Reklama

Budować miasto godne człowieka(2)

Niedziela łomżyńska 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncepcja społeczności ludzkiej

Właściwe pojmowanie i traktowanie człowieka jest warunkiem poprawnego rozumienia i przeżywania społeczności ludzkiej. W nauczaniu Kościoła społeczność (societas) rozumiana jest jako zjednoczenie ludzi dla wspólnego działania, odznaczające się celowością i pewnym porządkiem. Celem społeczności jest dobro wspólne (bonum commune), które stanowi tę przyczynę formalną powstania społeczności. W teologii katolickiej - zwłaszcza tomistycznej - wyróżnia się też specyficzny cel społeczności, jakim jest pokój społeczny (concordia ordinata). Porządek społeczności charakteryzuje się organicznością i hierarchicznością, które to cechy występują w naturalnym porządku stworzenia. Organiczny charakter społeczności wyraża analogię do budowy organizmu ludzkiego, jak też całego porządku świata. Jest to stosunek części do całości na zasadzie podporządkowania. Człowiek jest częścią społeczności, ale zachowuje swą odrębność bytową i kompletność. Społeczność jawi się więc jako communio personarum, co wynika z rozumienia człowieka jako bytu sui generis i alteri incommunicabilis. Owo zaś podporządkowanie jednostki organizmowi społecznemu zakłada własny cel i autonomię działania każdemu z członków. Tak rozumianą organiczność cechuje: jedność całości oraz wielość członków i różnorodność funkcji. Hierarchiczność zaś wyraża wielostopniową budowę społeczności, np. jednostka - rodzina - wieś/miasto - naród. Społeczności niższe są podporządkowane wyższym, podlegają ich władzy, ale tylko w zakresie dążenia do dobra wspólnego, które jest wspólnym celem. W innych zakresach dążeń i działań są autonomiczne. Władza jest rozumiana jako konsekwencja społecznej natury człowieka. Ponieważ zaś porządek natury został ustanowiony przez Boga, toteż i władza pochodzi od Boga.
Zasada podporządkowania części całości ma swe uzasadnienie w hierarchii dóbr. Dobrem najwyższym jest godność osoby i jej integralny rozwój. W zakresie zaś dóbr będących środkami do tego rozwoju najwyższym jest dobro całej społeczności, które jest wyższe od dobra jednostki; dobro zaś społeczności niższej jest podporządkowane dobru społeczności wyższej, np. dobro rodziny - dobru narodu. Hierarchia ta dotyczy porządku doczesnego. W porządku zaś nadprzyrodzonym dobrem najwyższym jest osobowe dobro jednostki. Społeczność bowiem nie ma samodzielnego osobowego bytu. Stąd w porządku moralnym dobro jednostki ma pierwszeństwo przed dobrem społecznym, gdyż dobro społeczności (doczesnej) może być tylko doczesne. Nie ma jednak sprzeczności między dobrem jednostkowym a dobrem społecznym. Człowiek jako istota społeczna nie może osiągnąć swego dobra wbrew czy poza dobrem społecznym, gdyż nie może żyć poza i bez społeczności. W porządku zaś doczesnym dobro społeczne nie może być osiągnięte ze szkodą czy z pominięciem dobra jednostki lub społeczności niższych, gdyż te ostatnie są genetycznie wcześniejsze: człowiek, rodzina, państwo. Dobro społeczności państwowej powstało dzięki i poprzez dobra jednostkowe i rodzinne, stąd nie może się bez nich obejść. Inaczej mówiąc: warunkiem dobra społecznego jest ochrona i rozwój dobra osoby ludzkiej.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Josemaria Escriva de Balaguer

Niedziela Ogólnopolska 1/2002

[ TEMATY ]

święty

błogosławieni

pl.wikipedia.org

Josemaria Escriva de Balaguer- założyciel Opus Dei

Josemaria Escriva de Balaguer- założyciel Opus Dei

Msza św. za Polskę

CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego

[ TEMATY ]

święty

Lowdown/pl.wikipedia.org

Obraz św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w kaplicy jego imienia w klasztorze Franciszkanów w Sanoku

Obraz św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w kaplicy jego imienia w klasztorze Franciszkanów w Sanoku

26 czerwca w liturgii Kościół w Polsce wspomina św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego zwanego "ojcem ubogich i księdzem dziadów". Przed laty kanonizował go papież Benedykt XVI.

Ks. Zygmunt Gorazdowski żył w latach 1845-1920, był kapłanem diecezjalnym i założycielem Zgromadzenia Sióstr św. Józefa. Beatyfikował go 26 czerwca 2001 r. we Lwowie papież Jan Paweł II, a kanonizował 23 października 2005 r. papież Benedykt XVI i była to pierwsza kanonizacja w czasie jego pontyfikatu.

CZYTAJ DALEJ

Papież o narkomanii: walka z tą plagą wymaga odwagi

2024-06-26 09:41

[ TEMATY ]

narkotyki

uzależnienia

papież Franciszek

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

Nie możemy być obojętni w obliczu tragedii milionów ludzi uzależnionych od substancji odurzających, a także w obliczu skandalu nielegalnej produkcji i handlu narkotykami – powiedział Papież na audiencji ogólnej. Dziś wyjątkowo nie kontynuował cyklu katechez o Duchu Świętym, lecz skupił się na jednym temacie: walce z narkomanią. Podkreślił, że jest to plaga, która rodzi przemoc, sieje cierpienie i śmierć. Dlatego „wymaga aktu odwagi ze strony całego społeczeństwa”.

Okazją ku temu jest przypadający właśnie dziś Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Nadużywaniu Środków Odurzających i ich Nielegalnemu Handlowi. Cytując św. Jana Pawła II, Franciszek zauważył, że narkomania zubaża ludzkie wspólnoty, pomniejsza siłę człowieka i jego kręgosłup moralny, podważa wartości i niszczy chęć do życia. Papież przypomniał jednak, że narkotyki nie pozbawiają człowieka jego godności jako dziecka Bożego. Każdy z uzależnionych ma odrębną historię, którą trzeba zrozumieć i w miarę możliwości uzdrowić.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję