Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Eucharystii (4)

Eucharystia ucztą komunii z Bogiem

Niedziela Ogólnopolska 45/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. "Staliśmy się Chrystusem. Jeżeli bowiem On jest głową, my zaś Jego członkami, to człowiekiem pełnym jest On razem z nami" (Augustyn, Tractatus in Jo., 21, 8). Te odważne słowa św. Augustyna wysławiają najgłębszą komunię, która w tajemnicy Kościoła tworzy się między Bogiem a człowiekiem, komunię, która na naszej historycznej drodze znajduje swój najwyższy sens w Eucharystii. Polecenia: "Bierzcie i jedzcie (...). Pijcie (...)" (Mt 26, 26-27), które Jezus wydaje swoim uczniom w owej sali na górze, w jerozolimskim domu w ostatni wieczór swego ziemskiego życia (por. Mk 14, 15), są bardzo bogate w znaczenie.
Już symboliczna wartość uniwersalna uczty, podczas której ofiarowano chleb i wino (por. Iz 25, 6), odsyła do komunii i do bliskości. Następne wyrazistsze elementy wychwalają Eucharystię jako ucztę przyjaźni i przymierza z Bogiem. Jest ona bowiem - jak przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego - "równocześnie i nierozdzielnie pamiątką ofiarną, w której przedłuża się ofiara Krzyża, i świętą ucztą Komunii w Ciele i Krwi Pana" (KKK 1382).
2. Podobnie jak w Starym Testamencie przenośne sanktuarium na pustyni było nazywane "namiotem spotkania" między Bogiem a Jego ludem oraz spotkaniem braci w wierze między sobą, tak też starożytna tradycja chrześcijańska nazwała celebrację eucharystyczną zebraniem.
W niej "objawia się w całej głębi natura Kościoła, wspólnoty zwołanej na zgromadzenie, by sławić dar Tego, który jest ofiarnikiem i ofiarą: uczestnicząc w świętych tajemnicach, stają się oni ´krewnymi´ Chrystusa, antycypując doświadczenie przebóstwienia przez nierozłączną więź, jaka łączy w Chrystusie Bóstwo i człowieczeństwo" (Orientale lumen, 10).
Jeżeli chcemy pogłębić prawdziwy sens tego misterium komunii pomiędzy Bogiem a wierzącymi, musimy powrócić do słów Jezusa z Ostatniej Wieczerzy. Odsyłają nas one do biblijnej kategorii "przymierza", przywołanej właśnie przez związek krwi Chrystusa z krwią ofiarną wylaną na Synaju: "To jest moja Krew Przymierza" (Mk 14, 24). Mojżesz oświadczył: "Oto krew przymierza" (Wj 24, 8). Przymierze, które na Synaju łączyło Izraela z Panem jedyną więzią krwi, zapowiadało Nowe Przymierze, z którego pochodzi - aby użyć tutaj wyrażenia Ojców greckich - jakby pokrewieństwo między Chrystusem a wierzącymi (por. Cyryl Aleksandryjski, In Johannis Evangelium, XI; Jan Chryzostom, In Matthaeum hom. LXXXII, 5).
3. Komunię wierzącego z Chrystusem w Eucharystii wysławiają przede wszystkim teologia św. Jana i św. Pawła. W przemówieniu w synagodze w Kafarnaum Jezus powiedział wprost: "Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki" (J 6, 51). Cały tekst tego przemówienia ukierunkowany jest na podkreślenie życiodajnej komunii w wierze, która zostaje ustanowiona między Chrystusem, Chlebem życia, a tym, który Go spożywa. W sposób szczególny jawi się greckie słowo meMnein, typowe dla czwartej Ewangelii, na ukazanie mistycznej zażyłości między Chrystusem a Jego uczniem, słowo, które oznacza "pozostać, zamieszkać": "Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim" (J 6, 56; por. 15, 4-9).
4. Greckie słowo koinoniMa - "komunia" pojawia się później w refleksji 1 Listu do Koryntian, gdzie św. Paweł mówi o bałwochwalczych ucztach ofiarnych, określając je jako "stoły demonów" (1 Kor 10, 21), i ukazuje zasadę, która odnosi się do wszystkich ofiar: "Czyż nie są w jedności z ołtarzem ci, którzy spożywają z ofiar na ołtarzu złożonych" (1 Kor 10, 18). Apostoł czyni z tej zasady pozytywną aplikację, która odnosi się do Eucharystii: "Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest udziałem (koinoniMa) we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem (koinoniMa) w Ciele Chrystusa? (...). Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba" (1 Kor 10, 16-17). "Udział w Eucharystii, sakramencie Nowego Przymierza, jest najwyższym przejawem upodobnienia się do Chrystusa, źródłem życia wiecznego, fundamentem i mocą całkowitego daru z siebie" (Veritatis splendor, 21).
5. Ta komunia z Chrystusem rodzi również wewnętrzną przemianę wierzącego. Św. Cyryl Aleksandryjski podkreśla, w sposób bardzo jasny, to wydarzenie, ukazując jego konsekwencje dla życia człowieka i dla historii: "Chrystus formuje nas na swój obraz w taki sposób, że rysy Jego Boskiej natury odbijają się w nas przez uświęcenie, sprawiedliwość oraz życie dobre i zgodne z cnotą. Piękno tego obrazu jaśnieje w nas, którzy jesteśmy w Chrystusie, gdy jawimy się ludźmi dobrymi w naszych czynach" (Tractatus ad Tiberium Diaconum sociosque, II, Responsiones ad Tiberium Diaconum sociosque, w: In divi Johannis Evangelium, t. III, Bruxelles 1965, s. 590).
"Uczestnicząc (...) w ofierze Krzyża, chrześcijanin dostępuje udziału w ofiarnej miłości Chrystusa i zostaje uzdolniony oraz zobowiązany do okazywania tejże miłości w życiu poprzez wszystkie swoje postawy i czyny. W życiu moralnym objawia się i urzeczywistnia także królewska posługa chrześcijanina" (Veritatis splendor, 107). Taka służba królewska ma swoje korzenie w chrzcie, zaś swój rozkwit w komunii eucharystycznej. Droga świętości, miłości oraz prawdy jest zatem objawieniem światu naszej bliskości z Bogiem, która aktualizuje się w sprawowaniu Uczty Eucharystycznej.
Pozwólmy, aby nasze pragnienie Bożego życia, ofiarowane nam w Chrystusie, wyraziło się gorącymi słowami wielkiego teologa Kościoła ormiańskiego, Grzegorza z Magistrosa (X wiek): "Nie Jego darów, lecz Dawcy nieustannie pragnę. Nie chwały pragnę, lecz Uwielbionego pragnę objąć (...). Nie odpoczynku poszukuję, lecz oblicza Tego, który daje odpoczynek, o to usilnie błagam. Nie za ucztą weselną, lecz za Oblubieńcem tęsknię i z sił opadam" (Modlitwa XII).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa sosnowieckiego przez bp. Artura Ważnego

2024-04-25 15:40

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

diecezja.sosnowiec.pl/ks. Przemysław Lech, ks. Paweł Sproncel

- Pokój wam wszystkim, którzy trwacie w Chrystusie – słowami z 1 Listu św. Piotra Apostoła bp Artur Ważny pozdrowił wszystkich zebranych na auli w Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. W spotkaniu, które odbyło się przed południem 25 kwietnia br. wziął udział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej oraz pracownicy instytucji diecezjalnych, m.in.: kurii, sądu biskupiego, archiwum, Caritasu i mediów diecezjalnych.

To pierwsza oficjalna wizyta biskupa nominata na terenie diecezji sosnowieckiej. Bp Ważny miał więc okazję do wstępnego zapoznania się z pracownikami lokalnych instytucji kościelnych.

CZYTAJ DALEJ

Bp Oder: Zadaniem pokolenia Jana Pawła II jest kształtowanie postaw kolejnych pokoleń

2024-04-26 14:05

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Ks. bp Sławomir Oder

Karol Porwich/Niedziela

Zadaniem pokolenia Jana Pawła II jest kształtowanie postaw kolejnych pokoleń – powiedział w piątek w Radiu eM biskup Sławomir Oder z okazji przypadającej w sobotę 10. rocznicy kanonizacji Jana Pawła II.

27 kwietnia mija 10 lat od kanonizacji Jana Pawła II. Uroczystość odbyła się na placu Świętego Piotra. Przewodniczył jej papież Franciszek. Biskup Sławomir Oder był postulatorem procesu kanonizacyjnego papieża Polaka.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję