Reklama

Bł. Papież Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus Annus”

Bogactwem świata jest człowiek (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według Jana Pawła II, wydarzenia 1989 r. mają znaczenie uniwersalne, gdyż ich pozytywne i negatywne następstwa dotyczą całej rodziny ludzkiej. Pierwszą konsekwencją tych wydarzeń było „spotkanie pomiędzy Kościołem a ruchem robotniczym”za-początkowane współdziałaniem w obliczu powszechnej niesprawiedliwości. Papież przypomina, że „przez okres około stu lat z powodu przekonania, że aby skutecznie walczyć z uciskiem, proletariat musi przyswoić sobie teorie materialistyczne i ekonomistyczne, tenże ruch robotniczy częściowo znalazł się pod przemożnym wpływem marksizmu” (CA 26). Drugie następstwo, zdaniem Jana Pawła II, dotyczy relacji pomiędzy narodami Europy. Wobec nagromadzonych przez lata panowania komunizmu niesprawiedliwości i uraz istnieje realne niebezpieczeństwo wybuchu tłumionych nienawiści. Konieczna jest więc moralna i gospodarcza odbudowa krajów postkomunistycznych, wspartych pomocą innych narodów Europy, połączonych ze sobą więzią wspólnej kultury i historii. Taki jest, zdaniem Papieża, wymóg sprawiedliwości. W tym kontekście wyraźniejsza staje się współzależność ludzi i narodów.
W dalszej części encykliki Jan Paweł II podejmuje zagadnienie modeli rozwoju gospodarczego i politycznego, które są proponowane krajom postkomunistycznym. Poddaje analizie kwestie związane z kapitalizmem i demokracją. Nie oznacza to, że Papież bezkrytycznie zaleca rozwiązania dominujące w krajach wysoko rozwiniętych. Trzeba powiedzieć, że jego aprobata jest ostrożna i warunkowa. Jan Paweł II docenia wersję kapitalizmu nazywaną „ekonomią przedsiębiorczości”. Określa ją jako „system ekonomiczny, który uznaje zasadniczą i pozytywną rolę przedsiębiorstwa, rynku, własności prywatnej i wynikającej z niej odpowiedzialności za środki produkcji, oraz wolnej ludzkiej inicjatywy w dziedzinie gospodarczej” (CA 42). Zaznacza, że wolny rynek dotyczy tylko tych potrzeb, za których zaspokojenie można zapłacić. „Istnieją jednak liczne ludzkie potrzeby, które nie mają dostępu do rynku”, a ich zaspokojenie „należy się człowiekowi, ponieważ jest człowiekiem” (CA 34). Zdecydowanie przecząco Papież odnosi się jednak do wersji dzikiego kapitalizmu nastawionego jedynie na maksymalizację zysku i wyzysk pracowników, oznaczającego absolutyzację praw ekonomii, wolności ekonomicznej dopuszczenie do wielkich dysproporcji w posiadaniu dóbr. Jan Paweł II jest zdania, że współczesny realny kapitalizm ma wielkie osiągnięcia, ale niesie z sobą również konkretne niebezpieczeństwa. Przede wszystkim sprzyja powstawaniu społeczeństwa konsumpcyjnego, w którym wartość człowieka określają wyłącznie jego możliwości produkcyjne i konsumpcyjne. Kapitalizmowi grozi również bałwochwalcza postawa wobec wolnego rynku czy ślepa wiara, że jest to mechanizm rozwiązujący wszystkie problemy społeczne.
Podobne, tzn. ostrożnie aprobujące stanowisko Jan Paweł II zajmuje w ocenie demokracji rozumianej jako system sprawowania władzy w państwie. Papież „docenia demokrację jako system, który zapewnia udział obywateli w decyzjach politycznych i rządzonym gwarantuje możliwość wyboru oraz kontrolowania własnych rządów, a także - kiedy należy to uczynić - zastępowania ich w sposób pokojowy innymi” (CA 46). To wyraźne zalety autentycznej demokracji, respektujące równocześnie podmiotowość człowieka i podmiotowość społeczeństwa. Jan Paweł II wypowiada jednak istotne zastrzeżenia wobec współczesnych demokracji, które zatraciły odniesienie do dobra osoby ludzkiej i dobra wspólnego. Napomina, że „nie może (…) demokracja sprzyjać powstawaniu wąskich grup kierowniczych, które dla własnych partykularnych korzyści albo dla celów ideologicznych przywłaszczają sobie władzę w państwie”. Przywołując doświadczenia historii, ostrzega nawet, że „demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm” (CA 46). Zdaniem Papieża, poprawnie funkcjonująca demokracja zakłada istnienie dojrzałego społeczeństwa, w którym obywatele w sposób wolny i odpowiedzialny uczestniczą w rządzeniu własnym państwem.
W zakończeniu encykliki Jan Paweł II raz jeszcze podkreśla, że zasadniczym źródłem inspiracji, z którego czerpie nauka społeczna Kościoła, jest człowiek będący pierwszą drogą wytyczoną przez samego Chrystusa, „drogą która nieodmiennie prowadzi przez Tajemnicę Wcielenia i Odkupienia” (CA 53). Wiara wsparta dorobkiem nauk filozoficznych i przyrodniczych objawia człowiekowi współczesnemu w pełni jego prawdziwą tożsamość i pozwala zrozumieć siebie jako istotę społeczną, wypełniającą wraz z innymi swoje powołanie do szczęścia doczesnego i wiecznego.
Znakiem Bożej Opatrzności dla Kościoła i świata staje się fakt wyniesienia na ołtarze Jana Pawła II w dwudziestą rocznicę ogłoszenia tejże encykliki, czyli 1 maja 2011 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

Karol Porwich / Niedziela

- Maryja Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć jej macierzyńskiej opiece, przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Wieczorna Eucharystia pod przewodnictwem abp Wacława Depo, metropolity częstochowskiego oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych o. Samuel Pacholski, przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję