Reklama

V Sesja Plenarna I Synodu Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobiega końca powołany przed trzema laty I Synod Diecezji Rzeszowskiej. Podsumowanie prac Komisji Głównej Synodu przedstawił bp Edward Białogłowski na V Sesji Plenarnej z głosowaniem nad tekstem końcowym statutów synodalnych, która odbyła się 20 marca br. w katedrze rzeszowskiej.
Celem I Synodu Diecezji Rzeszowskiej jest wprowadzenie w życie naszej diecezji uchwał II Polskiego Synodu Plenarnego, ujednolicenie prawa diecezjalnego oraz podjęcie programu nowej ewangelizacji. Po rozpatrzeniu propozycji Komisji Przygotowawczej bp Kazimierz Górny powołał Komisję Główną z przewodniczącym i zastępcą, 5 komisji tematycznych, Sekretariat Synodu oraz ustalił regulamin Synodu.
24 marca 2001 r. metropolita przemyski abp Józef Michalik podczas uroczystej Eucharystii w katedrze rzeszowskiej otworzył uroczystą sesję I Synodu Diecezjalnego. Na posiedzeniu Komisji Głównej rozdzielono tematy poszczególnym grupom, które opracowały je na spotkaniach zespołów synodalnych. Powstało ogółem 15 biuletynów, które zostały skierowane do wszystkich parafii w diecezji.
Księża proboszczowie wraz ze swoimi współpracownikami odbudowali zespoły synodalne II Plenarnego Synodu Polskiego oraz powołali do istnienia nowe parafialne zespoły, których celem była praca nad zagadnieniami zaproponowanymi przez komisje tematyczne. Jednocześnie rozpoczęła się popularyzacja tematyki synodalnej poprzez media katolickie.
Poza uroczystą sesją otwarcia Synodu miały miejsce sesje w terenie.
Pierwsza taka sesja obejmowała sposób i metody pracy z materiałem, który przesyłany był przez Sekretariat Synodu. Parafie miały współpracować ze sobą w ramach dekanatu. Obok dziekana ważną misję do spełnienia mieli relatorzy dekanalni i ich zastępcy. Oni to przyjmowali propozycje i zgłoszenia zespołów synodalnych, przygotowywali teksty spostrzeżeń i postanowień i przesyłali je do Sekretariatu Synodu.
Następne takie sesje dotyczyły ludzi świeckich. Były organizowane dekanalnie czy międzydekanalnie. Podejmowały tematy sugerowane przez Komisję Główną oraz sekretariat Synodu, mianowicie: Świadectwo wiary w rodzinie, Świętowanie dnia Pańskiego oraz Duszpasterstwo ogólne i specjalistyczne.
Odrębne sesje przeznaczone były tylko dla duchowieństwa. Odbywały się w każdym dekanacie. Jedna dotyczyła problematyki zaangażowania liturgicznego i duszpasterstwa liturgicznego. Druga podjęła temat tożsamości i formacji kapłańskiej oraz kapłańskiej posługi wobec nowej ewangelizacji.
Wśród zgłoszonych zespołów w Sekretariacie Synodu znalazło się 150 parafii i 40 relatorów.
Oprócz wymienionych sesji odbyły się sesje plenarne z głosowaniem poszczególnych dokumentów:
22 marca 2003 r. - I sesja O Ludzie Bożym - przedstawił oficjał Sądu Biskupiego ks. dr Józef Kula;
21 czerwca 2003 r. - II sesja Nauczycielskie zadanie Kościoła - dyrektor Instytutu Jana Pawła II ks. dr Andrzej Garbarz;
22 listopada 2003 r. - III sesja Uświęcające zadanie Kościoła - rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie ks. dr Jerzy Buczek;
17 stycznia 2004 r. - IV Sesja Zagadnienia duszpasterstwa oraz Prawda o dobrach materialnych Kościoła - kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Po otrzymaniu interpelacji, wniosków, poprawek odbyło się posiedzenie Komisji Głównej oraz wszystkich przewodniczących komisji i podkomisji. W ten sposób powstał dokument zawierający 428 statutów. Na V Sesji Plenarnej Synodu dokument ten został przegłosowany. Ewentualne sugestie członków Synodu, którzy mieli prawo do głosowania, zostaną uwzględnione. Ostateczne zatwierdzenie należeć będzie do prawodawcy Kościoła lokalnego - Biskupa Ordynariusza.
Głosowanie dotyczyło części statutowej. W księdze synodalnej znajdą się jeszcze dwie części, które nie podlegają dyskusji. W części drugiej zostaną zamieszczone statuty stowarzyszeń, zrzeszeń katolickich, ruchów i grup duszpasterskich. Te statuty były wcześniej zatwierdzone lub wydane przez Księdza Biskupa lub zostały przygotowane przez moderatorów poszczególnych grup i ruchów. W ten sposób te grupy i ruchy będą usankcjonowane prawnie do istnienia w diecezji rzeszowskiej.
Trzecia część zawierać będzie wzory pism, jakimi parafia posługuje się w swojej pracy kancelaryjnej. Będą to dokumenty, jakie proboszcz parafii kieruje do Kurii diecezjalnej oraz umowy, które zawierane są poza parafią z różnymi osobami fizycznymi lub z osobami prawnymi.
Sesja kończyła pracę nad statutami. Przewodniczący Sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski podziękował za pracę w komisjach oraz delegatom. Na zakończenie wszyscy uczestniczyli w uroczystej Eucharystii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: w Kościele chodzi o przekaz łaski!

2024-05-21 20:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archidiecezja Łódzka

- Jesteście potrzebni do przekazywania łaski - mówił kard. Grzegorz Ryś do przyszłych diakonów archidiecezji łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca dzieci pierwszokomunijne w Polsce do ofiarności na rzecz swych rówieśników

2024-05-22 10:41

[ TEMATY ]

papież Franciszek

ofiarność

I Komunia Święta

PAP/EPA/Alessandro Di Meo

Zachęcam dzieci pierwszokomunijne, by w tym czasie radości potrafiły też dostrzec potrzeby swoich cierpiących rówieśników, ofiar wojen, głodu i ubóstwa - powiedział Franciszek pozdrawiając Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Oto słowa Ojca Świętego:

CZYTAJ DALEJ

Katyń i Smoleńsk w księdze historii. SPSK pamięta

2024-05-22 15:42

[ TEMATY ]

Częstochowa

Katyń

Smoleńsk

tablica

SPSK

Maciej Orman/Niedziela

W siedzibie Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich przy ul. Łukasińskiego w Częstochowie została odsłonięta i poświęcona tablica katyńsko-smoleńska. To już 38. taka tablica, która wpisuje się w program wychowawczo-patriotyczny „Tablice katyńsko-smoleńskie w szkołach SPSK”.

Wydarzenie poprzedziła Msza św. w kościele św. Józefa Rzemieślnika, której przewodniczył bp Andrzej Przybylski. W kazaniu wskazał na trzy elementy Eucharystii: pamiątkę, dziękczynienie i skruchę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję