Reklama

Oddając hołd bohaterom września 1939 r.

Świst kul, warkot pojazdów wojskowych, wybuchy oraz przelatujące nad głowami kilkutysięcznej widowni samoloty towarzyszyły inscenizacji największej bitwy kampanii wrześniowej 1939 r. - bitwy nad Bzurą. Rekonstrukcja odbyła się Brochowie, nieopodal Sochaczewa, który był świadkiem pamiętnego września i krwawych walk wojny obronnej Polski przed najazdem hitlerowskich Niemiec. W samym Sochaczewie na cmentarzu znajduje się ponad 4 tys. mogił i kwater żołnierzy polskiej kawalerii i piechurów Armii Poznań i Pomorze. Inscenizacja jest swoistym hołdem, złożonym polskim żołnierzom bitwy nad Bzurą.

Niedziela łowicka 42/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim pola między kościołem św. Jana Chrzciciela w Brochowie a Bzurą stały się miejscem inscenizowanych działań wojennych, ks. dziekan Jan Kaczmarek, proboszcz parafii z Chodakowa, w koncelebrze z ks. kan. Janem Zielińskim, proboszczem tutejszej parafii, i ks. Konradem Zawiślakiem z Rawy Mazowieckiej, odprawili w murach tej świątyni - wielce zasłużonej dla narodu polskiego (tutaj chrzczony był Fryderyk Chopin) - Mszę św. w intencji poległych w walkach nad Bzurą.
Eucharystia rozpoczęła się od zaśpiewania Bogurodzicy przez „Bractwo śpiewacze” - męski chór tutejszej parafii. W połączeniu z męskimi głosami licznych polskich żołnierzy inscenizacji, którzy uczestniczyli Eucharystii, pierwszy hymn Polski brzmiał dostojnie i donośnie.
- To pięknie, że obchodzimy rocznicę, że jesteśmy patriotami, że mamy inscenizację - mówił ks. Kaczmarek. - Ale chciałbym zapytać tych uczestników, którzy przyjechali tylko na pokazy, czy wiedzą, co to znaczy być na froncie? Bo ja tam byłem. Widziałem jak ranni błagali o życie, gdy dobijali ich Niemcy, jak niemieckie czołgi miażdżyły ludzkie ciała. To nie była zabawa i widowisko. Dlatego wyrażam wdzięczność, że widzę Was w kościele, a nie przechadzających się między stoiskami - zwrócił się do obecnych w kościele parafian i gości ks. Kaczmarek. - Ilu z tych, którzy tu przyjechali, zrozumiało, co znaczy Bóg, co znaczy Eucharystia? - pytał retorycznie Ksiądz Dziekan, by za chwilę kontynuować: - Totalitaryzm hitlerowski i sowiecki powstał z odrzucenia Boga. Człowiek przestaje być wówczas obrazem na podobieństwo Boga, staje się narzędziem totalitaryzmu. Dlatego możliwa była II wojna światowa i jej okrucieństwa. Czy potrafimy z tego wyciągnąć wnioski? Czy szkoły wychowują następne pokolenia w duchu patriotyzmu? Nie wystarczą do tego wiedza i komputery. Nie zbudujemy lepszego świata, jeżeli nie oprzemy go na Jezusie - zakończył ks. Kaczmarek.
Część kościelną całodniowych obchodów w Brochowie zwieńczyło złożenie kwiatów pod kamieniem i napisem na murze świątyni, upamiętniającym żołnierzy Armii Poznań i Pomorze poległych w bitwie nad Bzurą w dniach 14-19 września 1939 r.
Punktem kulminacyjnym cywilnej części obchodów była bitwa, obliczona na godzinny pokaz. W rekonstrukcji bitwy wzięło udział 300 żołnierzy, 20 pojazdów mechanicznych i 60 koni. Większość umundurowania i wyposażenia była oryginalna. Uczestnicy swój udział w inscenizacji tłumaczą pasją i zamiłowaniem do tradycji bohaterskiego polskiego żołnierza. - Chłopięce i dziecięce marzenia można zrealizować i przenieść je z zabawy plastikowymi żołnierzykami na symulowane działania, bez konieczności oddawania życia - argumentowali niektórzy. Inni tłumaczyli, że taki pokaz jest żywą lekcją historii dla młodych pokoleń Polaków. - To najlepszy sposób oddania hołdu poległym na tych polach i łąkach - mówili.
Jeżeli takie widowiska skłaniają do refleksji, a udział we Mszy św. temu pomaga, to bardzo dobrze. Gorzej, jeżeli udział w takiej inscenizacji motywuje się tylko widowiskowością. Dlatego w programie przyszłorocznych obchodów być może warto uwzględnić Mszę św. polową przed bitwą, dzięki czemu tysiące przybyłych na uroczystości mogłoby wziąć w niej udział.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

[ TEMATY ]

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję