Ksiądz Biskup zwrócił uwagę zgromadzonych na fakt, że wychowanie i cały proces wychowawczy, cały trud przekazywania katechezy jest „nie tyle napełnianiem umysłów naszych wychowanków, uczniów, ile
próbą zapalania tym ogniem i tym światłem, które jest w nas”. Natomiast dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej we Włocławku ks. dr Kazimierz Skoczylas mówił o szczególnej roli katechety
w wychowaniu młodego pokolenia: „Trzeba mieć serce, które czuje i czyta, wzrok, który dostrzega, czego inni nie widzą i osąd bardzo sprawiedliwy. Inaczej wszelkie metody wychowawcze, zabiegi, wysiłki
będą daremne”.
Trzeci z prelegentów, o. prof. Andrzej Potocki OP - socjolog z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego podkreślił, że wychowanie jest ważne zarówno w kontekście katechezy jak i w kontekście
szkoły. Jest ono jednym z trzech konstytutywnych elementów katechezy obok nauczania i wprowadzania. Reforma programowa w polskiej szkole dowartościowała funkcje wychowawcze. Katecheza powinna wychowywać
do wolności właściwie pojętej, która stwarza wychowankowi możliwości wyboru. „Wolność wychowanka staje się drogą; drogą do wartości, drogą do wyboru wartości. Wolność jest jak most na którym się
nikt nie zatrzymuje, lecz tyko przechodzi” - przypomniał ks. prof. A. Potocki.
W dyskusji pojawiły się tematy dialogu na katechezie, roli książki w procesie wychowawczym, zagrożeń płynących ze środków masowego przekazu.
Podsumowując dyskusję bp Wiesław Mering podkreślił, że fundamentami naszego wychowania jest obecność i dialog. Katecheza jest przekazem zbawienia, ma zatem charakter dialogowy.
Podobne konferencje katechetyczne odbyły się: 27 sierpnia br. (po południu) w parafii św. Maksymiliana Kolbe w Koninie, a 28 sierpnia br. w auli Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu