Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Świątynia zwięczycka

Niedziela rzeszowska 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Zwięczycy, na południowych obrzeżach Rzeszowa, nieopodal drogi krajowej nr 9 wiodącej w kierunku Krosna, położony jest murowany kościół, o oryginalnej, nowoczesnej architekturze. Stanowi on centrum duszpasterskie dla parafii pw. św. Józefa, obejmującej swym zasięgiem terytorialnym kilka ulic Rzeszowa, Zwięczycę oraz część Racławówki. Jest to nowa świątynia, wzniesiona w latach 1989-1993.
Nie jest to pierwsza świątynia zwięczycka. Wcześniej bowiem miejscowym katolikom służyły dwie inne. Pierwsza, drewniana z wysoką wieżą, istniejąca w okresie od końca XV do pierwszej ćwierci XVII w., została spalona podczas najazdu Tatarów w 1624 r., natomiast druga, murowana, wybudowana jeszcze w okresie międzywojennym jako Dom Katolicki, a przystosowana w 1970 r. do potrzeb liturgicznych, służyła parafii, jako kaplica tymczasowa przez kilkanaście lat, aż do czasu oddania nowej świątyni. Ta druga była niewielkim i niskim obiektem, mogącym pomieścić maksymalnie ok. 400 osób. Początkowo była ona kaplicą dojazdową rzeszowskiej parafii pw. Matki Bożej Saletyńskiej, prowadzonej przez Misjonarzy Saletynów. Zmiana jej statusu nastąpiła 11 września 1974 r., kiedy ordynariusz przemyski, bp Ignacy Tokarczuk, erygował parafię w Zwięczycy. Wtedy też kaplica ta stała się tymczasową świątynią parafialną. Jej opiekunami w dalszym ciągu byli Misjonarze Saletyni.
Skromne rozmiary, położenie, a także tymczasowość kaplicy sugerowały potrzebę budowy kościoła parafialnego. Przez wiele lat nie było jednak możliwości jej realizacji, gdyż sprzeciwiały się temu władze komunistyczne. Mimo to, duszpasterze nie zniechęcali się, wręcz przeciwnie, czynili wstępne kroki, zmierzające do podjęcia tego dzieła (m.in. w 1981 r. zakupili odpowiednią działkę pod kościół). Przygotowania nabrały impetu dopiero w 1987 r., gdy oficjalnie ogłoszono plan budowy świątyni. Następstwem tego było powołanie Komitetu Budowy Kościoła, rozpoczęcie gromadzenia potrzebnych funduszy i materiałów, opracowanie projektu kościoła oraz uzyskanie akceptacji władz. Działania te trwały dwa lata. Wreszcie, 8 czerwca 1989 r. bp Edward Białogłowski poświęcił znajdujący się na placu budowy krzyż, inicjując tym samym wznoszenie świątyni.
Budowę prowadzono systemem gospodarczym, według projektu autorstwa architekta inż. Romana Gorczycy i konstruktorki inż. Marty Pociask. Pracami kierował inż. Tadeusz Stankiewicz, nadzór zwierzchni nad całością sprawował ks. Roman Sikora, ówczesny proboszcz parafii. Ten ostatni zajmował się nadto gromadzeniem funduszy oraz materiałów budowlanych, co przy ówczesnym kryzysie gospodarczym panującym w kraju, było zadaniem niezwykle trudnym. Wsparty pomocą parafian i Komitetu pokonał jednak wszelkie przeciwności. Dzięki temu - w stosunkowo krótkim czasie czterech lat - udało się wybudować okazałą świątynię o powierzchni użytkowej 616 m2. Poświęcił ją (13 czerwca 1993 r.) ordynariusz rzeszowski bp K. Górny.
Zwięczycka świątynia zbudowana jest na rzucie zbliżonym do okręgu. Jest ona budowlą nowoczesną, złożoną z części sakralnej (prezbiterium, trzy nawy i chór - balkon), zaplecza duszpasterskiego (dwie zakrystie i sala spotkań) oraz podpiwniczenia. Obok niej wznosi się strzelista, ażurowa wieża - dzwonnica, o wysokości 28 m, zwieńczona krzyżem.
Wystrój wewnętrzny kościoła jest jeszcze tymczasowy. Ścianę główną prezbiterium zdobią obrazy, których kompozycja nawiązuje do poliptyku. W centrum znajduje się obraz patrona kościoła - św. Józefa. Nad nim umieszczone jest przedstawienie, ukazujące Ducha Świętego, zaś cztery boczne obrazy poświęcone są radosnym tajemnicom różańca świętego. Obok prezbiterium, po prawej stronie, znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego, po lewej - figura Płaczącej Pani Saletyńskiej. Wnętrze kościoła, choć jeszcze nie jest dopracowane, stwarza atmosferę sprzyjającą skupieniu i modlitwie.
Kościół pw. św. Józefa w Zwięczycy jest wielkim osiągnięciem miejscowej wspólnoty parafialnej, prowadzonej najpierw przez Misjonarzy Saletynów, a od 2002 r. przez duszpasterzy diecezjalnych. Jest on przede wszystkim świadectwem jej wiary, pobożności i ofiarności. Nadto jest także oryginalnym architektonicznie obiektem sakralnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Wkrótce peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w obu warszawskich diecezjach

2024-04-18 16:38

[ TEMATY ]

Warszawa

rodzina Ulmów

peregrynacja relikwii rodziny Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Sięgająca do starożytności cześć oddawana relikwiom, modlitwa w aktualnych potrzebach (m. in. dla mających trudności ze spłatą kredytu), wsparcie i inspiracje dla rodzin oraz integracja parafii i lokalnego środowiska - to jedne z celów stojących za zaplanowaną na maj peregrynacją relikwii bł. Rodziny Ulmów w archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej. W tematykę peregrynacji wprowadzili jej organizatorzy podczas briefingu w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Ks. Tadeusz Sowa, moderator wydziałów duszpasterskich Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, zaprezentował ideę stojącą za peregrynacją relikwii. Przypomniał, że rok 2024 ogłoszony został przez Sejm Rokiem Rodziny Ulmów, a polscy biskupi postanowili, by od 24 września relikwie Rodziny Ulmów peregrynowały po polskich diecezjach, co rozpoczęło się na Jasnej Górze podczas Ogólnopolskiej Pielgrzymki Małżeństw i Rodzin.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję