Reklama

Czarnek: Dziś wszyscy patrzą na świat nauki i oczekują od naukowców rozwiązania problemów

Dziś wszyscy patrzą na świat nauki i oczekują od naukowców z całego świata, w tym również od naukowców z Polski, rozwiązania problemów, w których cały świat się znalazł – powiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podczas uroczystej gali XI edycji programu LIDER.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W programie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznaje pieniądze młodym naukowcom na realizację innowacyjnych pomysłów i tworzenie zespołów badawczych.

List do laureatów konkursu na granty wystosował premier Mateusz Morawiecki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Podczas dzisiejszej uroczystości młodzi, ambitni, gotowi zmieniać świat naukowcy otrzymują granty badawcze na swoje nowatorskie projekty. Cieszę się, że do znamienitego grona liderów wyłanianych w dotychczasowych konkursach NCBR dołącza grupa wybitnie uzdolnionych młodych badaczy. Wszystkim laureatom XI edycji programu szczerze gratuluję, a zebranym na nietypowej w formule online gali tego konkursu przekazuje serdeczne pozdrowienia" – napisał szef rządu.

Wskazał, że program jest przedsięwzięciem unikatowym w skali kraju, dopełniając system finansowania nauki w Polsce, tworzy podstawy do wzmocnienia jej konkurencyjności i rozwijania potencjału owego pokolenia polskich uczonych na arenie europejskiej i światowej.

Do liderów zwrócił się obecny na uroczystej gali minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Reklama

"Dziś wszyscy patrzą na świat nauki i oczekują od naukowców z całego świata, w tym również od naukowców z Polski, rozwiązania problemów, w których cały świat się znalazł. Jeśli to, co wiemy jest kropelką, a to, czego nie wiemy jest oceanem, to państwa praca i państwa działania dotychczasowe, młodych liderów, którzy dziś otrzymają granty na łączną kwotę 89 mln zł, to są te kolejne krople, które dolewamy do tego oceanu wiedzy, którą chcemy posiąść" – powiedział szef MEiN.

"Wiedzieć to znaczy znać prawdę, żeby ją znać, trzeba ją odkrywać, a żeby ją odkrywać, trzeba prowadzić badania, działać tak jak państwo. Nasi liderzy – 63 młode osoby, w wieku od 25 do 39 lat – właśnie to robią. Bardzo państwu za to dziękuję. Serdecznie państwu tego gratuluję. Powiedziano, dziś, że jesteście państwo wielką nadzieją na przyszłość polskiej nauki, ja bym to skorygował: państwo liderzy są wielką teraźniejszością naszej nauki i tym większą nadzieją na jeszcze większa przyszłość naszej nauki i Polski jako państwa, Polski jako społeczeństwa, które na państwa liczy. Dziękuję, że jesteście tutaj i dla Polski pracujecie" – mówił Czarnek.

Program LIDER, uruchomiony w 2009 r., jest jak dotąd najdłużej nieprzerwanie trwającym programem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, skierowanym do młodych naukowców, przedstawicieli różnorodnych dziedzin naukowych. Jest przedsięwzięciem komplementarnym w systemie finansowania nauki w Polsce. Wnioskodawca aplikuje do programu wraz z jednostką, którą może być organizacja badawcza (publiczna lub prywatna) prowadząca badania naukowe lub prace rozwojowe.

Reklama

W XI edycji Programu LIDER podpisano 63 umowy, na łączną kwotę przyznanego dofinansowania ponad 89 mln zł. Średnia kwota dofinansowania w bieżącej edycji wyniosła ponad 1,4 mln zł i jest związana z wnioskiem o wsparcie zbliżone do maksymalnej wartości przewidzianego dofinansowania.

63 osoby uzyskały tytuł laureata konkursu – Lidera. W grupie laureatów 71 proc. projektów kierowanych jest przez mężczyzn, a 29 proc. przez kobiety. Średni wiek wnioskodawców i laureatów XI edycji to 33 lata. Najmłodszy laureat ma 25 lat, a najstarszy 39 lat. 78 proc. liderów ma stopień naukowy doktora.

81 proc. projektów pochodzi z uczelni, 9 proc. z instytutów badawczych, 8 proc. z instytutów PAN, jeden lider realizuje swój projekt w przedsiębiorstwie.

Tematyka projektów składanych w Programie LIDER zdominowana jest przez nauki inżynieryjne i techniczne. Stanowią one dwie trzecie liczby złożonych projektów i ponad 77 proc. sumarycznej wartości udzielonego dofinansowania. Kolejne, drugim co do popularności, są nauki przyrodnicze, które stanowią 11 proc. liczby zwycięskich projektów. 6 proc. to nauki rolnicze i 6 proc. nauki medyczne i o zdrowiu. Żaden z projektów z nauk społecznych i humanistycznych nie otrzymał dofinansowania.

W ramach nauk inżynieryjnych i technicznych wybierano: inżynierię materiałową (36 proc.), inżynierię mechaniczną (21 proc.), elektrotechnikę, elektronikę, inżynierię informatyczną (11 proc.), inżynierię chemiczną (11 proc.) i inżynierię lądową (11 proc.). (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ joz/

2021-02-24 17:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Ważny: Nie należy sugerować, że związek homoseksualny jest rzeczywistością równą małżeństwu

2024-11-05 20:51

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Mat.prasowy

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Fiducia supplicans w pierwszych punktach mówi o małżeństwie jako rzeczywistości stworzonej przez Boga – świętej, sakramentalnej, dotyczącej wyłącznie relacji między kobietą a mężczyzną - mówi bp Artur Ważny w najnowszej książce "Bóg odrzuconych. Rozmowy o Kościele, wykluczeniu i pokonywaniu barier".

Mówił Ksiądz Biskup o wydawanych przez Kościół dokumentach dotyczących zjawiska homoseksualizmu. Opublikowana nie tak dawno przez Dykasterię Nauki Wiary – i wspomniana tu już wcześniej – Deklaracja Fiducia supplicans o duszpasterskim znaczeniu błogosławieństw wywołała jednak ogromne kontrowersje; można nawet powiedzieć, że podzieliła ona Kościół. Niektórzy uważają, że jest to pierwszy krok do zmiany doktryny, inni są zdania, że nie wnosi ona niczego nowego. Czy ten dokument naprawdę coś zmienia – a jeśli tak, to co konkretnie?
CZYTAJ DALEJ

Skandaliczna podstawa programowa edukacji zdrowotnej: 13-latkowie mają szykować się do inicjacji seksualnej

2024-11-07 11:27

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

Adobe Stock

Zamiast przygotowywać się do życia w małżeństwie i rodzinie, uczniowie w szkołach mają szykować się do inicjacji seksualnej, uczyć się, że masturbacja jest właściwym zachowaniem oraz skupiać swoją uwagę na przyjemności seksualnej bez odpowiedzialności. MEN opublikowało podstawę programową do nowego przedmiotu, edukacji zdrowotnej, który ma być nauczany w szkołach od 1 września 2025 r. Przedmiot będzie obowiązkowy. Zastąpi nieobowiązkowe wychowanie do życia w rodzinie. Fundacja Grupa Proelio apeluje o społeczny sprzeciw wobec tych planów. Konsultacje społeczne trwają do 21 listopada.

31 października Ministerstwo Edukacji opublikowało podstawę programową do nowego obowiązkowego przedmiotu - edukacji zdrowotnej, która od 1 września 2025 r. ma zastąpić nieobowiązkowe wychowanie do życia w rodzinie. Podstawa programowa podzielona jest na dziesięć obszarów, z założenia obejmujących edukację dotyczącą różnych aspektów zdrowia. Niestety, oprócz pożytecznych zajęć na temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, przewidziana została też edukacja na temat „zdrowia seksualnego”, w skrajnej, permisywnej formie. Dzieci już od 4. klasy szkoły podstawowej mają przechodzić systemową, obowiązkową erotyzację. Potrzeba stanowczej reakcji rodziców i wszystkich osób zatroskanych o dzieci i młodzież!
CZYTAJ DALEJ

Depenalizacja aborcji - sprzeczna z Konstytucją i prowadząca do aborcji "na życzenie"

2024-11-07 13:38

[ TEMATY ]

aborcja

projekt

konstytucja

depenalizacja aborcji

Adobe Stock

Projekt depenalizacji aborcji jest niezgodny z Konstytucją RP, nielogiczny wobec ustawy z 1993 r. oraz prowadzi do aborcji "na życzenie", a nawet uchyla furtkę dla trudnej do udowodnienia aborcji pod przymusem - takie wnioski krytyczne płyną z jego analizy, której podjęli się konstytucjonaliści, posłowie i organizacje opowiadające się za ochroną życia.

Na trwającym obecnie posiedzeniu Sejmu posłowie ponownie zajęli się poselskim projektem nowelizacji Kodeksu karnego dotyczącej tzw. depenalizacji aborcji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję