Reklama

Skarby leżajskich Bernardynów

Niedziela przemyska 5/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bazylika leżajska, znane sanktuarium maryjne w naszej archidiecezji, kryje w sobie wiele wspaniałych dzieł sztuki, bez obecności których genius loci tego miejsca byłby niepełny. W latach 1618-28 marszałek wielki koronny Michał Opaliński, właściciel Leżajska, oraz jego żona Anna ufundowali obecny kościół i klasztor jako wotum za zwycięstwo odniesione nad awanturniczym dziedzicem Łańcuta, rotmistrzem królewskim - Stanisławem Stadnickim - „Diabłem Łańcuckim”. Powierzyli ją sprowadzonym z Przeworska bernardynom. Pracami budowlanymi kierował włoski architekt Antonio Pellaccini i już w 1630 r. świątynię konsekrował bp Adam Nowodworski.
Pora poznać bernardyńskie skarby... W latach 1680-93 powstały słynne organy, a przy ich budowie pracowali Stanisław Studziński i Jan Głowiński. 75-głosowe organy składają się z trzech samodzielnych części. Bogatą ozdobną snycerkę wykonali bracia zakonni. W latach 1891-96 przeprowadzono gruntowną renowację świątyni. W 1928 r., w odpowiedzi na prośbę biskupów przemyskich, władz zakonnych i miejscowej ludności, papież Pius XI dekretem z 10 lipca tego roku podniósł Kościół Ojców Bernardynów w Leżajsku do godności Bazyliki Mniejszej. Przy klasztorze mieści się Muzeum Prowincji ojców Bernardynów, gdzie przechowuje się wiele cennych skarbów sztuki sakralnej: m.in. średniowieczne księgi liturgiczne, paramenty, obraz S. Hermanowicza „Renesansowa Madonna” według ryciny Albrechta Dürera i pamiątki misyjne.
Wchodząc do kościoła, warto zwrócić uwagę na wspaniałą polichromię (wykonaną w latach 1750-58 przez Wojtanowskiego i Kłosowskiego, a także przez Stanisława Stroińskiego oraz Mateusza i Macieja Millerów). Nie sposób nie zauważyć monumentalnego ołtarza głównego z 1637 r., z fundacji Jana Grabińskiego podstarościego leżajskiego, z obrazem malarza bernardyńskiego Franciszka Lekszyckiego z ok. 1660 r., noszącym tytuł „Zwiastowanie”, a także z pięknymi stallami renesansowymi z lat 1642-48, autorstwa bernardyna Pawła z Bydgoszczy. Ołtarz przypisywany jest snycerzom zakonnym z kręgu brata Samuela z Warszawy, Stanisława Przemocy, Pawła z Bydgoszczy i Hilarego z Poznania. W prezbiterium zwracamy także uwagę na rokokowe tabernakulum z ok. 1755 r., dłuta lwowskiego rzeźbiarza Antoniego Osińskiego. Warto zatrzymać się także przy manierystycznej ambonie z II ćwierci XVII wieku o bogatej dekoracji snycerskiej wspartej na rzeźbie anioła.
Opuszczając prezbiterium, przy tęczy dostrzegamy dwa obrazy F. Lekszyckiego: „Św. Anna Samotrzeć z Jezusem i Marią” i „Ecce Homo” z poł. XVII wieku. Dalej otwarte do naw bocznych łukami arkadowymi dwie kaplice - w prawej i lewej nawie. Bardzo piękna jest kaplica św. Franciszka (po lewej stronie) ze sklepieniem kopułowym z latarnią i ołtarzem z II ćwierci XVII wieku. W polu centralnym umieszczono ciekawy obraz przypisywany być może warsztatowi Estebano Murilli pt. „Ekstaza św. Franciszka z Asyżu”, nazywany też „Św. Franciszek z grającym aniołkiem”. Podobny motyw występuje w twórczości Murilla od ok. 1645 r. (głównie we Włoszech). W kaplicy zachowała się dekoracja stiukowa z I ćwierci XVII wieku.
W prawej nawie kościoła odnajdujemy kaplicę Matki Bożej z Cudownym Wizerunkiem. Wyposażenie wnętrza stanowi późnobarokowy, wielokrotnie przebudowywany (m.in. z fundacji hrabiny Marii z Sanguszków Potockiej, w latach 1851-53) ołtarz stojący w miejscu pierwotnego z XVII wieku. Szczyt ołtarza z obrazem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z 1755 r.; w polu centralnym Madonna Leżajska. W nawie południowej Kaplicy Potockich znajduje się ołtarz z II poł. XIX wieku z Pietą. Dostrzegamy tu nagrobek Alfreda Potockiego zmarłego w 1862 r. i jego żony Józefiny Marii z Czartoryskich, klasycystyczny z II poł. XIX wieku, z białego marmuru, fundowany przez dzieci. We wnęce urna i płaskorzeźba Marii.
Murowane zabudowania klasztoru wzniesiono w latach 1637—77 r. Cztery skrzydła otaczają kwadratowy wirydarz. Koncepcja budowli nawiązuje do planu włoskiego Palazzo Rosmarino. Na korytarzach klasztoru na uwagę zasługują obrazy naśladowców Piotra Pawła Rubensa, ze scenami Męki Pańskiej z poł. XVII wieku. Klasztor leżajski obwarowano fortyfikacjami, które zaczęto wznosić w systemie basztowym w II ćwierci XVII wieku na planie prostokąta z czterema narożnymi basztami ogniowymi. Z tego okresu zachowały się: front zachodni i część frontu południowego, zakończonego basztą pięcioboczną. Baszty połączono kurtynami zaopatrzonymi w strzelnice przystosowane do użycia broni ręcznej. Budowę fortyfikacji przerwał potop szwedzki w 1656 r. oraz najazd wojsk Jerzego II Rakoczego w 1657 r. Po 1681 r. kontynuowano prace pod kierunkiem inżyniera Krzysztofa Mieroszowskiego, wznosząc wówczas obwód obronny i dodając czworoboczne baszty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O pokój, szacunek dla życia i ludzkiej godności – na Jasnej Górze trwa modlitwa w uroczystość Królowej Polski

2024-05-03 17:50

[ TEMATY ]

Jasna Góra

3 Maja

Karol Porwich/Niedziela

W duchu wdzięczności za opiekę Matki Bożej nad naszą Ojczyzną, polską tożsamość znaczoną maryjnym zawierzeniem, z modlitwą o pokój i o poszanowanie dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci upływa tegoroczna uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski na Jasnej Górze. Przypomniano, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

Sumę odpustową z udziałem Prymasa, przedstawicieli Episkopatu Polski i tysięcy wiernych celebrował przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda.

CZYTAJ DALEJ

Świętość na wyciągnięcie ręki

Niedziela Ogólnopolska 48/2022, str. 8-11

[ TEMATY ]

Carlo Acutis

bł. Carlo Acutis

bł Carlo Acutis

Fot. z publikacji abp Domenico Sorrentino

O fenomenie „świętego w trampkach”, który skradł serca współczesnej młodzieży i stał się dowodem na to, że świętość jest osiągalna dla każdego, z abp. Domenico Sorrentino z Asyżu, autorem książki Oryginały, nie fotokopie. Karol Acutis i Franciszek z Asyżu, rozmawia ks. Jarosław Grabowski.

Ks. Jarosław Grabowski: Błogosławionego Carla Acutisa pochowano w Asyżu, mieście św. Franciszka. Święty Biedaczyna i „święty w trampkach” to dość oryginalne zestawienie. Czterdziestopięcioletni Franciszek zmarł w 1226 r., a zaledwie 15-letni Carlo – w 2006 r. Ksiądz Arcybiskup napisał książkę na ten temat. Wiemy, że te osoby dzieli wiele, nie tylko czas, a co je łączy?

Abp Domenico Sorrentino: Jest wiele elementów wspólnych. Obydwaj byli zakochani w Stwórcy i stworzeniu. U Franciszka natura lśni blaskiem w sposób bardzo poetycki jak w Pieśni słonecznej. Carlo, który żył w naszych czasach, kochał przyrodę, ale także sport, muzykę, a przede wszystkim internet – to współczesne medium komunikacji. Obydwaj wiedli głębokie życie duchowe. I choć żyli w jakże różnych epokach, to obydwaj uznawali, że cały wszechświat – w tym także technologie – jest wielkim darem Boga.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie spotkania maryjne

2024-05-03 21:00

Irena Markowicz

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

W maju, miesiącu przesiąkniętym wdzięcznością do naszej Matki w Niebie łatwiej też

odnajdujemy ślady jej obecności w naszym otoczeniu. Kamienna figura Pani Rzeszowa na osiedlu Staroniwa, bliźniaczo podobna do tej, która objawiła się Jakubowi Ado w 1513 na gruszy w ogrodzie bernardyńskim...

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję