Reklama

Niedziela Łódzka

Maryja patrząca na mnie - wizerunek Matki Bożej Pasierbickiej

Obraz Matki Boskiej Pasierbickiej jest piękną ilustracją zawierzenia losu Matce Bożej i spełnienia danego Jej przyrzeczenia.

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marcin Błaszczyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W jednej z bitew w 1793 r. pod Rastatt, toczonej pomiędzy rewolucyjną armią Francji a koalicją anty-Francuską - Jan Matras, chłop ze wsi Laskowa, wcielony do armii austriackiej, został ciężko ranny. Leżąc na polu bitwy przekonany o rychło nadchodzącej śmierci, żarliwie modlił się do Matki Boskiej o pomoc. Miał przy tym widzenie, że Matka Boża ochroni go płaszczem przed szarżującą francuską konnicą. Ocalały z bitwy złożył ślub, że jeżeli tylko wyzdrowieje i szczęśliwie powróci do domu, wybuduje z wdzięczności ku czci Matki Bożej kapliczkę. Śluby powtórzył powtórnie w obecności innych żołnierzy po powrocie do macierzystego oddziału. W roku 1811 Jan Matras przenosi się z Laskowej do Pasierbca do nabytego gospodarstwa i domu, a w 1822 roku spełnia swój ślub złożony Matce Bożej i buduje kamienną kapliczkę.

Fundator w kapliczce umieścił obraz Matki Bożej, który nabył u nieznanego, ludowego artysty z okolicy Gorlic. W 1824 r. Ks. Dziekan Andrzej Danek z Tymbarku poświęcił kapliczkę z obrazem i odprawił tam pierwszy odpust. Z czasem kaplicę rozbudowano tak, iż wyglądała jak mały kościółek. W 1909 r. wybudowano obok kamienną dzwonnicę. W 1983 obraz przeniesiono w uroczystej procesji do nowego kościoła - Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu. Koronacji obrazu złotymi, papieskimi koronami Jana Pawła II dokonał Ks. Bp Józef Życiński. Uroczystość odbyła się 28 sierpnia 1993 r., w dziesiątą rocznicę przeniesienia obrazu z kapliczki i w dwusetną rocznicę ocalenia fundatora przez Matkę Bożą pod Rastatt.

Obraz z Pasierbca przedstawia częste i popularne przedstawienie Matki Boskiej z półksiężycem u stóp oraz wężem owiniętym wokół kuli świata. Tego typu przedstawienia znane są jako wizerunki Matki Boskiej Immaculaty (łac. „Niepokalanej”). Co wyróżnia ten obraz na tle innych? Matka Boża odziana w złotą szatę królewską z lekko złożonymi rękoma wskazuje na serce, pod którym nosi nie narodzonego jeszcze Chrystusa. Jest więc Matką Brzemienną. Jest to jedno z niewielu przedstawień Matki Boskiej Brzemiennej w Polsce ale również i Europie. Prezentowany obraz jest bardzo dokładną kopią obrazu z sanktuarium w Pasierbcu. Prawdopodobnie obraz powstał na potrzeby lokalnych wiernych lub pielgrzymów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-05-09 14:19

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś w Boże Ciało: kult Eucharystii nie polega tylko na spożywaniu chleba!

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Kult Eucharystii nie polega tylko na spożywaniu chleba – nawet tego szczególnego Chleba, jakim Ona jest! Kult Eucharystii polega na pożywaniu tego wszystkiego, co pochodzi z ust Pana. Może dlatego w święcie Bożego Ciała jest tyle Słowa Bożego. Choć nasza uwaga koncentruje się na konsekrowanym Chlebie, ale odkrywamy w ten sposób logikę Bożego objawienia. Boże Słowo staje się Ciałem, a Ciało staje się Chlebem do spożycia. Dlatego nie możemy spożywać tego Ciała inaczej, jak także skupiając się na Słowie, którym Ono jest! Spożywając Chleb chcemy żyć słowem, które Pan nam daje - mówił abp Grzegorz Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowa wystawa w Rzymie

2024-05-14 17:21

[ TEMATY ]

wystawa

Rzym

krucyfiks

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Obok krucyfiksu św. Marcelego wystawiono „Chrystusa Ukrzyżowanego” Salvatora Dalì i szkic św. Jana od Krzyża.

W ramach obchodów Roku Świętego 2000, 12 marca obchodzony był Dzień Przebaczenia. Na tę okazję Jan Paweł II kazał umieścić w Bazylice Watykańskiej słynny krucyfiks z kościoła św. Marcelego. Miliony telewidzów na całym świecie oglądały Papieża obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa - ten papieski gest stał się jednym z symboli pontyfikatu Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Turniej ATP w Rzymie - Hurkacz awansował do ćwierćfinału

2024-05-14 19:33

[ TEMATY ]

tenis

Hubert Hurkacz

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Rozstawiony z numerem siódmym Hubert Hurkacz wygrał z Argentyńczykiem Sebastianem Baezem (nr 17) 5:7, 7:6 (7-4), 6:4 w 1/8 finału tenisowego turnieju ATP rangi Masters 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Polak zanotował aż siedemnaście asów serwisowych.

Było to pierwsze spotkanie tych zawodników. Hurkacz grał o awans do trzynastego ćwierćfinału turnieju Masters 1000. Rywal po raz pierwszy stanął przed taką szansą.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję