Reklama

Polska

Katedra gnieźnieńska posiada jedną z najstarszych kopii jasnogórskiego obrazu

W sobotę z katedry gnieźnieńskiej wyruszy Piesza Pielgrzymka Archidiecezji Gnieźnieńskiej na Jasną Górę. Pątnicy dotrą do celu 5 sierpnia, ale pokłonić się Królowej Polski mogą także wcześniej - w bazylice znajduje się bowiem jedna z najstarszych kopii jasnogórskiego wizerunku.

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Gniezno

Julia A. Lewandowska

Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gnieźnie

Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gnieźnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gnieźnieński obraz Matki Bożej Częstochowskiej pochodzi z XVII wieku i jest jedną z nielicznych kopii z tego okresu. Wizerunek jest szczególny także dlatego, że na koronie zdobiącej skroń Maryi umieszczono Arma Christi (Narzędzia Męki Pańskiej) i napis Tibi Maria, analogicznie do tych, które znajdują się na koronach ofiarowanych w 1635 roku przez króla Władysława IV dla jasnogórskiego obrazu.

Obraz znajduje się w ołtarzu kaplicy dedykowanej Matce Bożej Częstochowskiej, w południowej nawie katedry gnieźnieńskiej. To jedna z najstarszych kaplic bazyliki. Powstała w 1350 roku i pierwotnie nosiła nazwę Bogoria, ku pamięci budowniczego świątyni abp. Jarosława Bogorii Skotnickiego. Przewodził on Kościołowi gnieźnieńskiemu i Kościołowi w Polsce przez 30 lat, z których większość przypadła na czas rządów króla Kazimierza Wielkiego. Zmarł w 1376 roku, w wieku 100 lat i został pochowany w krypcie wspomnianej kaplicy, którą zresztą sam ufundował.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do obecnej Patronki kaplicy nawiązują też wymalowane na ścianach polichromie. Na ścianie zachodniej widzimy św. Łukasza Ewangelistę, z wołem u stóp i aniołem za plecami, malującego jasnogórski obraz Maryi. Ma to związek z zakorzenionym przekonaniem, że to właśnie jemu zawdzięczamy pierwszy portret Matki Bożej, powielany później przez stulecia w tym samym schemacie. Wizerunek otaczają wezwania z Litanii Loretańskiej po łacinie.

Reklama

Na sąsiedniej ścianie, nad wejściem do kaplicy, wymalowano panoramę Jasnej Góry, o której św. Jan Paweł II mówił, że wiedzie przez nią główny szlak naszych duchowych dziejów, mający swój początek u św. Wojciecha w Gnieźnie i kończący się u św. Stanisława w Krakowie.

W jubileuszowym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości nie można również pominąć postaci dwóch prymasów upamiętnionych w kaplicy dedykowanej Królowej Polski. Na wprost wejścia znajduje się pomnik kard. Edmunda Dalbora (zm. 1926 r.), pierwszego prymasa odrodzonej Polski. Hierarcha klęczy, zatopiony w modlitwie. Monument ufundował dla katedry gnieźnieńskiej w 1938 roku jego następca kard. August Hlond.

Na sąsiedniej ścianie znajduje się natomiast alabastrowe popiersie kard. Mieczysława Ledóchowskiego (zm. 1902 r). Za wizerunkiem z profilu, umieszczonym na złotej mozaice, zamurowana została urna z sercem prymasa, którego nieugięta postawa wobec zaborców uczyniła symbolem walki o wolność i suwerenność.

2018-07-26 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cudowne obrazy wracają do odzyskanych świątyń

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Ukraina

Episkopat.pl

W ostatnim czasie na Ukrainie dynamicznie odradzają się miejsca kultu maryjnego, które w okresie prześladowania Kościoła w Związku Radzieckim zostały zamknięte i zrujnowane. Do wielu odbudowanych w ciągu ostatnich 25 lat świątyń powracają wizerunki, które były tam czczone od pokoleń.

Symbolicznego znaczenia nabiera przekazanie do Czerwonogradu w archidiecezji lwowskiej wizerunku Matki Bożej, jaki przez wieki czczony był w Bełzie. To z tej miejscowości z ikoną Czarnej Madonny wyruszył w 1382 roku w kierunku Śląska książę opolski Władysław, aby ostatecznie znalazła ona swoje miejsce na jasnogórskim wzgórzu. W Bełzie do roku 1951, była obecna ikona Matki Bożej Bełzkiej, bliźniaczo podobna do Obrazu Jasnogórskiego. Jego kopię przekazano 14 czerwca na Jasnej Górze podczas wieczornego apelu, któremu przewodniczył metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki, do parafii w Czerwonogradzie, dawnym Krystynopolu.

CZYTAJ DALEJ

Premier Włoch: papież weźmie udział w szczycie G-7

2024-04-26 18:35

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

grupa G7

PAP/GIUSEPPE LAMI

Papież Franciszek weźmie udział w szczycie G7 w dniach 13-15 czerwca, który odbędzie się w Borgo Egnazia w Apulii - ogłosiła premier Włoch Giorgia Meloni. Włochy obecnie przewodniczą Radzie G7.

Jak wiadomo, Stolica Apostolska nie należy do G7. Papież weźmie zatem udział w sekcji poświęconej krajom zaproszonym, która zajmie się sztuczną inteligencją. Stolica Apostolska wezwała do powołania światowego organu ds. sztucznej inteligencji na ostatnim Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, a papież Franciszek poświęcił temu tematowi orędzia na Światowy Dzień Pokoju i Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu w 2024 roku.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję