W trakcie odbywającego się 4 września br. 20. Jubileuszowego Archidiecezjalnego Dnia Wspólnoty Ruchu Apostolstwa Młodzieży z udziałem abp. Józefa Michalika, Prezydent Miasta Przemyśla otrzymał „apostolosa”
- statuetkę Ruchu Apostolstwa Młodzieży w kategorii instytucja. Poza tą kategorią statuetki są przyznawane osobom zasłużonym w trzech innych kategoriach: przyjaciel ruchu, animator i duszpasterz.
Oprócz wspomnianej uroczystości Archidiecezjalny Dzień Wspólnoty Ruchu Apostolstwa Młodzieży połączony był z błogosławieństwem kandydatów na animatorów oraz poświęceniem sztandaru Stowarzyszenia.
Ruch Apostolstwa Młodzieży powstał w Duszpasterstwie Młodzieży Archidiecezji Krakowskiej w 1973 r. z inicjatywy ówczesnego ordynariusza kard. Karola Wojtyły i zwany był Grupami Apostolskimi.
Inspiracją dla Ruchu była nauka Soboru Watykańskiego II. Na teren archidiecezji przemyskiej Ruch został przeniesiony w 1984 r. 4 grudnia 2003 r. Ruch Apostolstwa Młodzieży Archidecezji Przemyskiej
został podniesiony do rangi Stowarzyszenia. Za swój cel Stowarzyszenie przyjęło przygotowanie młodzieży do świadomego i dojrzałego życia wiarą, zarówno osobistego, jak i wspólnotowego.
- Potrzeba nowego, prawdziwie chrześcijańskiego humanizmu i w nowym kontekście współczesności odczytania wołania Jana Pawła II z Mszy św. inaugurującej jego pontyfikat 22 października 1978 r.: „Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi” - mówił abp Marek Jędraszewski. Metropolita krakowski przewodniczył Mszy św. w kościele księży misjonarzy na Stradomiu podczas III Międzynarodowego Kongresu dla Małżeństwa i Rodziny, który w dniach 13-15 listopada odbywa się w Krakowie.
Otwierając Kongres abp Jędraszewski zauważył, że krakowskie wydarzenie jest „twórczą aktualizacją wobec dzisiejszych wyzwań kulturowych” problematyki zarysowanej przez św. Jana Pawła II w Liście do Rodzin, który został opublikowany 30 lat temu, gdy Kościół obchodził Rok Rodziny.
Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie
Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.
Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom.
W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych.
Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Portugalii biskup José Ornelas zapowiedział, że portugalski Kościół będzie dążył do jak najszybszej wypłaty odszkodowań ofiarom wykorzystywania seksualnego ze strony duchownych. - Od tego procesu nie ma już odwrotu. Odszkodowania dla ofiar są ważną częścią rozwiązywania problemu nadużyć w Kościele - ogłosił ordynariusz diecezji Leiria-Fatima.
Zdaniem biskupa Ornelasa władze Kościoła katolickiego w Portugalii muszą w najbliższym czasie wypracować szereg działań służących „wrażliwości na problem wykorzystywania seksualnego, przeciwdziałania mu oraz ewentualnego rozwiązywania” w przyszłości tego typu przestępstw.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.