Reklama

Polska

Jasna Góra: do edukacji dodawać ducha formacji - trwa Forum Szkół Katolickich

O stanie szkół katolickich w pierwszym roku reformy oświatowej, o szkole jako miejscu ewangelizacji we współczesnej Europie oraz o współdziałaniu szkół katolickich w środowisku lokalnym rozmawiają na Jasnej Górze uczestnicy 28. Forum Szkół Katolickich. W spotkaniu udział biorą przedstawiciele 470 istniejących w Polsce takich placówek, w których kształci się 67,5 tys. uczniów.

[ TEMATY ]

szkoła

Jasna Góra

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Do edukacji dodawać ducha formacji - to najważniejsze zadanie szkół, nie tylko katolickich - zauważa bp Andrzej Czaja. Członek Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży, jeden z prelegentów, dodaje, że w kształtowaniu serca konieczne jest rozbudzanie misyjnego zaangażowania i troska o komunikację. - W dobie tak wielu nośników komunikacyjnych mamy coraz większe problemy z komunikacją między nami, a bez komunikacji, bez budowania relacji, bez dialogu, nie ma ewangelizacji - podkreśla biskup.

Abp Grzegorz Ryś, przewodniczący Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Konferencji Episkopatu Polski, także zaproszony gość, nawiązując do myśli przewodniej Forum, zaczerpniętej z nauczania kard. Karola Wojtyły: „Chodzi o to, ażeby nasze myślenie o Kościele, bycie w Kościele - istnienie w nim - stało się głębsze, dojrzalsze, autentycznie chrześcijańskie, ewangeliczne”. Podkreślił, że jest ono pytaniem: na ile szkoła może dawać doświadczenie wspólnoty Kościoła? - Szkoła to nie instytucja tylko wspólnota ludzi, w tej mierze, w jakiej ta wspólnota jest świadoma siebie, to jest jakieś doświadczenie Kościoła – podkreślaił abp Ryś. Metropolita łódzki dodał, że chodzi o doświadczenie Pana Boga. - W szkole nie można zaczynać od norm moralnych, bo jak mówił św. br. Albert „cnota polega na praktycznej znajomości Boga i siebie” – powiedział abp Ryś. - Każda katolicka placówka wpisuje się w nurt ewangelizacji wtedy, kiedy stwarza możliwość doświadczenia Chrystusa, kiedy otwiera młodego człowieka na osobistą więź z Jezusem i potwierdza ją w katechezie - zauważył metropolita łódzki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Polsce zainteresowanie szkołami katolickimi wciąż wzrasta. Od września znacznie zwiększyła się liczba uczniów, zwłaszcza w szkołach podstawowych. Często placówki te wybierane są ze względu na wysoki poziom nauczania, dlatego wielkim wyzwaniem jest kształtowanie ducha w oparciu o chrześcijańskie wartości. W tym kontekście ważnym jest również edukacja historyczna dotycząca nie tylko dziejów Polski, ale również Europy.

Reklama

Bp Czaja podkreślił, że najważniejszym zadaniem jest dziś „totalna odnowa moralna”. - Nie będzie odnowy, jeśli nie będzie zmiany w sercu. Musimy mocny akcent kłaść na rozwój duchowości na wskroś chrześcijańskiej, która jest duchowością komunii, duchowością misyjną, duchowością uległości Bogu i zawierzenia oraz duchowością dania posłuchu tym, którzy tego Boga na ziemi reprezentują, pasterzom Kościoła – powiedział ordynariusz opolski. Nauczyciele spotykają się na Jasnej Górze, by w ciągu 3 dni wzbogacić się duchowo, posłuchać wykładów specjalistów z różnych dziedzin, wymienić doświadczenia.

W nawiązaniu do hasła Forum s. Maksymiliana Wojnar, jedna z organizatorek spotkania z Zarządu Rady Szkół Katolickich, wyjaśniła, że kard. Karol Wojtyła o tym, jakimi mamy być uczestnikami w życiu Kościoła, i jakie są nasze zadania wypowiedział się podczas Soboru Watykańskiego II. - Ma to być życie ewangeliczne. To jest tak bardzo ważne dla nauczycieli, wychowawców, rodziców. Tej tematyce poświęcone jest Forum. Chcemy bardziej zakotwiczyć się w jedynym wzorze, mistrzu i nauczycielu, w Jezusie Chrystusie, ale szukamy przykładów u ludzi, a najważniejszym przykładem wśród ludzi jest Maryja - zauważyła s. Maksymiliana.

W pierwszym dniu Forum, 16 listopada, miała miejsce Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich. Zebranych powitał ks. Zenon Latawiec, przewodniczący Rady Szkół Katolickich. O stanie szkolnictwa, w pierwszym roku reformy mówiła s. Patrycja Garbacka. Szkoły katolickie, jako miejsce ewangelizacji we współczesnej Europie, przybliżył ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz, a wybrane problemy prawne stanowiące wyzwania dla tożsamości szkoły katolickiej i funkcjonowania zgodnie z prawem, przedstawiła s. Wojnar.

Spotkania dyrektorów i nauczycieli szkół katolickich organizowane są tak, by bloki wykładów i dyskusji przedzielał czas modlitwy, także tej prywatnej. By znalazł się czas na spotkania i wymianę doświadczeń.

Reklama

Wieczornej Mszy św. w czwartek, 16 listopada w Kaplicy Matki Bożej przewodniczył bp Marek Mendyk, asystent Rady Szkół Katolickich. - Czasem czekamy na jakąś szczególną chwilę, by do nas dotarło Słowo Boże, na jakiś szczególny moment, podniosłą okazję, by usłyszeć, jak Bóg mówi do człowieka - mówił w homilii bp Mendyk. Tymczasem, jak zauważył bp Mendyk, „miejscem spotkania, zażyłego dialogu z Bogiem, miejscem szczególnych poruszeń serca i zjednoczenia z Nim, staje się codzienne życie, gdzie spotyka się i rozmawia z bliskimi, z sąsiadami, gdzie ciężko się pracuje, gdzie człowiek się modli i gdzie odpoczywa”. Bp Marek Mendyk przewodniczył także wieczornej modlitwie Apelu Jasnogórskiego.

Jutro ostatni dzień Forum rozpocznie Msza św. w Kaplicy Matki Bożej o godz. 7.30 pod przewodnictwem abpa Wacława Depo. Podczas Eucharystii zostanie złożony Akt Zawierzenia Szkolnictwa Katolickiego Matce Bożej Jasnogórskiej. Od 9.30 do 13.30 będą trwały wykłady i konferencje, które zakończą tegoroczne Forum.

Po tegorocznej reformie oświatowej w Polsce mamy: 263 katolickie szkoły podstawowe, 42 szkoły specjalne, 136 liceów, 18 techników i 8 szkół artystycznych. Uczy się w nich ok. 67,5 tys. młodych.

Szkoły katolickie zaczęły powstawać równolegle z resztą niepublicznych placówek. Szkoła katolicka powinna w swoim statucie określić, czym dokładnie objawia się jej charakter. Wgląd w jej pracę może mieć biskup diecezji. Nie ma jednak obowiązku, by na czele takiej szkoły stała osoba duchowna. Większość szkół katolickich w Polsce prowadzą tzw. kościelne osoby prawne czyli diecezje, parafie lub zgromadzenia zakonne. Coraz częściej też podmiotami są np. stowarzyszenia, fundacje lub nawet osoby fizyczne.

2017-11-17 19:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła w Pierzchnicy wierna pamięci Prymasa Tysiąclecia

Niedziela kielecka 25/2018, str. I

[ TEMATY ]

szkoła

imię

Archiwum szkoły

Msza św. w dniu nadania szkole imienia Prymasa Tysiąclecia

Msza św. w dniu nadania szkole imienia Prymasa Tysiąclecia

„29 maja 2018 r. na długo pozostanie w naszych sercach i pamięci. Tego dnia odbyła się długo wyczekiwana uroczystość nadania naszej szkole imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego. Byliśmy radzi, iż swoją obecnością zaszczycili nas: Jego Ekscelencja ks. biskup Marian Florczyk, proboszcz parafii Pierzchnica – ks. Marian Gawinek, poseł na Sejm RP – pan Bogdan Latosiński, Świętokrzyski Wicekurator Oświaty – pan Tomasz Pleban, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego – pan Piotr Żołądek…” – można przeczytać na stronie internetowej pierzchnickiej szkoły.

Pamięć o Prymasie Tysiąclecia oraz jej dynamika i żywotność w małym środowisku, co podkreśla bp Marian Florczyk – są czymś wyjątkowym, pozytywnym, godnym pochwały. A jest to już pamięć obliczona na lata.

CZYTAJ DALEJ

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Były rugi pruskie, są …rugi warszawskie. Stołeczny Ratusz zakazuje symboli religijnych w urzędach podległych Prezydentowi

2024-05-16 10:55

[ TEMATY ]

Warszawa

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

MEN prowadzi ofensywę wobec nauczania religii w szkołach, MSWiA, któremu podlegają sprawy wyznaniowe - próbuje ograniczyć środki na Fundusz Kościelny. W sukurs organom władzy centralnej idzie największy polski samorząd. Właśnie Prezydent m.st. Warszawy wydał zarządzenie zakazujące umieszczania krzyży w urzędach.

W zarządzeniu nr 822/2024 czytamy o potrzebie równego traktowania wynikającej z przyjętej przez Radę Warszawy „Polityki różnorodności społecznej m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję