Reklama

Duch człowieka poszukującego

Niedziela małopolska 3/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Był samotny z tym swoim zdumieniem
pośród istot, które się nie zdumiewały -
wystarczyło im istnieć i przemijać.
Człowiek przemijał wraz z nimi
na fali zdumień.
Zdumiewając się, wciąż się wyłaniał
z tej fali, która go unosiła,
jakby mówiąc wszystkiemu wokoło:
„zatrzymaj się! - masz we mnie przystań”
„we mnie jest miejsce spotkania
z Przedwiecznym Słowem” -
„zatrzymaj się, to przemijanie ma sens”
„ma sens... ma sens... ma sens!”
Jan Paweł II, „Tryptyk rzymski”

Paweł Piwowarczyk: - Jan Paweł II powiedział podobno, że gdyby nie został papieżem, nikt nie czytałby jego poezji...

Ks. prof. Jan Machniak: - Poezje Karola Wojtyły stały się faktycznie sławne wtedy, gdy Kardynał z Krakowa został wybrany papieżem. Trzeba jednak pamiętać, że Karol Wojtyła już w Wadowicach recytował utwory klasyków, ale też własne wiersze. Potem w Krakowie należał do koła polonistów na Uniwersytecie Jagiellońskim - tam również prezentował swoje wiersze, które później zostały zebrane w zbiorze „Ballady beskidzkie”. Utwory Jana Pawła II są trudne w odbiorze, ale zostały zauważone jeszcze przed jego wyborem na Stolicę Piotrową. Już w latach 50. były publikowane w „Tygodniku Powszechnym” oraz w „Znaku”. Wiadomo, że pisma te dbały o wysoki poziom utworów tam zamieszczanych - można więc powiedzieć, że zostały już wcześniej wysoko ocenione.

- Jaką rolę pełniła poezja w poszczególnych etapach życia Karola Wojtyły?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Poezja pozwalała Karolowi Wojtyle wypowiedzieć to, co myślał i czuł w swoim sercu. W czasie wojny pisał „Psałterz słowiański”. W tych utworach widać wrażliwość na świat. Poezja pomagała mu w przeżywaniu tamtych chwil. Zadawał sobie pytania: kim jest człowiek, jaka jest jego relacja do Boga, czym jest modlitwa, co to znaczy wielbić Boga? Z drugiej strony interesował się też rzeczywistością świata: co to jest duch słowiański? Polak - kim jest? Jaka jest jego świadomość? Poezja była obecna przez cały czas w życiu Karola Wojtyły - przez lata młodzieńcze, doświadczenia wojny, a potem w kapłaństwie, w posłudze biskupiej, aż przez pontyfikat i ostatnie lata, gdy w poezji wyrażał swoją gotowość na przejście do domu Ojca.

- Jakie problemy w swojej poezji poruszał Papież?

- W młodzieńczych poezjach Karol Wojtyła rozliczał się z przeszłością. Nie mogło więc zabraknąć wiersza o matce. W utworze „Nad Twoją białą mogiłą” dochodzi do wniosku, że matka jest obecna w jego życiu, w świadomości. Karol Wojtyła w swojej poezji mówi również o przyjaźni oraz o tym, czym jest miłość. W jego poezji obecna jest też praca. W poemacie pt. „Kamieniołom” zastanawia się, czym ona jest, i odpowiada: przetwarzaniem świata, szansą spotkania z drugim człowiekiem. W tym poemacie mówi też o przyjaźni z ludźmi, twardej i szarej pracy; mówi o solidarności, jaką okazują sobie robotnicy. Obecny jest też temat śmierci, kiedy ginie towarzysz pracy przygnieciony kamieniem. Poeta zastanawia się nad tym, czym jest śmierć; jaki jest udział ludzi, którzy są świadkami tajemnicy umierania. Jako biskup pisze o przeżyciach z wizytacji - o swoich rozmowach z ludźmi, gdy udziela sakramentów. Poeta jest tu już innym człowiekiem - to już nie student czy robotnik, to biskup świadomy, że jest pasterzem.
W „Tryptyku rzymskim” odżywają wszystkie tematy, które pojawiały się wcześniej, ale są widziane w innym świetle. Patrzy Piotr naszych czasów - człowiek, który obejmuje cały świat - widzi problemy młodych, bezrobocie, wyzysk i ucisk między ludźmi. W „Tryptyku” widać też perspektywę życia kogoś, kto ma świadomość, że będzie musiał stanąć przed Bogiem. Jan Paweł II zadaje sobie pytanie, kim on jest w Kościele jako Piotr? Jak daje świadectwo i z czym stanie przed Bogiem?
Poezja Karola Wojtyły jest bardzo bliska życia. Jest przetwarzaniem osobistych przeżyć na język inny niż język filozofii. Jest to język bardziej bezpośredni i autentyczny.

Reklama

- Ważne są również tematy poruszane w dramatach Karola Wojtyły...

- Znamy pięć dramatów Karola Wojtyły. Można je podzielić na części. Te z czasów wojny - „Jeremiasz” i „Hiob” mówią o cierpieniu, niesprawiedliwości i wolności. Autor wyrażał w nich swój stosunek do tamtego czasu, do niesprawiedliwego cierpienia Polaków. W „Bracie naszego Boga” polemizuje m.in. z marksizmem, który zachęcał ludzi do rewolucji. Pokazuje inną drogę wyzwalania człowieka z nieszczęścia. Kolejne dwa dramaty pochodzą z czasu biskupiego - „Przed sklepem jubilera” i „Promieniowanie ojcostwa”. W pierwszym z nich Karol Wojtyła porusza problem miłości i wierności małżeńskiej. W „Promieniowaniu ojcostwa” wyraża prawdę, czym jest ojcostwo - to nie tylko bycie ojcem w znaczeniu biologicznym. Ojcostwo jest stawaniem się ojcem, braniem odpowiedzialności za dziecko i świadoma współpraca z Bogiem przy dawaniu życia.

- Czy poezja może dzisiaj oddziaływać na ludzi?

- Poezja pomaga odkrywać człowiekowi, kim jest. Otwiera go na rzeczywistość nadprzyrodzoną. Karol Wojtyła miał świadomość, że ten nurt poezji dzisiaj jest mniej popularny, jednak świadomie taką poezję tworzył - poezję ideową, zaangażowaną, wyrażającą ducha człowieka poszukującego. Dla Karola Wojtyły poeta to ktoś, kto jest bliski kapłanowi. Poeta odkrywa świat ducha, a duch to przecież Bóg. Kapłan prowadzi do Boga osobowego. Karol Wojtyła był księdzem i jednocześnie poetą.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznań/Dziewięć osób rannych w wybuchu w Szkole Aspirantów PSP

2024-05-13 13:55

stock.adobe

Dziewięć osób zostało poparzonych w poniedziałek, podczas zajęć w Szkole Aspirantów PSP w Poznaniu. Poszkodowani mają oparzenia I i II stopnia, według wstępnych ustaleń doszło do wybuchu.

Rzecznik prasowy Szkoły Aspirantów Pożarnictwa w Poznaniu bryg. Rafał Wypych powiedział PAP w poniedziałek, że przed południem w trakcie zajęć dydaktycznych z przedmiotu "fizykochemia spalania i środki gaśnicze" doszło do nieoczekiwanego zdarzenia przy stanowisku do wyznaczania temperatury zapłonu cieczy.

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję