Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: Wieczory Maryjne – Katechezy z Janem Pawłem II

„Milenijny akt oddania mówi o Niewoli Maryi. Pytanie o wolność, którą obdarzył nas Bóg” – tak brzmiał temat szóstego spotkania w cyklu „Wieczory Maryjne – Katechezy z Janem Pawłem II w 40. rocznicę pielgrzymki Ojca Świętego na Jasną Górę”. Spotkanie, które odbyło się 10 listopada 2019 r. w Kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze prowadził o. Wojciech Dec – paulin, wykład wygłosił dr Wincenty Łaszewski – mariolog.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Jan Paweł II

AKW /Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie rozpoczął o. Mariusz Tabulski – definitor generalny Zakonu Paulinów, który przywitał obecnych i zaprosił do obejrzenia i wysłuchania fragmentu nauczania Jana Pawła II na Jasnej Górze podczas I pielgrzymki do Ojczyzny w 1979 r. Ta część papieskiego nauczania była poświęcona Jasnogórskiemu Aktowi Oddania w Macierzyńską Niewolę Bogarodzicy za Wolność Kościoła w Polsce i Świecie Współczesnym, który został złożony 3 maja 1966 r.

O. Tabulski wyraził nadzieję, że słowa Jana Pawła II przyczynią się do pogłębienia rozumienia pojęcia patriotyzmu oraz treści aktu, który nie przez wszystkich był właściwie zrozumiany, przede wszystkim z racji użytego w nim słowa „niewola”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

40 lat temu Jan Paweł II podkreślił na Jasnej Górze, że ten historyczny akt był świadectwem wiary żywej i mężnej, takiej jakiej oczekują i potrzebują nasze czasy. – Akt ten mówi o niewoli. Znaczenie słowa niewola, tak dotkliwe dla nas, Polaków, kryje w sobie podobny paradoks, jak słowa Ewangelii o własnym życiu, które trzeba stracić, ażeby je zyskać. Wolność jest wielkim darem Bożym. Trzeba go dobrze używać. Miłość stanowi spełnienie wolności, a równocześnie do jej istoty należy przynależeć – czyli nie być wolnym, albo raczej być wolnym w sposób dojrzały! – mówił papież na Jasnej Górze. Przywołał przykład matki, która czuwając przy chorym dziecku jest w sytuacji afirmacji swojej wolności i jej spełnienia. Takie oddanie w niewolę wskazuje na świętą zależność i na bezwzględną ufność. Bez tej zależności świętej, bez tej ufności heroicznej, życie ludzkie jest nijakie! – mówił papież.

Dr Wincenty Łaszewski podkreślał, że „dziś, za papieżem św. Janem Pawłem II pytamy o wolność, o wolność, która jest darem Bożym, o to w jaki sposób wolność może stać się Bożym narzędziem dla ludzkiego szczęścia, w jaki sposób może stać się instrumentem służącym wypełnianiu się woli Bożej „jako w niebie, tak i na ziemi”. Zachęcił do rozważenia pytania dlaczego Jan Paweł II i kard. Stefan Wyszyński oddali się Matce Bożej na wyłączną własność, dlaczego zrezygnowali z daru wolności i wybrali drogę maryjnego niewolnictwa.

Reklama

Kluczową sprawą dla zrozumienia pojęcia wolności jest rozróżnienie znaczenia tego słowa. Współczesne liberalne ideologie lansują pojęcie wolności człowieka jako osoby niezależnej, dokonującej wyborów według własnego „chcę”. Taka definicja nie uwzględnia faktu, że tak pojmowania wolność ogranicza wolność drugiego człowieka. – Taka koncepcja wolności nie jest Boża, to raczej zasada piekła – podkreślił dr Łaszewski.

– Geniusz kard. Wyszyńskiego polega na tym, że zrozumiał, od kogo należy się uczyć wolności – kontynuował dr Łaszewski. – Od Maryi, bo w Niej oglądamy wolność taką, jaką zamarzył dla nas Bóg. Tym samym, jeśli nasze myśli, słowa, uczynki, wszystko, co nas stanowi, będzie światem wyborów „jak Maryja”, będziemy naprawdę wolni – mówił wykładowca. Zaznaczał, że „zasada jak Maryja” zaczyna w nas rzeczywiście pracować i nas przemieniać tylko wtedy, jeśli Matka Najświętsza wzbudza w nas zachwyt i miłość. Dopiero wtedy naśladowanie Jej staje się autentyczne i trwałe, a jeżeli oddamy się Matce Bożej w niewolę, to o naszym życiu będą decydowały Jej wybory.

Dr Łaszewski zauważył, że Jan Paweł II w sposób genialny tłumaczył prawdziwy sens słowa niewola pokazując, że zawłaszczenie go przez świat straszliwie zubaża jego treść. – Tego „nie-bycia-wolnym” w miłości nigdy nie odczuwa się jako niewoli.

O. Wojciech Dec – paulin, podkreślił, że temat rozważań jest bardzo obszerny. Zauważył, że kontekst dziejów naszej Ojczyzny wielokrotnie przywoływał potrzebę odkrywania tego czym jest wolność. Dziś wolność w sensie suwerenność granic, nie jest zagrożona, ale z wielu powodów, m.in. stanowionego prawa zagrożona jest wolność serca. – Dlatego dziś pytanie o wolność jest nadal aktualne, pytanie o to czym ona jest i czym jest w sensie ewangelicznym. Ludzi wierzący powinni wsłuchiwać się w jedno właściwe rozumienie wolności – rozumienie Boże, takie, o którym mówił Jan Paweł II. Nie trzeba się bać się niewoli w Bogu, bo to nie jest niewola, która pozbawia praw, ale niewola, która pozwala nam rozkwitnąć – podkreślił o. Dec.

Kolejne, ostatnie, spotkanie w cyklu „Katechezy z Janem Pawłem II” odbędzie się 8 grudnia 2019 r.

2019-11-12 20:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lublin żyje!

Niedziela lubelska 23/2022, str. I

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Lublin

Archiwum

Jan Paweł II w Lublinie, 9 czerwca 1987 r.

Jan Paweł II w Lublinie, 9 czerwca 1987 r.

Ojciec Święty Jan Paweł II tylko raz odwiedził Lublin. Mija 35 lat od tego historycznego wydarzenia.

Jako wykładowca KUL, ksiądz, biskup i kardynał Karol Wojtyła przyjeżdżał do Lublina regularnie przez 25 lat, od 1954 do 1978 r. Po wyborze na stolicę Piotrową zawsze interesował się miastem i uniwersytetem, ale jako papież przybył tu tylko jeden raz, 9 czerwca 1987 r.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Weigel o 1. pielgrzymce Jana Pawła II do Polski: 9 dni, które popchnęły XX w. na nowe tory

2024-05-13 18:50

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Pielgrzymka Jana Pawła II do Polski w czerwcu 1979 r. to było 9 dni, które popchnęły XX w. na nowe tory - mówił w poniedziałek biograf Jana Pawła II George Weigel. Dodał, że była to rewolucja sumienia, która zapoczątkowała rewolucję polityczną.

Weigel, który napisał m.in. biografię polskiego papieża zatytułowaną "Świadek nadziei", wziął w poniedziałek udział w dyskusji w Centralnym Przystanku Historia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję