Organizowana jest ona przez „Gazetę Wyborczą” przy wsparciu Fundacji Agory, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Programu Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Banku Światowego.
Spośród ponad 700 samorządów, które zadeklarowały udział w akcji, ukończyło ją więcej niż połowa, bo ponad 400 gmin i powiatów. W finale znalazło się 38 dolnośląskich samorządów, w tym 4 samorządy z powiatu świdnickiego: Miasto Świdnica, Powiat Świdnicki, Gmina Strzegom i Gmina Żarów.
W sobotę, 4 marca, w trakcie ogólnopolskiej konferencji z udziałem m.in. ministra spraw wewnętrznych i administracji Ludwika Dorna, przedstawiciel Urzędu odebrał w Warszawie certyfikat pomyślnego ukończenia akcji.
Celem akcji było promowanie uczciwości i skuteczności w samorządach, co powinno owocować poprawą jakości życia publicznego oraz pobudzeniem aktywności obywatelskiej. Filary programu stanowiło sześć zasad rządzenia: przejrzystości, przewidywalności, rozliczalności, fachowości, partycypacji społecznej i braku tolerancji dla korupcji.
Samorządy, które zdecydowały się przystąpić do akcji, realizowały sześć zadań obowiązkowych, w ramach każdej z powyższych zasad. Możliwa była także realizacja zadań dodatkowych.
Świdnica zobowiązała się do wykonania łącznie dziewięciu zadań, m.in. szczegółowego opisania minimum pięćdziesięciu usług najczęściej wykonywanych na rzecz klientów Urzędu Miejskiego, uruchomienia samorządowego serwisu informacyjnego, właściwego oznakowania Biura Obsługi Interesantów. Zobowiązała się również przygotować i rozpropagować wśród mieszkańców - w okresie uchwalania budżetu miasta na kolejny rok - broszurę pod tytułem „Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy?”, wprowadzić procedury naboru na każdy wolny wakat w urzędzie oraz wypracować i wdrożyć kodeks etyczny pracowników Urzędu Miejskiego.
Miasto z powodzeniem wykonało wszystkie założone zadania. - Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie finalistów, choć dla nas akcja nie kończy się na certyfikacie - podkreśla Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy. - Będziemy stale podnosili jakość obsługi mieszkańców i usprawniali pracę Urzędu, tak aby sprawy załatwiane były szybciej i skuteczniej, a działalność samorządu była coraz bardziej przewidywalna. Już teraz mieszkańcy chwalą sobie pełną jawność przy zatrudnianiu nowych osób w urzędzie, a my cieszymy się, że w trakcie organizowanych konkursów trafia do nas bardzo wielu wartościowych, dobrze wykształconych kandydatów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu