Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Diecezja rzeszowska

Niedziela rzeszowska 13/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

25 marca minęła kolejna, 13. już, rocznica ustanowienia diecezji rzeszowskiej. Okazja ta sprzyja prezentacji, choć w zarysie, krótkiej historii diecezji oraz zrealizowanych dokonań.
W 1989 r. doszło w Polsce do wielu historycznych zmian. Dokonały się one nie tylko w dziedzinie ustrojowej i polityczno-społecznej, ale również wyznaniowej. W tej ostatniej zaowocowały normalizacją stosunków państwo - Kościół. Otworzyło to drogę do przeprowadzenia reorganizacji struktur kościelnych. Dokonał tego 25 marca 1992 r. Jan Paweł II na mocy bulli Totus tuus Poloniae populus. Od tego czasu Kościół rzymskokatolicki w Polsce składał się z 13 metropolii, obejmujących swym zasięgiem 38 archidiecezji i diecezji, archidiecezji łódzkiej, podlegającej bezpośrednio Stolicy Apostolskiej oraz diecezji wojskowej.
W wyniku tego procesu utworzona została również diecezja rzeszowska. Jej terytorium wydzielone zostało z dwóch dotychczas sąsiadujących z sobą diecezji - przemyskiej (14 dekanatów) i tarnowskiej (5 dekanatów). Jako diecezja sufraganalna weszła w skład metropolii przemyskiej. Jej patronami ustanowiono bł. Józefa Sebastiana Pelczara (kanonizowany w 2003 r.) i bł. Karolinę Kózkównę, natomiast katedrą - rzeszowski kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa Redemptor hominis. Pierwszym jej ordynariuszem został bp Kazimierz Górny, a biskupem pomocniczym - bp Edward Białogłowski. W chwili powstania diecezja rzeszowska składała się z 202 parafii i 4 rektoratów, które zamieszkiwało ok. 600 tys. wiernych. Pracowało w niej wówczas blisko 500 duchownych oraz 244 braci i sióstr zakonnych. W ciągu kilkunastu lat diecezja rozwinęła się strukturalnie. Utworzono bowiem szereg nowych parafii oraz przeprowadzono reorganizację sieci dekanalnej. Obecnie liczy ona 24 dekanaty i 232 parafie i rektoraty.
Mimo iż terytorium diecezji stanowią tereny rolnicze, to jednak blisko połowa jej ludności to mieszkańcy miast. Najwięcej diecezjan mieszka w Rzeszowie (ok. 170 tys.), Jaśle (40 tys.) i Gorlicach (30 tys.). Pozostałe miasta diecezji liczą od kilku do 10 tys. mieszkańców. Zdecydowana większość ludności to wyznawcy Kościoła rzymskokatolickiego. Niewierzących oraz przedstawicieli innych wyznań i religii jest nieznaczny procent.
Wkrótce po powstaniu diecezji zorganizowano urzędy wspierające biskupa w sprawowaniu władzy administracyjnej i sądowniczej. Najpierw utworzono Kurię Diecezjalną (1992 r.), a kilka lat później Sąd Biskupi (1997 r.). Ustanowiono też instytucje i organizacje usprawniające funkcjonowanie diecezji, m.in.: Wyższe Seminarium Duchowne (1993 r.), Caritas Diecezji Rzeszowskiej (1992 r.), Instytut Teologiczno-Pastoralny im. bł. Józefa Sebastiana Pelczara (1992 r.). Ponadto zadbano o wypracowanie lokalnego prawa kościelnego. Zajął się tym I Synod Diecezji Rzeszowskiej, który odbył się w okresie od 24 marca 2001 r. do 20 listopada 2004 r.
Ważne miejsce w diecezji zajmują zakony i zgromadzenia zakonne. W 1992 r. na jej terenie było 9 męskich (14 placówek) i 15 żeńskich (46 placówek) rodzin zakonnych. Natomiast obecnie jest ich odpowiednio 10 (14 placówek) i 20 (58 placówek). Najwięcej domów zakonnych w diecezji posiadają Misjonarze Saletyni (4), Felicjanki i Michalitki (po 6) i Służebniczki Starowiejskie (12). Z tej liczby tylko dwie wspólnoty zakonne mają charakter kontemplacyjny: Wizytki (Jasło) i Karmelitanki Bose (Rzeszów). Pozostałe natomiast to wspólnoty o zadaniach apostolskich.
Priorytetowe miejsce w misji Kościoła diecezjalnego zajmuje działalność duszpasterska, czyli praca nad uświęceniem wiernych. Uwidacznia się to przede wszystkim w wiernym sprawowaniu służby Bożej i szafarstwie sakramentów oraz nauczaniu. Wykorzystuje się też różnorakie formy duszpasterstwa nadzwyczajnego, jak np. okolicznościowe akcje duszpasterskie i organizacje religijne.
Władze diecezjalne przywiązują ponadto duże znaczenie do ewangelizacji poprzez środki masowego przekazu. W tym celu nawiązano współpracę z redakcjami tygodników katolickich - Źródła, Drogi i Niedzieli, tworząc własne edycje pt. Źródło Diecezji Rzeszowskiej (ukazuje się od 1992 r.), Niedziela Południowa (od 1998 r.), Droga Rzeszowska (od 1999 r.); utworzono Katolickie Radio Rzeszów „Via” (grudzień 1994 r.) oraz podjęto współpracę z Telewizją Rzeszów, która w 1995 r. zorganizowała Redakcję Katolicką. Nadto diecezja wydaje pismo urzędowe pt. Zwiastowanie (od 1992 r.), naukowe Resovia sacra (1994 r.) oraz prowadzi własną stronę internetową. Warto tu dodać, że na terenie diecezji ukazuje się blisko 70 tytułów katolickich czasopism parafialnych i stowarzyszeniowych.
Do ważniejszych wydarzeń w krótkiej historii diecezji należy zaliczyć: koronacje wizerunków słynących łaskami - Matki Bożej Fatimskiej w katedrze (11 VI 1993 r.), Matki Bożej Saletyńskiej w Dębowcu (15 IX 1996 r.), Matki Bożej Łaskawej w Chmielniku (4 V 1997 r.), Matki Bożej Saletyńskiej w Rzeszowie (27 VIII 2000 r.), Matki Bożej Ropczyckiej (16 IX 2001 r.) i Czudeckiej (8 IX 2002 r.); wizytę nuncjusza apostolskiego, abp. Józefa Kowalczyka (10 VI 1994 r.), obchody Roku Rodziny (1994 r.) i Roku Misyjnego (1995 r.), nawiedzenie figury Matki Bożej Fatimskiej (1995 r.), obrady Konferencji Episkopatu Polski w Rzeszowie (13-14 IX 1996 r.), Diecezjalny Kongres Ruchów Katolickich (1998 r.), obchody Roku Jubileuszowego i intronizację obrazu Miłosierdzia Bożego w parafiach diecezji (2000 r.), peregrynację kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej (2001-2002), pierwszy synod diecezjalny (2001-2004) i proces beatyfikacyjny sługi Bożego ks. Władysława Findysza (2000-2005).
Krótka historia diecezji rzeszowskiej zaowocowała więc wieloma dokonaniami. Były one możliwe dzięki zgodnej współpracy biskupów i księży, duchowieństwa i wiernych świeckich. Ten okres zapisał się na trwałe w dziejach diecezji, gdyż pozwolił stworzyć mocne podstawy jej funkcjonowania, a tym samym wytyczył właściwe kierunki działania na przyszłość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

[ TEMATY ]

Nakazane święta kościelne

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2024 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież będzie przewodniczył procesji Bożego Ciała na tradycyjnej trasie

2024-05-04 12:54

[ TEMATY ]

Watykan

Grzegorz Gałązka

2 czerwca b.r. w niedzielą po uroczystości Bożego Ciała Ojciec Święty będzie o godzinie 17.00 przewodniczył Mszy św. w bazylice św. Jana na Lateranie, a następnie procesja przejdzie do bazyliki Santa Maria Maggiore, zaś Ojciec Święty udzieli tam błogosławieństwa eucharystycznego - poinformowało Biuro Papieskich Ceremonii Liturgicznych.

O ile wcześniej papieże przewodniczyli procesjom Bożego Ciała na placu św. Piotra, to Paweł VI przewodniczył im w poszczególnych parafiach Rzymu. Natomiast św. Jan Paweł II wprowadził zwyczaj ich odbywania w czwartek Bożego Ciała na trasie między bazylikami św. Jana na Lateranie i Matki Bożej Większej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję