Reklama

Europa

Biskupi CCEE o św. Marcinie

Święty Marcin z Tours był nie tylko jednym z założycieli monastycyzmu zachodniego, ale także należy do tego grona ludzi, którzy są fundamentem kultury i cywilizacji europejskiej. Podkreśliła to Rada Konferencji Biskupich Europy (CCEE) w liście do episkopatu Węgier z okazji zakończenia obchodów 1700. rocznicy urodzin tego świętego na ziemi węgierskiej w 316 roku. Dokument ten nawiązuje również do kończącego się Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia, dostrzegając w tym „szczęśliwy zbieg okoliczności”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

List, noszący datę 10 listopada, czyli w przeddzień liturgicznego wspomnienia św. Marcina z Tours, jest skierowany na ręce przewodniczącego Konferencji Episkopatu Węgier abp. Andrása Veresa, prymasa tego kraju kard. Pétera Erdő i wszystkich tamtejszych biskupów. Nawiązując do bliskiego już zamknięcia Roku Świętego Miłosierdzia, kierownictwo CCEE zwraca uwagę na ten „szczęśliwy zbieg okoliczności”, gdyż św. Marcin był jednym z tych świętych, którzy „najlepiej potrafili, urzeczywistniać w swoim czasie miłosierne oblicze Chrystusa”.

Biskupi europejscy przypomnieli, że święty patron z 11 listopada swoim życiem pokazał nam, że „w spotkaniu ze zmarzniętym żebrakiem odkrył Jezusa Chrystusa, nawrócił się, zmienił swoje postępowanie, oddając się już nie służbie doczesnej władzy, lecz Bogu”. W ten sposób św. Marcin staje się zdolny „do nowego życia i do miłości” i – posłuszny wezwaniu Boga – „podejmuje życie chrześcijańskie, które skłania go do troski o biednych i uciśnionych oraz do szerzenia z odwagą Ewangelii; do zwalczania błędów swoich czasów a także do budowania wspólnot kościelnych w duchu pasterskim, w miłości Chrystusowej i umiejętności widzenia świata oczami Boga”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

List przypomina wypowiedź św. Jana Pawła II, że św. Marcin „był jednym z założycieli monastycyzmu zachodniego”, dodając, że należy on też „do tej grupy ludzi, którzy są fundamentem kultury i cywilizacji europejskiej”. Rzeczywistość ta jest nie tylko wspomnieniem, ale również projektem do tworzenia z ufnością i przekonaniem. „Postać św. Marcina i jego czyny świadczą o ogromnym wkładzie ludzkim, kulturowym i duchowym, który chrześcijaństwo dało Europie”, która jest spadkobiercą św. Marcina, tych mężczyzn i tych kobiet, które podobnie jak on, stoją u podstaw europejskiego humanizmu - podkreślili biskupi z naszego kontynentu.

Również dziś musimy pamiętać, że „życie chrześcijańskie jednoczy głębia modlitwy, życie wspólnotowe, głoszenie Ewangelii, uwaga i poświęcenie względem biednych i cierpiących” – podkreślili biskupi europejscy. Wyrazili wdzięczność Bogu za światło świadectwa św. Marcina, „który przyczynił się do utrzymania zapalonej pochodni wiary chrześcijańskiej w świecie”.

A łącząc się z biskupami Węgier CCEE „prosi Boga o łaskę wskrzeszenia nowych świętych europejskich, którzy potrafią żyć Miłosierdziem i świadczyć o Nim w życiu osobistym i wspólnotowym”, gdyż Europa i świat potrzebują „Kościoła bogatego w świadków”. Tylko w ten sposób Kościół “może dać czystą wodę Ewangelii korzeniom Europy” – przypomnieli sygnatariusze listu słowa Franciszka z jego przemówienia po otrzymaniu nagrody Karola Wielkiego 6 maja br. „Za przykładem św. Marcina także my pragniemy głosić z radością, że Chrystus jest naszym życiem i stałym fundamentem cywilizacji i kultury” – zakończyli swe przesłanie biskupi naszego kontynentu.

List, ogłoszony w siedzibie Rady w Sankt Gallen w Szwajcarii w 5 wersjach językowych, m.in. po polsku, podpisali: przewodniczący CCEE kard. Angelo Bagnasco, arcybiskup Genui (Włochy) oraz dwaj wiceprzewodniczący – kard. Vincent Nichols, arcybiskup Westminsteru (Anglia i Walia) i abp Stanisław Gądecki, arcybiskup poznański, a także sekretarz generalny CCEE ks. prał. Duarte da Cunha.

2016-11-10 21:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzina - szkołą miłosierdzia

[ TEMATY ]

list

Bożena Sztajner/Niedziela

Do odkrywania rodzinnego szczęścia w relacjach otwartych na obecność Boga i drugiego człowieka zachęcają biskupi w liście na obchodzoną 27 grudnia Niedzielę Świętej Rodziny. Zwracają uwagę na codzienne czynności, jak modlitwa i posiłek, które dają radość bycia ze sobą i dla siebie. Wyrażają też zdecydowany sprzeciw wobec prób wprowadzania nowych definicji małżeństwa i rodziny.

Publikujemy treść listu pasterskiego:
CZYTAJ DALEJ

Bracia Międzyrzeccy

[ TEMATY ]

święci

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.

Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom. W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych. Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr: wolność wbrew prawdzie i miłości jest zdegenerowana

„Wolność wbrew prawdzie i miłości jest zdegenerowana. Przestaje być po prostu wolnością” - mówił ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr. W Centrum Edukacyjno-Formacyjnym Diecezji Bydgoskiej odbył się panel dyskusyjny „Chrześcijanin w czasach niszczenia Bożego porządku świata”.

Oprócz chrystusowca głos zabrali: bp Krzysztof Włodarczyk, prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk i prof. UMK dr hab. Jacek Bartyzel. - Porządek nie oznacza absolutnego spokoju i ciszy. Święty Paweł określa cechy Bożego porządku. Oznacza on pokój, radość, szczęście jak i odpoczynek, wolność i prawo. Polega on na przestrzeganiu przez Nowe Stworzenie prawa Bożego, okazywaniu posłuszeństwa przykazaniom - mówił biskup bydgoski, dodając, że „zasadą porządku jest miłość, od której nie można odstępować”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję