Niedziela przygotowuje nas do bardzo ważnej pielgrzymki Ojca Świętego
na Ukrainę. Z tekstów publikowanych w Tygodniku jasno widać, że Jan
Paweł II przyjeżdża do kraju, w którym Kościół katolicki istnieje
w dwóch obrządkach: łacińskim i bizantyjskim.
Obrządek w Kościele to - w popularnym rozumieniu - odrębny
porządek liturgiczny. Kształtowanie się obrządków w Kościele na całym
świecie dotyczyło początkowo liturgii, czyli publicznego sposobu
sprawowania kultu religijnego, następnie dochodziły do tego elementy
kanoniczne, prawne. Wiadomo, że poszczególne Kościoły żyły swoim
życiem, swoimi strukturami. Oczywiście, sakramenty, zasadnicze modlitwy,
święta pozostawały te same. Zostawała ta sama Ewangelia i misja jej
przepowiadania. Z czasem w każdym z poszczególnych środowisk, ośrodków,
miast, zwłaszcza większych, zaczęły się tworzyć biskupstwa, które
stawały się metropoliami, a nawet patriarchatami. One formalnie wprowadzały
nadzór nad sposobem życia i funkcjonowania poszczególnych Kościołów.
Ale de facto Kościoły te skazane były same na siebie, ponieważ nie
było takich możliwości kontaktu - czy to telefonicznego, czy elektronicznego
- jakie dzisiaj mamy na całym świecie. Każdy ośrodek, każda gmina
chrześcijańska żyły więc trochę na swój sposób.
Tak wytworzyły się obrządki: sposoby sprawowania służby
Bożej - liturgii, a także struktury, które dzisiaj nazywamy obrządkami
kanonicznymi, kanoniczno-prawnymi. Wiadomo, że społeczeństwo, społeczność
musi kierować się nakazami, zakazami, ustaleniami prawnymi. Tak powstawały
Kościoły lokalne. Gdy posiadały już jakieś znaczenie, otrzymywały
nazwy pochodzące od głównych ośrodków lub osób znaczących. I stąd
mamy takie obrządki główne, jak obrządek aleksandryjski, antiocheński,
maronicki, chaldejski czy bizantyjski. Z poszczególnych obrządków
ukształtowały się potem następne rodziny obrządkowe. Sam obrządek
bizantyjski, który formował się wokół Bizancjum, Konstantynopola,
ma już w swojej grupie obrządkowej przynajmniej kilkanaście obrządków
w sensie kanonicznym, w sensie rytu, pewnej struktury własnej. Inne
obrządki w szerszym znaczeniu liturgicznym, jak antiocheński czy
aleksandryjski, mają również grupy pod-
obrządkowe, ale każdy z nich ma pewną samodzielność. Wszystkie
obrządki kierują się wschodnim kodeksem prawa kanonicznego - mówię
o obrządkach w sensie kościelnym, kanonicznym.
Na Ukrainie mamy do czynienia z obrządkiem bizantyjsko-ukraińskim.
Jest on związany z narodowością ukraińską. Jest to Kościół partykularny,
który ma swoją strukturę prawną, organizacyjną i liturgiczną, i jest
Kościołem katolickim, czyli przez unię należy do wspólnoty Kościoła
powszechnego, katolickiego. W tym sensie Ojciec Święty przybywa na
Ukrainę do dwóch tradycji: łacińskiej i wschodniej, czyli do Kościoła
łacińskiego na Ukrainie i Kościoła bizantyjsko-ukraińskiego.
Temat, który tu omawiam, jest ogromny i wymaga odrębnego
potraktowania. Chciałbym jeszcze tylko zanaczyć, że obrządek katolicki
bizantyjsko-ukraiński istnieje na Ukrainie obok Kościoła prawosławnego,
który liczebnie przerasta Kościół unicki.
Komentarzy ks. inf. Ireneusza Skubisia dotyczących bieżących wydarzeń w Polsce i świecie można wysłuchać w audycji radiowej Spotkanie z Niedzielą, emitowanej na falach Radia Fiat w każdy wtorek o godz. 21.30 w pasmach 94,7 FM, oraz w audycji "Wypowiedź dnia" codziennie o godz. 11.00 i na falach Radia Jasna Góra w paśmie 100,6 FM o godz. 12.15.
Pomóż w rozwoju naszego portalu