Reklama
Ponieważ nie można pisać o sytuacji pastoralnej Kościoła katolickiego
w Singapurze bez podstawowej wiedzy na temat tego kraju, zacznę od
encyklopedycznych informacji.
Republika Singapuru znajduje się na wyspie o tej samej
nazwie (tylko 42 km dł. i 23 km szer.) i ok. 40 maleńkich wyspach
u wybrzeży Półwyspu Malajskiego. Najbliżsi sąsiedzi to: Malezja,
Indonezja, Filipiny i Tajlandia. Do XIX w. była to mała osada rybacka
położona na bagnistym terenie. Rozwój Singapuru rozpoczął się od
1819 r., kiedy sir Thomas Stamford Raffles opanował wyspę i stworzył
port handlowy. Współcześnie wiele obiektów jak szkoły, centra handlowe,
XIX-wieczny hotel, a nawet bussiness class w Singapurskich Liniach
Lotniczych - nosi nazwę Raffles.
Ekonomiści uznają Singapur za "współczesny cud", ponieważ
sukces ekonomiczny tego kraju został zbudowany w oparciu o jedno
źródło - ludzi. Kraj ten nie ma bogactw naturalnych, nie produkuje
żywności, nawet wodę importuje z krajów sąsiednich. Mieszkańcy uznawani
są za najlepszych pracowników na świecie. W zakładach pracy spędzają
znacznie więcej czasu niż Polacy - zazwyczaj od godz. 7.30 do 18.00.
Singapur zamieszkuje nieco ponad 4 miliony obywateli.
Językiem oficjalnym jest angielski, choć posługują się też chińskim,
malajskim i tamilskim. Różnorodność grup etnicznych, kultur, języków
i tradycji sprawia, że Singapur jest jak tygiel, w którym wszystko
miesza się, topi, i scala w jedno. Ogromną różnorodność widać także
na płaszczyźnie religijnej. Buddyzm, taoizm, hinduizm, chrześcijaństwo,
islam to dominujące religie.
Dobrym przykładem działań chrześcijańskich w Singapurze
są katolickie instytucje edukacyjne: 10 przedszkoli, 19 szkół podstawowych,
15 szkół średnich i kolegium. Do szkół katolickich, przede wszystkim
ze względu na bardzo dobre wyniki nauczania oraz program wychowawczy
- uczęszczają wyznawcy wszystkich religii.
Sytuacja rodziny
Falowania demograficzne powodują konieczność dostosowywania
się do zmieniającej się liczby mieszkańców i struktury wieku; by
tego uniknąć, rząd Singapuru dąży obecnie do utrzymania prawidłowego
rozwoju ludności. Wiąże się to w dużym stopniu z negatywnymi rezultatami
propagowanej do 1980 r. polityki rodzinnej. Typowe hasło lat 70.
brzmiało: "dwoje wystarczy". W ciągu ostatnich dwudziestu lat nastąpiły
w sytuacji demograficznej Singapuru znaczące zmiany: spadek liczby
zawieranych małżeństw, wzrost liczby rozwodów, wzrost niepłodności
kobiet spowodowały, że w Singapurze podjęto działania zmierzające
do stworzenia i wdrożenia nowej polityki prorodzinnej.
Rozpoczęto od promowania rodziny wielodzietnej i edukacji
prorodzinnej całego społeczeństwa. Przeznaczono znaczne środki finansowe
na promowanie edukacyjnych programów prorodzinnych oraz tworzenie
warunków do łatwiejszego godzenia obowiązków rodzinnych i zawodowych.
Powołano Państwową Radę do Spraw Rodziny i stworzono system opłacanych
przez państwo centrów rodzinnych. Nowe hasło początku trzeciego tysiąclecia
w Singapurze brzmi: "Zdrowa rodzina dla promocji zdrowej ekonomii"
.
Katecheza
Archidiecezja singapurska liczy zaledwie 30 parafii, 147 421
katolików, 76 księży diecezjalnych, 49 zakonnych, 54 braci i 248
sióstr zakonnych (dane z 1997 r.). Lokalne powołania kapłańskie nie
są zbyt liczne. Zdumiewa natomiast zaangażowanie katolików świeckich.
Ludzie, którzy w życiu zawodowym pełnią często funkcje kierownicze
w bankach, dużych firmach handlowych i ubezpieczeniowych, znajdują
czas, aby aktywnie uczestniczyć w życiu parafii. Kiedy pytałam, jak
to możliwe, ktoś odpowiedział: "To tylko kwestia organizacji czasu;
niekiedy jest trudno, ale nie możemy być letni, jest nas za mało,
po prostu nie możemy sobie pozwolić na bierność".
W Singapurze funkcjonuje 18 katolickich stowarzyszeń
i organizacji społecznych i charytatywnych, wielu katolików świeckich
jest zaangażowanych w duszpasterskie rady parafialne, wielu pełni
lub przygotowuje się do pełnienia określonych funkcji liturgicznych.
Niektórzy prowadzą dziecięce i młodzieżowe grupy religijne, inni
katechizują, a jeszcze inni dbają po prostu o ład, porządek i czystość
w parafii.
Ponieważ nauka religii ma miejsce wyłącznie w szkołach
katolickich, pozostali uczniowie uczestniczą w katechezie parafialnej.
Wielość zajęć w tygodniu sprawia, że dzieci i młodzież spotykają
się na zajęciach katechetycznych w parafii w soboty i niedziele.
Rodzice, którzy wcześniej uczestniczyli w krótkich kursach katechetycznych,
organizują kilkuosobową grupę dzieci, która spotyka się w ich domu.
Realizacja katechezy sakramentalnej w domu rodzinnym pozwala na wytworzenie
atmosfery miłości, stworzenie bliskich, prawie rodzinnych więzi,
indywidualizację procesu katechetycznego, dostosowanie do aktualnych
potrzeb i problemów dziecka lub młodego człowieka, konkretyzację
języka katechetycznego. Katecheza domowa jest uzupełniana kilkoma
spotkaniami z katechetą lub księdzem w parafii.
W Singapurze popularyzuje się kilka modeli katechezy
rodzinnej. Najbardziej rozpowszechniony jest domowy katechizm, który
obejmuje 27 dwugodzinnych spotkań rodziców i dzieci, odbywających
się co tydzień w okresie roku szkolnego.
W wielu parafiach funkcjonują także rodzinne grupy modlitewne,
grupy biblijne i liturgiczne. Ze względu na brak w Singapurze ośrodków
rekolekcyjnych, wiele rodzin wyjeżdża za granicę na tzw. weekendy
rodzinne, które dają sposobność wspólnego przebywania w ciszy. W
jednej z rozmów zachęcałam do rekolekcji w Polsce i okazało się,
że... wielu katolików z Singapuru zna Częstochowę, Gdańsk, Kraków,
ponieważ byli w naszym kraju na pielgrzymce.
Czas pobytu w Singapurze był dla mnie, mimo hałasu otoczenia,
czasem rekolekcji. Patrząc na wizerunek skośnookiej Matki Bożej,
dziękuję Bogu za Kościół katolicki w Singapurze.
Pomóż w rozwoju naszego portalu