowiązków. Oznacza to, iż każdy człowiek posiada określone uprawnienia i ciążą na nim określone zobowiązania wobec innych. Dotyczy to również społeczności Kościoła, do którego wierni przynależą i podlegają jego porządkowi prawnemu poprzez sakrament chrztu przyjęty w Kościele lub poprzez formalne włączenie do społeczności Kościoła (kanon 11). Kodeks Prawa Kanonicznego przyznaje wszystkim wiernym pełne prawo do dochodzenia i obrony uprawnień, jakie przysługują im w Kościele. Wierni mogą nie tylko osobiście dochodzić swoich praw, ale również korzystać z pomocy osób kompetentnych, mających w Kościele władzę i prawo do rozstrzygania kwestii spornych.
Władza w Kościele jest trojakiego rodzaju: ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Nie wystarczy wydać odpowiednie normy prawne, które powinny właściwie regulować życie danej społeczności (władza ustawodawcza), potrzebne jest jeszcze istnienie odpowiedniej władzy, która skutecznie chroniłaby ustanowiony porządek prawny oraz przywracała go, gdyby został on naruszony. Temu celowi służy władza wykonawcza i sądownicza. Dochodzenie praw przez wiernych nie zawsze może odbywać się „na własną rękę”. W sprawach większej wagi powinno to dokonywać się na właściwym forum kościelnym według przepisów prawa. Najczęściej ochrona kościelnego porządku prawnego odbywa się za pomocą duszpasterskich środków, jakimi dysponują przełożeni kościelni albo poprzez zwyczajne realizowanie władzy wykonawczej, poprzez różnego rodzaju zarządzenia administracyjne. Niekiedy celowi temu służą dołączone do ustawy sankcje karne za nieprzestrzeganie przepisów prawnych. Środki te nie zawsze są jednak wystarczające w ochronie prawnej, szczególnie wtedy, gdy powstają sytuacje sporne co do uprawnień osób fizycznych lub prawnych albo wątpliwości co do faktów prawnych. Tego rodzaju spory i wątpliwości mają być rozstrzygane powagą władzy sądowej. Każdy człowiek ma naturalne prawo, aby od odpowiedniej władzy mógł domagać się sprawiedliwości, każdy musi mieć możność zwrócenia się do sądu o pomoc. To prawo - prawo dostępu do sądu - jest zaliczane do podstawowych praw człowieka.
Po utworzeniu przez Papieża Jana Pawła II diecezji drohiczyńskiej, co nastąpiło w Białymstoku 5 czerwca 1991 r., a następnie po określeniu jej obecnych granic mocą bulli Totus Tuus Poloniae Populus z dnia 25 marca 1992 r. zaistniała również konieczność utworzenia własnego Sądu Biskupiego dla nowej diecezji.
Ponieważ diecezja nie miała odpowiedniej liczby kadry prawniczej, dlatego jedyną możliwością rozwiązania powyższej kwestii stało się zwrócenie do sąsiednich diecezji (siedleckiej, łomżyńskiej i archidiecezji lubelskiej) o udzielenie pomocy przez oddelegowanie kilku kanonistów do zorganizowania i poprowadzenia trybunału pierwszej instancji. Tego trudnego zadania organizacji sądu podjął się ks. dr Andrzej Dzięga, ówczesny kanclerz Kurii Polowej w Warszawie i pracownik naukowy KUL, dzisiejszy Biskup Sandomierski.
Sąd Biskupi w Drohiczynie został formalnie powołany do istnienia przez pierwszego biskupa diecezji drohiczyńskiej Władysława Jędruszuka dekretem z dnia 14 września 1993 r. Pierwszy skład Sądu przedstawiał się następująco: oficjałem został mianowany ks. dr Andrzej Dzięga, wówczas kapłan diecezji siedleckiej; sędziami diecezjalnymi zostali: ks. prof. dr hab. Jerzy Grzywacz z archidiecezji lubelskiej, ks. dr Ireneusz Borawski z diecezji łomżyńskiej, ks. dr Mieczysław Głowacki, ks. dr Edward Jarmoch i ks. mgr Bernard Waszczuk z diecezji siedleckiej oraz ks. mgr Leon Pawluk i ks. Krzysztof Maksimiuk z diecezji drohiczyńskiej. Notariuszem został ks. Mirosław Łaziuk.
Trudno w kilku zdaniach objąć wszystko to, czym zajmował się Sąd Biskupi w Drohiczynie przez dziesięć lat swojej działalności. Jest to tym trudniejsze, że praca ta, dotykająca ludzkich sumień i życiowych dramatów, jest z jednej strony chroniona tajemnicą sądową, a z drugiej strony jest to praca mało widoczna zewnętrznie, mało efektowna i dlatego może być różnie oceniana przez różnych ludzi. Sądy kościelne nie są nigdy nastawione na efekty zewnętrzne, na wyrazy uznania, ale - mówiąc ewangelicznie - cieszą się z każdej owieczki, która powróciła do owczarni Chrystusowej, która może znów żyć w zgodzie ze swoim sumieniem, może uczestniczyć w życiu sakramentalnym, może w pełni korzystać z praw przysługujących jej w Kościele
Sąd Biskupi w Drohiczynie, powołany do życia 10 lat temu, pełni rolę władzy sądowniczej, sprawując ją na terenie diecezji drohiczyńskiej dla wszystkich spraw, które mieszczą się w granicach jego kompetencji określanych przez wymogi prawne. Rozpoczyna on kolejną dekadę swojej działalności. Należy ufać, że dzięki wsparciu bp. Antoniego Dydycza, jak i całej Kurii Diecezjalnej, będzie mógł coraz lepiej pełnić swoją posługę wobec wiernych szukających prawdy i sprawiedliwości na forum kościelnym. Potrzeb jest coraz więcej. Żeby im sprostać i coraz szybciej i sprawniej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ludzi, oczywiście zachowując normy prawa kanonicznego. Potrzeba nowych kapłanów posiadających wykształcenie prawnicze, potrzeba też nowych, coraz sprawniejszych i szybszych urządzeń technicznych, ułatwiających i przyspieszających pracę ludziom.
Po sprawozdaniu nastąpiły przemówienia okolicznościowe ks. prał. mgr. Leona Pawluka i rektora WSD, ks. prał. dr. hab. Tadeusz Syczewskiego. Swoje słowo skierował do zebranych również bp Andrzej Dzięga, pierwszy oficjał Sądu Biskupiego w Drohiczynie. Po przemówieniach ks. prał. dr Zbigniew Rostkowski, kanclerz Kurii Diecezjalnej, odczytał dekrety nominacyjne, po których najbardziej zaangażowanym w powstanie i działalność Sądu zostały wręczone Medale Zasługi dla Diecezji Drohiczyńskiej.
Druga część sesji miała charakter naukowy. Przewodniczył jej ks. prał. dr Andrzej Kakareko, oficjał Sądu Metropolitalnego Białostockiego. Uczestnicy sesji wysłuchali następujących referatów: Życie konsekrowane w Kościele - w świetle dokumentów soborowych i posoborowych oraz w wypowiedziach papieży. Referat ten przedstawił o. prof. Gabriel Bartoszewski, kapucyn. Następny referat nt.: Kanoniczny walor kanonu 1095.2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., dotyczący poważnego braku rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych wygłosił ks. prał. dr Mieczysław Głowacki, oficjał Sądu Biskupiego w Siedlcach. Mgr Wiesław Krupa, psycholog i biegły sądowy z Lublina, a pracujący również w Sądzie Drohiczyńskim, przedstawił referat nt.: Psychologiczny walor kanonu 1095.2. Po wysłuchaniu referatów nastąpiła ożywiona dyskusja. Sesję zakończył wspólny obiad w seminaryjnym refektarzu.
Kończąc relację z jubileuszowych obchodów chciałoby się zawołać: Te Deum laudamus za wielkie dzieła, które dokonałeś, Boże, za pośrednictwem ludzi. Bogu niech będą dzięki za 10 minionych lat istnienia i funkcjonowania Sądu Biskupiego w Drohiczynie!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jej imię znaczy mądrość

[ TEMATY ]

św. Zofia

pl.wikipedia.org

Patronką dnia (15 maja) jest św. Zofia, wdowa, męczennica.

Greckie imię Zofia znaczy tyle, co „mądrość”. Posiadamy wiele żywotów św. Zofii w różnych językach, co świadczy, jak bardzo kult jej był powszechny. Są to jednak żywoty bardzo późne, pochodzące z wieków VII i VIII i podają nieraz tak sprzeczne informacje, że trudno z nich coś konkretnego wydobyć. Według tych tekstów Zofia miała mieszkać w Rzymie w II w. za czasów Hadriana I. Była wdową i miała trzy córki.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Tydzień Laudato si’ w Polsce

2024-05-15 15:27

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Laudato si'

Tydzień Laudato Si'

Łukasz Frasunkiewicz

“Tydzień Laudato si’” to inicjatywa watykańskiej Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka, upamiętniająca opublikowanie encykliki Laudato si' Papieża Franciszka, a przede wszystkim - zaproszenie do wcielania jej przesłania w życie. Obchodzony w tym roku w dniach 19-26 maja pod hasłem “Ziarna nadziei” przypomina nam, że choć czasy, w których żyjemy naznaczone są głębokimi kryzysami, to jako chrześcijanie - pozostajemy ludźmi nadziei, co więcej możemy naszymi postawami i gestami tę nadzieję kultywować i dawać ją innym.

Przesłanie “Laudato si’” - dzisiaj jeszcze bardziej aktualne

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję