Reklama

Rok Biblijny w archidiecezji

Dylematy pierwotnego Kościoła

Niedziela wrocławska 21/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotny Kościół precyzował swoje credo, dając odpowiedź na pytanie: Kim jest Jezus? Ewangelista Marek odpowiada na to pytanie poprzez wyznanie wiary setnika stojącego pod krzyżem: „Prawdziwie ten człowiek był Synem Bożym” (Mk 15, 39). Ewangelista Mateusz wyznanie wiary prezentuje w słowach Piotra pod Cezareą Filipową: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16, 16). Ewangelista Łukasz przytacza słowa Jezusa zmartwychwstałego, który wyjaśnia uczniom: „Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy” (Łk 24, 46-47). Ewangelista Jan uwypukla wypowiedź Jezusa, przedstawiającego swoją obecność w Eucharystii: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata” (J 6, 51). Wokół tych podstawowych prawd wiary gromadzili się ludzie, tworząc pierwotny Kościół. Powoli wyodrębnia się z judaizmu osobna wspólnota, która wyznaje wiarę w Jezusa i przeżywa Jego obecność w Eucharystii. W środowisku jerozolimskim powstała grupa, która za cel wyznaczyła sobie walkę z rodzącym się chrześcijaństwem. Szczególnie aktywni stali się przedstawiciele diaspory, wśród nich znajdował się Szaweł. Być może w tym środowisku najbardziej rozgorzała dyskusja na temat Jezusa, ponieważ wielu żyjących w diasporze wchodziło na drogę życia chrześcijańskiego. W konsekwencji doszło do prześladowania wyznawców Chrystusa i zginął Szczepan (Dz 6, 8-7, 60). Kościół stanął w tym momencie wobec problemu, czy należy iść na kompromis ze środowiskiem faryzeuszy i zachowywać nadal przepisy rytualnej czystości, czy otworzyć się bardziej na pogan i zrezygnować z wielu przepisów, choćby dotyczących spożywania pokarmów. Piotr, w Jafie, podczas wizji, przeżywa dylemat, gdy otrzymuje propozycję spożywania mięsa ze zwierząt nieczystych i słyszy głos: „Zabijaj, Piotrze, i jedz” (Dz 10, 13). Kategorycznie wzbrania się, odpowiadając: „O nie, Panie! Bo nigdy nie jadłem nic skażonego i nieczystego” (Dz 10, 14). W końcu Piotr zrozumiał, „że nie wolno żadnego człowieka uważać za skażonego lub nieczystego” (Dz 10, 28). Jednak chrześcijanie wywodzący się ze środowiska jerozolimskiego zaatakowali go, oskarżając: „Wszedłeś do ludzi nieobrzezanych i jadłeś z nimi” (Dz 11, 3). Po dłuższym wywodzie Piotrowi udało się przekonać wspólnotę jerozolimską do większej otwartości na pogan.
Wybucha kolejna fala prześladowań wyznawców Chrystusa, gdy do władzy dochodzi Herod Agryppa I (37-44), który skazał na śmierć w 43 r. po Chr. Jakuba Apostoła, brata Jana (Dz 12, 1). W tej atmosferze, niektórzy chrześcijanie z Judei, prawdopodobnie pod wpływem poglądów ugrupowania faryzeuszy, sugerują, że: „Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni” (Dz 15, 1). Wówczas [prawdopodobnie w 49 r. po Chr.] spotykają się w Jerozolimie Apostołowie wraz ze starszymi i podejmują decyzję „nie nakładać na wyznawców Chrystusa żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne” (Dz 15, 28).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkopolskie lekcje pokory

2024-05-05 13:08

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Jeżdżąc teraz intensywnie po Wielkopolsce zawsze znajduję czas, aby choć na chwilę w różnych miejscowościach znaleźć się tam, gdzie czas płynie inaczej, bo w rytmie wieczności. Katolickie świątynie: niektóre jeszcze z zachowanymi elementami architektury romańskiej czy gotyckiej, inne pamiętające czasy baroku, wreszcie niektóre budowane w wieku XIX i później.

Jednak połączone, powiem niezwykłym w tym miejscu językiem matematycznym: „wspólnym mianownikiem”. Przybywają tu ludzie bardzo bogaci i niezamożni, bardzo wiekowi i na ramionach rodziców, ludzie „różnych stanów” jakby to powiedziano w I Rzeczypospolitej czy też „różnych klas” ,jakby to ujęli „marksiści”. I są tu razem. Być może, a nawet prawie na pewno jest to jedyne miejsce, gdzie mogą spotkać się i być wspólnotą bez uprzedzeń, zawiści, negatywnych emocji. Czy idealizuję? Chyba nie.

CZYTAJ DALEJ

Czy mam w sobie radość Jezusa?

2024-04-15 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Niedziela, 5 maja. VI niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję