Stary Testament również uznawał liczbę siedem za świętą: siódmy dzień tygodnia był poświęcony Bogu (Rdz 2, 2n), tak samo jak każdy siódmy rok (Wj 23, 10n), święty świecznik posiada siedem ramion (Wj 25, 37). Nowy Testament poucza nas, że mamy przebaczać bratu nie tylko siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy, modlitwa Pańska zawiera siedem próśb, księga w Apokalipsie św. Jana zamknięta jest na siedem pieczęci, a Baranek, który je otwiera, ma siedem rogów i siedmioro oczu, którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię (Ap 6, 1. 6). Dzieje Apostolskie mówią o siedmiu diakonach Kościoła, wyznaczonych do pomocy apostołom (Dz 6, 1-7). Mamy siedem grzechów głównych i siedem cnót (cztery kardynalne: mądrość, sprawiedliwość, męstwo i umiarkowanie oraz trzy boskie: wiara, nadzieja i miłość), a Duch Święty obdarza nas siedmiorakimi darami.
Nawiązując do tej tradycji, możemy powiedzieć, że siedem sakramentów obejmuje pełnię życia Kościoła i dotyka tego, co najważniejsze w życiu chrześcijanina. Równocześnie sakramenty ukazują związek życia duchowego z życiem naturalnym: sprawiają narodzenie i pobudzają do rozwoju, uzdrawiają i wyznaczają nasze posłannictwo w życiu Kościoła i świata. Dlatego możemy podzielić sakramenty na trzy grupy:
Pomóż w rozwoju naszego portalu
1. sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego (chrzest, bierzmowanie i eucharystia);
Reklama
2. sakramenty uzdrowienia (pokuta i namaszczenie chorych);
3. sakramenty w służbie wspólnocie (sakrament święceń i małżeństwo).
Można również podzielić sakramenty na dwie grupy: te, które przyjmuje się raz (niepowtarzalne) i te, które można przyjąć wielokrotnie (powtarzalne).
Trzy z siedmiu sakramentów są niepowtarzalne, tj. raz przyjęte wyciskają niezatartą pieczęć, nie można ich ani wymazać, ani powtórzyć. Są to: chrzest, bierzmowanie i sakrament święceń kapłańskich. One to, oprócz tego, że udzielają łaski, wyciskają również charakter sakramentalny – niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju znak przynależności do Boga i do wspólnoty Kościoła. To dzięki nim każdy z nas ma udział w kapłaństwie Chrystusa odpowiednio do swojego stanu i pełnionych funkcji.
Pozostałe cztery (eucharystia, pokuta, namaszczenie chorych i małżeństwo) można przyjmować więcej niż jeden raz (nie oznacza to oczywiście możliwości ponownego przyjmowania sakramentu małżeństwa wtedy, gdy trwa sakrament małżeństwa).