„Tutaj braterstwo nie jest odniesieniem do więzów religijnych, ale chodzi o uniwersalne braterstwo, które nie ma nic wspólnego ze wspólnotą krwi. To jest otwarte braterstwo, które w praktyce przekracza granice geograficzne i granice narodów, religii i wszystkich ras. To braterstwo jest najprościej zarysowane przez przypowieść o dobrym Samarytaninie” – powiedział przewodniczący Episkopatu.
Reklama
Podkreślił, że papieżowi chodzi o braterstwo odnoszące się zwłaszcza do tego, który jest słaby, chory, potrzebujący. „W pierwszym rzędzie chodzi o odniesienie się do pojedynczego człowieka, a po drugie do całego systemu” – zaznaczył abp Gądecki.
„To braterstwo bez granic, które nie należy tylko do naszego kręgu, o czym mowa w pkt. 80, polega też na tym, że jesteśmy dzięki niemu jedno z sobą, tzn. ten, który nie jest z nami, który jest poza nami, dzięki braterstwu staje się jednym z nami. Czyli jest to miłość inkluzywna w stosunku do drugiego człowieka” – podkreślił przewodniczący Episkopatu.
Bp Piotr Jarecki, biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej, podkreślił, że papież pragnie skupić się na uniwersalności miłości chrześcijańskiej. „Głównym tematem encykliki jest wymiar makro miłości chrześcijańskiej, można powiedzieć globalizacja miłości chrześcijańskiej, nie ograniczanie miłości chrześcijańskiej do miłości osoba-osoba z tego samego kręgu” – zaznaczył.
Bp Jarecki zwrócił również uwagę, że w dokumencie bardzo wyraźnie widać doktrynę „nie dla wojny”, „nie dla kary śmierci” i „nie dla kary dożywocia”, którą papież nazywa „ukrytą karą śmierci”.
Reklama
Z kolei prof. Piotr Mazurkiewicz, dziekan wydziału społeczno-ekonomicznego UKSW, zauważył, że dla papieża Franciszka charakterystyczne jest pojęcie teologii ludu. „Społeczność nie jest zbiorowiskiem jednostek, ale jest wspólnotą, która ma swoją tożsamość, wspólne cele, ambicje, więzi, które łączą ludzi. I ta kategoria ludu umożliwia to, że nie będziemy tylko myśleć o polityce dla ludu, ale również – papież mówi – o polityce z ludem, czy o polityce dla ubogich, ale o polityce z ubogimi” – powiedział prof. Mazurkiewicz.
„Encyklika papieża Franciszka +Fratelli tutti+ jest encykliką społeczną. Jest to o tyle ważne, że encykliki społeczne od czasów papieża Jana XXIII są kierowane nie tylko do wierzących i katolików, ale do wszystkich ludzie dobrej woli” – zauważył ks. Leszek Gęsiak, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski.
Encyklika „Fratelli tutti” jest trzecią encykliką papieża Franciszka poświęconą braterstwie i przyjaźni społecznej, która została podpisana 3 października 2020 roku w Asyżu. Tekst encykliki został ogłoszony 4 października b.r. we wspomnienie św. Franciszka z Asyżu.