Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Świątynia Opatrzności

Niedziela rzeszowska 5/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W położonej po lewej stronie Wisłoka dzielnicy Rzeszowa, zwanej Nowym Miastem, zlokalizowana jest jedna z najmłodszych świątyń miasta nosząca wezwanie Opatrzności Bożej. Jest to budowla o oryginalnej sylwetce, wyróżniająca się korzystnie na tle dość monotonnej zabudowy osiedla. Jest ona kościołem parafialnym salezjańskiej parafii noszącej to samo wezwanie.
Swe powstanie zawdzięcza ordynariuszowi przemyskiemu bp. Ignacemu Tokarczukowi oraz zakonnikom salezjańskim, zwłaszcza ks. Romanowi Markowi. Właśnie ten kapłan podjął się realizacji zadania wyznaczonego salezjanom przez bp. Tokarczuka - zadania stworzenia w Rzeszowie salezjańskiego ośrodka duszpasterskiego. W związku z tym 24 września 1983 r., ks. Marek otrzymał nominację na wikariusza tamtejszej parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego, obejmującej swym terytorium Osiedle Nowe Miasto, czyli teren projektowanego ośrodka salezjańskiego. Blisko rok zajęło mu wyszukanie odpowiedniego na ten cel miejsca. Wreszcie (7 października 1984 r.) w zaadoptowanym na tymczasową kaplicę blaszanym baraku odprawił pierwszą Mszę św., inicjując tym funkcjonowanie nowej placówki katolickiej na Nowym Mieście. Mimo początkowych trudności, administracyjnych i lokalowych, jej prawna ranga szybko wzrastała. Już 24 października 1984 r. ustanowiona została przez władze kościelne rektoratem, a w roku następnym, na mocy dekretu przemyskiej Kurii Biskupiej z 29 sierpnia - parafią pw. Opatrzności Bożej.
Rolę kościoła parafialnego nowej kościelnej jednostki administracyjnej pełniła tymczasowa kaplica. Nie była ona jednak w stanie sprostać wszystkim zadaniom duszpasterskim. Wkrótce zaczęto więc czynić przygotowania do budowy właściwej świątyni parafialnej. W tym celu podjęto wielokierunkowe działania, od duchowych począwszy na gromadzeniu materiałów kończąc. Jednym z najważniejszych było opracowanie jej projektu przez rzeszowskich inżynierów: architekta Romana Orlewskiego i konstruktora Adama Tarnawskiego.
W roku 1990 przygotowania do budowy świątyni były tak zaawansowane, że można już było rozpocząć prace budowlane.
Uroczyście zainaugurowano je 5 kwietnia 1990 r. Trwały blisko dziesięć lat - do 1999 r. Prace wykonywano systemem gospodarczym. Kilkunastoosobowym zespołem stałych robotników oraz pracujących społecznie parafian kierował mgr inż. Adolf Słuja. Nad całością prac czuwał proboszcz ks. R. Marek, wspierany przez członków 40-osobowego Komitetu Budowy Kościoła. Bardzo dramatycznym wydarzeniem podczas wznoszenia świątyni był pożar rusztowań w jej wnętrzu (11 VI 1996 r.). Wpłynął on wprawdzie na przyhamowanie tempa prac, ale nie przekreślił samej idei budowy. Wkrótce więc podjęto na nowo budowlane prace i doprowadzono je do końca. Uwieńczeniem budowy świątyni była jej uroczysta konsekracja, której dokonał 12 listopada 2000 r. Prymas Polski, kard. Józef Glemp.
Świątynia pw. Opatrzności Bożej jest monumentalnym, dwupoziomowym obiektem, osadzonym na planie zbliżonym do rombu. Linia łącząca przeciwległe wierzchołki stanowi jej oś, z prezbiterium w pierwszym i wejściem głównym w drugim. Dach kościoła został uformowany w taki sposób, że tworzy wrażenie planu krzyża. W miejscu przecięcia się ramion krzyża usytuowana została wieża-sygnaturka. Wnętrze świątyni jest jednonawowe, z nawą rozszerzającą się od wejścia. Wzdłuż ścian, z wyjątkiem przestrzeni prezbiterium, znajdują się obszerne balkony. Wystrój wewnętrzny ma jeszcze charakter tymczasowy. Na ścianie głównej prezbiterium, w centralnym miejscu, umieszczone zostało ozdobne tabernakulum, a nad nim - krzyż. Po lewej stronie krzyża znajduje się obraz Matki Boże Wspomożenia Wiernych, zaś po prawej - obraz św. Jana Bosco. Przed prezbiterium znajdują się dwie rzeźby: po lewej - św. Antoniego, po prawej - Najświętszego Serca Pana Jezusa. Należy tu nadmienić, że obecnie używany jest tylko górny poziom kościoła, dolny nie został jeszcze wykończony.
Nowomiejska świątynia jest przede wszystkim miejscem świętym, o atmosferze sprzyjającej skupieniu i modlitwie, dzięki czemu wierni nawiązują lepszy kontakt ze swoim Stwórcą i Zbawcą. Nadto, jest ona niewątpliwie architektoniczną ozdobą zarówno otaczającego ją Osiedla, jak i całego miasta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy miłujesz Mnie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 21, 15-19.

Piątek, 17 maja

CZYTAJ DALEJ

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Budowanie wspólnoty

2024-05-17 19:39

Mateusz Góra

    Krakowscy studenci przeszli ulicami miasta, uczestnicząc w nabożeństwem Drogi Światła.

    To już tradycja, że co roku środowiska akademickie zbierają się w katedrze na Wawelu, skąd ruszają na Skałkę, aby cieszyć się radością zmartwychwstania Chrystusa. W tym roku Akademicka Droga Światła jest wpisana w diecezjalne obchody Kongresu Eucharystycznego, dlatego przed wyruszeniem w drogę, w katedrze odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu. Uczestnicy nabożeństwa w ciszy adorowali i modlili się przed monstrancją. – Chcemy uczyć się adoracji Najświętszego Sakramentu, żeby jeszcze głębiej ją przeżywać i doznawać obecności Chrystusa, żeby potem napełnieni Jego obecnością i światłem wyruszyć w drogę i nieść to światło dalej, w miejsca w których żyjemy, mieszkamy, pracujemy czy studiujemy – wyjaśnia ks. Krzysztof Porosło, archidiecezjalny duszpasterz akademicki.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję